Terapi för mansbebis?
TS du har ju redan försökt få honom att gå med på terapi och han vill inte och har fördomar och skräck kring det.
Det du måste då våga göra om du inte vill eller orkar fortsätta ha det så här är att du ställer ultimatumet att antingen så gör han och ni det eller så blir det skilsmässa.
Jag fick en depression under mitt äktenskap men vågade inte först söka hjälp pga min mans tankar om detta och hans tro, förhoppning att det inte var så farligt. Han gick sedan med mig när jag sa att jag inte orkade längre kämpa emot. Någon tid efter jag tillfrisknat blev han dålig, men hade inte tillräcklig insikt om sin förvandling och ville inte söka hjälp för det. Sedan en dag gick han över min gräns och jag lämnade. Det var först då jag lämnade som han såg det som sin enda utväg att få hjälp, men också hoppades han då på att få mig tillbaka när han blivit sitt normala jag. Vi är tillsammans idag, gifta.
Många par gör samma fel om och om igen. Man tjatar om samma sak. Det blir ingen förändring så. Man måste våga göra annorlunda för att då få fram en förändring hos den andre. Du måste besluta dig om vilken förändring och sedan måste du våga och tycka det är värt det. Det är upp till dig. Du har ett ansvar inför dina barn och för dig själv att må så bra du bara kan.