• Anonym (Elena)

    Ger det fördel med barnen att behålla boendet vid skilsmässa?

    Anonym (1) skrev 2023-11-01 15:17:22 följande:
    Visst varför inte, om det är snällast mot barnen att göra så.
    Det är ju inte direkt elakt mot barnen att föräldrarna skaffar sina egna boenden. Man måste ju visa att man kan komma ur en separation på ett hälsosamt sätt och fortsätta med ett normalt liv. 
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Snart skild) skrev 2023-10-28 15:12:22 följande:
    Ger det fördel med barnen att behålla boendet vid skilsmässa?

    Jag och maken har pratat om att separera och en sak jag undrar över är hur stor fördel det är att vara den som blir kvar i huset om man har tonårsbarn om man skiljer sig. Huset i detta fall ligger dessutom väldigt centralt till vad gäller närhet till mataffär och buss.

    Så ni som skiljt er med äldre barn och ena föräldern behöll boendet, fördelade barnen sin tid jämnt mellan er efter det eller fick föräldern som behöll boendet en fördel?


    Är barnen äldre är det inte ens säkert att de vill hålla på med varannan vecka. Tror ingen jag kände under gymnasiet gjorde det t.ex., vilket är fullt förståeligt. De bodde hos ena föräldern och hälsade på den andra på helgerna eller så.
  • Anonym (Elena)
    Anonym (1) skrev 2023-11-01 17:21:22 följande:
    Jag skrev inte att det var direkt elakt.

    Det är ju inte heller snällast mot barnen att föräldrarna flänger fram och tillbaka heller. Det är ju bättre att vara en bra förebild för dem och bygga ett nytt, stabilt liv efter en separation. 


    De kan ju t.ex. inte heller skaffa en ny partner om de ska hålla på sådär, och det är ju inte ett hälsosamt sätt att leva, eller en bra standard att sätta för barnen.

  • Anonym (Elena)
    Anonym (1) skrev 2023-11-01 17:34:50 följande:
    Så föräldrarna ska leva ett stabilt liv, men inte barnen, haha! De ska flänga fram och tillbaka, och leva ostabilt (enligt dig då, för du tycker ju inte det är ett stabilt liv för föräldrarna att leva så)

    Sen var det TS som skrev någonting om vad som är snällast för barnen, att bo kvar alla i samma hus, inte jag.

    Nja, grejen är ju att de vuxna är ju vuxna. De måste ju få gå vidare. Det blir ju rätt omöjligt att träffa någon ny om man delar hem med ens ex. Personligen känns det som att man gör barnen en otjänst att hålla på så. Man kan ju visa att man fortfarande kan vara en trygg vuxen fastän man bor på nåt nytt ställe.


    Barnen behöver inte alls hålla på med vv, de flesta äldre barn slutar ju ändå med det rätt snabbt.

Svar på tråden Ger det fördel med barnen att behålla boendet vid skilsmässa?