Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Samboskap

Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

Du kan mycket väl tycka så men det gäller att han håller med också.  Han kanske tycker att det är rimligt med 1/3 om ni är tre om Netflix tex. 

Om ni kan ha sex med varandra borde ni kunna sitta ner och diskuttera familjeekonomi och fördelning

Till sist landar det i att om du inte är nöjd med fördelningen får han inte flytta in och om han inte är nöjd så flyttar.han inte in. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:47:10 följande:
    Jag håller med. Det jag tänker är just var gränsen går om man flyttar ihop för att vara en familj. Ska jag ha en enskild hemförsäkring för att han har en genom facket? Om det bara är han som tittar på Netflix? Vem ska betala mest tvättmedel? Slitage för min tvättmaskin och diskmaskin som behöver gå oftare om ytterligare en person flyttar in? Man kan dra det till ytterligheter och var drar man gränsen?
    Man gör en rimlig schablon.  Netflix är enkelt.  Den som inte tittar har inget konto och betalar inte. Täcks hela hemförsäkringen av hans via hans fackavgift behöver du ingen egen.  Det kanske kan kompensera mot slitage på tvättmaskinen.
Svar på tråden Samboskap