• Anonym (Nisse)

Soc?

Hej

Vi har blivit anmälda till soc 2 gånger. Problemet är att dom inte inser att vi borde få mer än ett samtal. Kan någon förklara hur dom jobbar? Det kändes som dom satt och slätade över. Eftersom jag och min respektive har ganska olika åsikter skulle jag vilja att dom inser det och gör mer utan att jag riktigt lägger fram hela problematiken i klartext. Är socialtjänstlagen enbart utformad av vad olika parter säger och gör? Kan dom inte dra slutsatser utan att allt är undertecknat av typ en jurist, expert el. dylikt?

Enligt min respektive så är allt helt ok och allt som antyder något annat finns det jättetrovärdiga förklaringar bakom....

ordna sig så bra....jag ser gigantiska problem av flera slag. Dessvärre har min partner konstant svar på allt och får det att låta

• Svar på tråden Soc?
  • Anonym (mm)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 09:59:53 följande:
    Du är något på spåren. Problemet är om jag har ett sådant möte med en handläggare så vill jag inte ha öppet att det kommer ut typ ett protokoll på vårt samtal. Jag vill mer kunna smygtipsa om var dom "ska gräva" så att säga. Jag kan även ha viss avvikande åsikt, men med min respektive blir det känsligt att hårt peka ut viss problematik.
    Din tjej har problematik som gör att hon brister som förälder? Är det diagnoser vi snackar om?

Du kommer inte få någon hjälp om du inte läger fram allt. är det skolan som orosanmält?
  • zelgon

Men va fan... Va en man och berätta vad som är problemet? Du skriver ju tonvis med text ändå fattar jag inte vad problemet är. Du måste ju komma med något konkret.

Skadar eller vanvårdar hon ungarna? Hur i så fall?

• Anonym (mm)
    zelgon skrev 2023-10-30 10:53:30 följande:

Men va fan... Va en man och berätta vad som är problemet? Du skriver ju tonvis med text ändå fattar jag inte vad problemet är. Du måste ju komma med något konkret.

Skadar eller vanvårdar hon ungarna? Hur i så fall?

Jag tänker samma. Om han inte ens kan skriva ut det på ett anonymt forum blir det nog väldigt svårt att få hjälp med soc. Det låter lite snurrigt alltihop.
  • Anonym (Hin håle)

Inga problem här, passera... 

• Anonym (Nisse)
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-30 10:11:50 följande:
    Ni kanske skulle vända er till familjerådgivningen för att få stöd i ert föräldraskap samt förhållande.
    Det kanske inte känns lika utpekande som att ta upp situationen med soc? Eller om soc tipsar om föräldragrupper så gå det.

Men jag tror det är viktigt att ni har diskussionen annars tror jag du kommer komma till punkten då du känner att du behöver avsluta relationen. Kan ni inte prata om det och jobba på det kommer det ju aldrig bli bättre.
    Problemet med FR är att min resp. inte vill.

Tillbaks till upplägget med soc. Om vi nu antar att det har kommit in en till anmälan på oss som kommer att resultera i ett samtal. Kan jag ta ett snack i förväg med dom som gör att dom förhåller sig mer skeptiska? T.ex. preppa dom med frågeställningar....där dom inte bara sväljer svaren. Men resp. är mästare på att låta trovärdig och som någon sa, om soc är överarbetade så kommer det låta som alltsom ser dåligt ut just är extrema tillfälligheter.
  • Anonym (Bill)

Du kan ju göra en anonym anmälan till soc med de detaljer de behöver. Ta ett par samtal med en terapeut som du kan skylla på sen när din tjej undrar hur detaljerna har kommit ut. 

• Anonym (mm)
    Anonym (Nisse) skrev 2023-10-30 11:10:30 följande:

Tillbaks till upplägget med soc. Om vi nu antar att det har kommit in en till anmälan på oss som kommer att resultera i ett samtal. Kan jag ta ett snack i förväg med dom som gör att dom förhåller sig mer skeptiska? T.ex. preppa dom med frågeställningar....där dom inte bara sväljer svaren. Men resp. är mästare på att låta trovärdig och som någon sa, om soc är överarbetade så kommer det låta som alltsom ser dåligt ut just är extrema tillfälligheter.
    Du kan prata med dom innan men du kan nog inte bestämma vilka frågor dom ska ställa. Varför kan du inte säga problematiken framför din nuvarande? Det låter så konstigt.
  • Mrs Moneybags

Du måste tala ut och söka hjälp på egen hand. 

Du kan inte sitta där och gömma dig bakom soc och hoppas att de råkar ställa rätt frågor. 

Om ni har barn är det din skyldighet som förälder att se till att de har en bra uppväxt och skyddas från fysisk och psykisk misshandel. 

Du säger att det skulle ta slut på dig att lämna henne, men om det är riktigt illa har du inget val. 
  • Anonym (.)

Ok så det har kommit in soc-anmälan? Din oro är att din fru/sambo kommer snacka bort problemen gentemot soc? Är du konflikträdd?? Varför tar du inte själv upp din partners problem i det gemensamma samtalet med soc?
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (mm) skrev 2023-10-30 11:34:33 följande:
    Du kan prata med dom innan men du kan nog inte bestämma vilka frågor dom ska ställa. Varför kan du inte säga problematiken framför din nuvarande? Det låter så konstigt.
    Min resp. vill tona ner allt. Första gången vi blev anmälda gav jag tydligt uttryck för en avvikande åsikt, men den skrattades bort. Jag kan säga en del men argumentation är inte hennes paradgren varför jag skulle föredra att soc ställer frågor och kritiskt funderar över rimligheten i svaren även om dom är inlindade i glada skratt och rökridåer. 
Svar på tråden Soc?