• Anonym (Spöke)

Detta jävla otyg med Halloween

Två dagar i rad har jag nu haft besök av ungar i varierande åldrar med (ibland) tillhörande föräldrar som tigger godis. Jag hade inte haft jätteproblem med denna halvnya tradition om det inte hade varit för bristen på hyfs hos besökarna som dundrar in på verandan sent som fan, tigger godis och sen inte ens kan klämma fram ett tack och hejdå. Pinsamt nog gäller det även föräldrarna som verkar se det här med Halloween som att de slipper köpa ungarnas lördagsgodis denna vecka. Undrar även hur man tänker när man släpar med en tvååring att gå bus eller godis klockan 21.00 en lördagskväll.

Idag är det söndag och det kommer fortfarande folk hit. Går man verkligen bus eller godis en hel helg eller är det bara i mitt område barnfamiljer stör andra och är allmänt ouppfostrade?

Vad tycker ni om det här med Halloween?

• Svar på tråden Detta jävla otyg med Halloween
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2023-10-30 14:00:53 följande:

Jag håller också med om att det inte är okej att ringa på sent på kvällen hos folk, och att inte säga tack. Finns också ohyfsade ungar som kommit till oss flera gånger samma kväll och flera dagar i rad. 

Tycker inte att det är okej
  • Silverjenny

Jag gillar inte heller Halloween, det är fult med allt orange och svart, spindlar och spindelnät och äckliga grejer. Egentligen tycker jag det enda bra med Halloween är att det är kul att gå på en riktigt bra Halloweenfest, det är kul med maskerad.

Synd att det krockar med Allhelgona också, som är en fin stämningsfull kväll med tända ljus på kyrkogårdarna.

Vi har ju å andra sidan påsk och lucia när våra barn klär ut sig och tigger godis men det är lite gulligare. Halloween hypades upp av handeln, precis som Valentine's Day som också är en nyimporterad högtid som handeln och restaurangbranschen trycker i ansiktet på folk och får en att känna sig som en dålig partner om man inte bjuder på middag och köper en present.

• Anonym (Lo)
    Silverjenny skrev 2023-10-30 23:40:48 följande:

Jag gillar inte heller Halloween, det är fult med allt orange och svart, spindlar och spindelnät och äckliga grejer. Egentligen tycker jag det enda bra med Halloween är att det är kul att gå på en riktigt bra Halloweenfest, det är kul med maskerad.

Synd att det krockar med Allhelgona också, som är en fin stämningsfull kväll med tända ljus på kyrkogårdarna.

Vi har ju å andra sidan påsk och lucia när våra barn klär ut sig och tigger godis men det är lite gulligare. Halloween hypades upp av handeln, precis som Valentine's Day som också är en nyimporterad högtid som handeln och restaurangbranschen trycker i ansiktet på folk och får en att känna sig som en dålig partner om man inte bjuder på middag och köper en present.

Det krockar inte alls. Halloween är idag, 31/10, allhelgonadagen är förvisso 1/11, men sedan ca 50-talet är det Alla helgons dag vi firar på lördag med tända ljus på kyrkogården. 

Tigger dina barn godis på lucia?!

• Anonym (Lis)
    Anonym (Lo) skrev 2023-10-31 00:33:59 följande:

Det krockar inte alls. Halloween är idag, 31/10, allhelgonadagen är förvisso 1/11, men sedan ca 50-talet är det Alla helgons dag vi firar på lördag med tända ljus på kyrkogården. 

Allhelgonahelgen firas fre-lör som infaller mellan 31/10-6/11 så jo vissa år krockar det, typ nån gång per tio år. Den kyrkliga allhelgonadagen ligger den 1/11, så den krockar det inte med, men vanligast i Sverige är nog att folk tänder ljus till helgen och ser det som allhelgona...
  • Anonym (x)

Jag tycker det är så märkligt att man väljer att fira en importerad högtid sedan struntar man i reglerna runt den? Man kräver av andra att de skall var trevliga, ha godis hemma och acceptera att bli störda i på kvällarna i ca 1 veckas tid för att de själva är upptagna den kväll som högtiden infaller. De väljer också att gå runt och "fira" flera dagar för att barnen tycker det är skoj. Att de som besöks inte tycker det är speciellt skoj, viftas bort med att folk är snåla, ska flytta, inte öppna dörren eller sluta vara så tråkiga? Man ska respektera att barnen tycker det är skoj. Hur vore det att respektera andra personer, att lära sina barn att Halloween är bara 1 dag och kan man inte gå den dagen så får man vänta tills nästa år. Varför ska folk som inte vill fira Halloween rätta sig efter er andra?

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (31 okt!) skrev 2023-10-30 23:05:03 följande:
    Ha ha Ja jag håller med!

Plastiga och omysiga sk "traditionen" imp från USA, och allt måste vi väl ändå inte "ta över" från "storebror"..

När jag var barn så åkte vi till kyrkogården under denna tiden istället för att tigga godis hos grannarna och tände ljus hos anhöriga som hade gått vidare istället..
    Du har inte ens koll på att Halloween är idag 31 oktober och Alla helgons dag lördag 4 november. Uttala dig inte om saker du inte vet.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Vår) skrev 2023-10-30 23:06:46 följande:
    Tycker inte att det är okej
    Nä men om man ser till vilka föräldrarna är så förstår man varför deras avkommor är så ohyfsade. Förra halloween kom samma ungar till oss två tre gånger samma kväll och väldigt sent dessutom. Föräldrarna visste men brydde sig inte. 
  • Silverjenny
    Anonym (Lo) skrev 2023-10-31 00:33:59 följande:

Vissa år krockar det, har du aldrig märkt det? Firar du inte Allhelgona?

Om du läser tråden ser du att jag skriver om att jag och mina kompisar lussade för grannarna och fick godis och pengar så jag skrev utifrån mig själv.
  • Wattie

Våra barn går runt i området och ger bort en lite påse godis till de som öppnar🤷🏻

• Anonym (Lo)

@silverjenny - Nej, det jag firar är alla helgons dag som är på lördag. Allhelgonadagen är 1 nov och den firar jag aldrig. Att halloween och alla helgons dag krockar en gång per blåmåne är liksom inte detsamma som att säga ?synd att det krockar? som om det sker varje år. Det är två helt olika traditioner, och halloween går långt tillbaka i tiden till kelterna på framför allt Irland. Sen att vi hämtat det via USA spelar mindre roll. 

Svar på tråden Detta jävla otyg med Halloween