• Anonym (?)

Är jag helt omodern? Betalkort under resor!

Är det bara jag som är gammaldags och helst betalar med mitt bankkort när jag reser inom EU?

Alltid gått bra. 

En mobil kan gå sönder/ mm och jaga älskar mitt betalkort.

• Svar på tråden Är jag helt omodern? Betalkort under resor!
  • Xenia

Är detta en känslig fråga mtp var tråden placerats?

Strunt i om du är omodern, fungerar det för dig så kör på.

Jag är också omodern och skäms inte för det. Betalar aldrig via mobilen utan bara med kort, både hemma och utomlands. Ja, hemma betalar jag ofta kontant av princip.

När jag far utomlands betalar jag med med kort hela tiden. Smidigt att slippa växla till utländsk valuta och hålla reda på hur de utländska sedlarna och mynten ser ut.

Men man betalar väl en osynlig växlingsavgift varje gång. Likaså om man tar ut kontanter via automat.

Här hemma finns det butiker och restauranger m m som bara tar kort. Utomlands kan det förekomma ställen som bara tar kontanter. Så en mindre summa kontanter kan vara bra att ha.

Anonym (?) skrev 2023-10-28 16:50:59 följande:

Är det bara jag som är gammaldags och helst betalar med mitt bankkort när jag reser inom EU?

Alltid gått bra. 

• Anonym (Bosse)
    Anonym (?) skrev 2023-10-28 16:50:59 följande:

Alltid gått bra. 

En mobil kan gå sönder/ mm och jaga älskar mitt betalkort.

Tvärtom, i vissa länder ses det nog som modernt. En del länder använder fortfarande mkt kontanter och vissa affärer tar inte kort. 

Använder själv kort. 

• Anonym (Hemskt mycket hej)

Vad är så känsligt med frågan?

Vart reser du där det är omodernt med kort?

• EnAnonumius

Vad är det för omodernt att betala med kort?
    Har aldrig hört att det skulle vara omodernt och ser många människor betala med plastkortet än idag..

Fast vill du ha känslan av att känna dig modern med kort, så åkt till Tyskland... De accepterar kort och Samsung/Google/Apple pay, men de föredrar att man betalar med pengar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Greta)

Var i EU kan man betala med mobilen?

• Mentat
    EnAnonumius skrev 2023-10-28 17:42:30 följande:

Fast vill du ha känslan av att känna dig modern med kort, så åkt till Tyskland... De accepterar kort och Samsung/Google/Apple pay, men de föredrar att man betalar med pengar.

Detta brukade vara sant, men kortanvändningen har gått framåt med stormsteg de senaste åren. I år tror jag att jag bara var på en enda restaurang, möjligen två, som inte accepterade kort, under totalt 4 veckor.
  • Hustru

Vad menar du med att det är omodernt med kort, jämför du med att istället för kortet använda ApplePay, Samsung Pay. Tänk bara att det är säkrare att betala med mobilen, än med kort. Mobilen skiimmas inte och du har ofta faceId för att öppna din ApplePay. 

Numera går kort/mobil bra på många ställen på kontinenten. Men helt kontantlös kan man inte vara där.

• Anonym (Anc)
    Anonym (Greta) skrev 2023-10-28 17:48:27 följande:

Var i EU kan man betala med mobilen?

Överallt där man kan blippa sitt kort Kan man också blippa mobilen. 

• Tow2Mater

Känns inte så säkert med bankkort utomlands. Blir for mycket draget, eller felaktigt draget, kan det bli svårt att få tillbaka pengar. Kreditkort känns säkrare, då är det bara att reklamera och låta bli att betala i efterhand när det upptäcks.

• fribygg

Kontanter har fungerat i hundratals år och om det inte fungerar finns möjligheten att betala med silver, om man vill betala elektroniskt och det passar säljaren kan ju det vara bekvämt. Utan några lämpliga euro eller dollarsedlar i fickan är man rätt naken både i Sverige och annorstädes, svenska kronor i sedlar duger ju knappt här hemma längre.

Svar på tråden Är jag helt omodern? Betalkort under resor!