Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Samboskap

Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 11:02:11 följande:
    Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

Han skall inte betala för ditt barn.. Barnets utgifter sköts av barnets föräldrar, d.v.s du och barnets pappa.

Hundarna skall han inte heller betala för, då det fanns innan ni blev ihop och är dina.
    Men mat/logi och veterinärs kostnader betalar du själv.

Det som är mest rättvist är att du betalar 2/3 av hyran då du får täcka upp för dig och DITT barn.
    Maten betalar han för sin del och du betalar för dig och ditt barn.
    Samma med el och eventuellt om du också betalar för vatten (det blir vanligare och vanligare med individuell vatten mätning)...

D.v.s tumregeln är med hyra och andra hushållsutgifter.. Du betalar för dig och ditt barn, han betalar för sig själv.
    Hundarna är din egna kostnad då du valde att skaffa hund.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

Till en början med.. Läs vad folk verkligen skriver i sina svar till dig.

Det är rätt så kontraproduktivt av dig att skriva "mitt barn har ingen inkomst". Nej ingen har hävdat detta.. Och du jag har mycket svårt att tro att folk kommer att säga detta också.

Det folk skriver är att DU skall stå för DITT barns utgifter.. DU tillsammans med barnets riktiga pappa.
    Din nya pojkvän (snart blivande sambo) skall INTE stå för ditt barns utgifter.

• EnAnonumius
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-29 15:10:14 följande:

Klart ekonomi spelar in. Det gör det väl alltid, det påverkar ju hela ens livstillvaro. Du har väl inte missat att man har riktigt usel ekonomi som student? Jag har ut cirka 15000kr i månaden. Mindre pengar än så kan jag inte klara mig på. Han i sin tur har ut dubbelt så mycket som mig. Skillnaden i vår ekonomi skulle enorm om han betalade 3100kr i hyra medan jag betalade 6300kr. Den enda som skulle bli en (ekonomisk) vinnare på det här är han. Han skulle tjäna 5000kr/månad av att bara lämna sin bostad medan jag blir av med mitt bostadsbidrag.

Det handlar inte om huruvida han tjänar på det ekonomiskt eller inte.
    Eller hur usel ekonomi som man har som student. (jag har själv studerat så jag vet att det magert).

Det handlar om dina val.

Du har valt frivilligt att plugga.
    Du har valt frivilligt att skaffa barn.

Oavsett inkomst, så skall aldrig "den nya" betala för någon annans barn.
    Ansvaret för barnet ligger an hos de två som "skapade barnet".

Så du har två val...

*Ni flyttar ihop och du tar din och barnens del i utgifterna (Hyra/mat etc)..

*Ni väntar med att flytta ihop tills du är klar med studierna och har ett jobb så du får mer pengar över när du har betalat din och ditt barns del i utgifterna (Hyra/mat etc)..

Svar på tråden Samboskap