Anonym (ja) skrev 2023-10-31 17:45:18 följande:
ja jag vet inte riktigt för jag har inte alls så mycket smärta kvar, brännande osv finns inte så mycket kvar av det, utan det är bara illamående på morgonen, minskad aptit och snabb mättnadskänsla. sen så känner jag typ ett tryck över bröstet upp mot halsen som gör att jag kan inbilla mig att jag har svårt att andas. men överlag har jag inte mycket ont alls. har druckit aloe Vera sen igår och det har hjälpt lite.
Då låter det ju som om medicinen/omeprazol har hjälpt redan, när det gäller ngr av dina symptom, åtm..
Även om andra inte tycker att omaprazol funkat för just dom, så kan den funka för andra.
Vissa behöver medicin,och vissa klarar sig utan, så det är självklart väldigt individuellt..
Sen finns det tillfällig magkatarr och kronisk magkatarr..
Tillfällig kan man oftast behandla själv genom att ändra kostvanor och ev sluta stressa medans kronisk magkatarr är lite svårare att behandla helt själv (utan ngr läkemedel)
Lyssna på din kropp först och främst (och läk).
Och om du har kronisk magkatarr (eller början till magsår) så kan det ta runt 5 dgr innan det börjar bli bättre och bättre..efter du börjat med omeprazol..
Så ge det ngr dgr till, skulle jag säga..
Sen kanske du skulle behöva en kompletterande medicin förutom omaprazol?
När du var på akuten kollade dom magen med just gastroskopi, då?
Min läkare sa att det inte var något ovanligt alls om jag skulle mått illa just på morgonen..för när man ligger ner så kan magsyran lättare "åka upp" till halsen..Vilket kan göra att man mår illa på morgonen.
Sen kan man må lite illa av att äta för mycket, eller och för sällan..
Försök att typ "halvligga" med nån/ngr fler kuddar under ryggen/huvudet när du sover..
Ät lite men ofta (kanske du kan äta mindre fast ännu oftare? om du känner sug)..
Och ät mat som är extra "snäll" mot just din mage...
Jag fick sluta med bla laktos..men det är ju också individuellt vad man tål och inte tål.