• Anonym (Amanda)

Förskolan föreslår att vi träffar logoped

Hej, det är så att pedagogerna på förskolan föreslår att vi tar kontakt med logoped pga våran dotters tal. Hon är 5 år, men vi tycker inte att vi behöver träffa logopeden då vi tycker att hon pratar ju ändå så vi har sagt nej . Jag undrar om de kan "tvinga oss" att träffa logopeden för att de ser att hon behöver det?

• Svar på tråden Förskolan föreslår att vi träffar logoped
  • Anonym (Is)

Vilken konstig sak att säga nej till? Vad kan det skada? Har er dotter ett talfel så kan ni ju få hjälp och övningar med er hem. 

• mammatill6

De kan ju naturligtvis inte tvinga men varför tacka nej till något sådant som kan hjälpa barnet? Barnets bästa måste väl styra.

• Anonym (e)

Pratar ju ändå? Är detta seriöst hoppas jag det kompletteras med en socanmälan om ni vägrar ens testa något som kan hjälpa erat barn. Ingen direkt livstidsprenumeration på logopedtjänster ingår i att kontakta en.

• Maac

Varför tackar ni nej till nåt som kan hjälpa barnet? Låt ju inte klokt. Vadå "pratar ändå"? Ska man nöja sig även om man kan få hjälp?

• Anonym (S)

Vad är det de reagerar på? Hon svårt med vissa ljud eller pratar hon bara hemma men inte på förskolan?

Jag gick hos talpedagog när jag var barn. Hon var jättegullig och lärde mig knep för att tala tydligare. Det hade varit väldigt tråkigt om mina föräldrar hade förnekat mig den hjälpen.

• Anonym (SA)

Varför inte träffa en logoped? Det finns säkert en anledning till att pedagogerna föreslår det. Vår dotter hade inte några direkta talfel men fick gå till logoped via skolan. Hon hade en mindre språkstörning men det är inga problem nu ett antal år senare. 

Även om er dotter inte har problem att klara sig när hon är 5 år kanske det kan bli det när hon ska börja förskoleklass och skolan. 

• Anonym (Mamma)

Det är ju bra om ni går till logopeden.
    Kanske behöver barnet utredas, kanske räcker det med lite roliga spel och talövningar som ni kan göra hemma.

Ungar är ju individer men har ni möjlighet att få hjälp innan det blir ett problem så är det ju superbra. Femåringar brukar prata rent och med en fantastisk inlevelse.

• Spucks

Stackars barn som har föräldrar som skiter i hennes utveckling.

• Anonym (Eh)

Nej de kan inte tvinga er men de kan göra en orosanmälan om ni inte sköter om ert barn. Brist i omvårdnad tror jag det kallas.

Vad menar du med "hon pratar ju ändå"? Begripligt? En handfull ord? Ungefär som jämnåriga? Vilka språkproblem har barnet?

• Sunflora

Jag förstår att det känns jobbigt att inse att hon har problem och att det känns mer på riktigt om hon träffar en logoped men det är för hennes bästa problemet försvinner inte för att ni stoppar huvudet i sanden utan riskerar att bli större. 

Jag gick till en logoped en period i hennes ålder, vi spelade spel och lekte olika lekar. När hon tyckte jag hade lärt mig det jag skulle var jag ledsen för att jag inte fick gå till henne mer. De är bra på att anpassa till barnen så det inte blir torra, trista övningar. 

Svar på tråden Förskolan föreslår att vi träffar logoped