• Anonym (Hej)

Lagar man aldrig visdomständer? Grät hos tandläkaren i dag. Vill ej ha löständer

Jag gråter typ inför folk. inte ens knappt inför min man jag vart ihop med i 25 år. Men i dag brast det. Orkar inte förklara varför mina tänder är i så dåligt skick. Men det finns anledningar. 

jag var tvungen att dra ut tre tänder i övre käken som satt intill varandra, det var bara stumpar. där har jag nu bara en visdomstand. Denna gör ändå så att jag kan tugga på den sidan. Utan den kommer jag inte kunna tugga. 

det störande är att tandläkaren gång på gång sagt att jag kan skaffa lös protes, vet inte om hon glömt att jag blev väldigt ledsen första gången över att knappt vara 40 och hållande med lös protes. Det kommer aldrig vara ett alternativ. 

i dag när jag satt i stolen sa hon återigen att visdomstanden behöver dras ur, den känns ändå hel jämfört med stumparna jag hade bredvid. Utan den kommer jag inte kunna ha en brygga utan hon sa återigen att jag kan skaffa lös protes. Då grät jag som ett barn. 

du kan ju skaffa stifttänder med men det kostar 20.000 kr st. 

jag är redan uppe i beloppet då jag har 85% men fick ingen riktig klarhet om det täcker stifttänder. 

hur kan man ens föreslå löständer i dag??? Det är sånt min farmor hade!! Känner mig så förnedrad över att det verkar vara hennes enda tips. Sambon har sagt att det för kosta vad det vill. Inte 17 ska jag bli tandlös. 

dom planerar dra ut tre till på andra sidan. Min gamla tandläkare som jobbade privat hade vänt sig i graven över att folktandvården verkar anse att jag bara ska dra ut tänder och utan att ha en plan. Och då erbjuda löständer!!

• Svar på tråden Lagar man aldrig visdomständer? Grät hos tandläkaren i dag. Vill ej ha löständer
  • Aniiee

Om dina tänder är så dåliga så är det ju stift eller löständer som gäller. Visdomständer drar man ut om man har problem med dem eller de behövs  ur vägen för att kunna sätta in tänder som man faktiskt kan använda. Visdomständerna använder man sällan.

Du kan gå till en annan tandläkare för en second opinion om du vill.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Hej)
    Aniiee skrev 2023-10-31 00:36:35 följande:

Om dina tänder är så dåliga så är det ju stift eller löständer som gäller. Visdomständer drar man ut om man har problem med dem eller de behövs  ur vägen för att kunna sätta in tänder som man faktiskt kan använda. Visdomständerna använder man sällan.

Du kan gå till en annan tandläkare för en second opinion om du vill.

Okej! Men eftersom det nu står och faller på denna visdomstand, borde man inte kunna laga den då? När hon sa att jag inte kan ha en brygga då man måste ha tänder på bägge sidor. Åtminstone kan jag tugga på den sidan tack vare den. 
    har man flera tänder där fattar jag att dessa dras ut. 

jo jag kanske ska göra det. 

• Fjäril kär

Visdomständer är i regel av sämre kvalitet än övriga tänder och är inte en permanent tand. Är oftast en tand som dras ut just därför och inte lagas. Den håller inte helt enkelt. Dessutom är den oftast i vägen när andra tänder ska lagas eller ersättas med tex stifttand så då dras den ut ändå.   Dras inte din tand nu så lär du iallafall få göra det inom en snar framtid.  

Angående löständer så är dagens tänder långt ifrån gamla mormors tänder . Med den teknik som finns idag och med det material man använder är löständer idag i princip som dina riktiga tänder.  

• Anonym (Hej)
    Fjäril kär skrev 2023-10-31 01:04:36 följande:

Visdomständer är i regel av sämre kvalitet än övriga tänder och är inte en permanent tand. Är oftast en tand som dras ut just därför och inte lagas. Den håller inte helt enkelt. Dessutom är den oftast i vägen när andra tänder ska lagas eller ersättas med tex stifttand så då dras den ut ändå.   Dras inte din tand nu så lär du iallafall få göra det inom en snar framtid.  

Angående löständer så är dagens tänder långt ifrån gamla mormors tänder . Med den teknik som finns idag och med det material man använder är löständer idag i princip som dina riktiga tänder.  

Okej tack ska du ha. 
  • Tow2Mater

Jag har lagat 3 av mina visdomständer och de lagningarna har nu hållit i närmare 20 år.
    Tycker du ska prata med en annan tandläkare också. De kan ha mycket olika åsikter om vad som är bäst i olika fall. Min tandläkare ville också dra, men jag vägrade.

• Goneril

Men TS, varför är du så bekymrad? Din man säger ju att det får kosta vad det vill? Sätt in implantat, för sjutton! Inte ska du bli tandlös, det är ju katastrof både hälsomässigt och socialt! Jag är i den processen nu, och det som är lite segt är att det tar så lång tid, men du är ju ung och du måste få detta fixat, "köpetänder" som min särbo säger, är en fantastisk uppfinning, Brånemarksmetoden, men det finns andra tillverkare i dag också. När metoden lanserade var detta en sensation; den gav många människor livet åter. En bekant har implantat i nederkäken, rätt många. "Det bästa jag någonsin gjort" säger han.

• Anonym (Tandläkare)

Hej!
    Vilket tråkigt bemötande du verkar ha fått och dålig information. Att visdomständer skulle  vara av sämre kvalité eller inte vara permanenta tänder som nån ovan har skrivit stämmer inte. Ibland kan dom vara svåra att laga eller stå olyckligt i munnen vilket gör att man väljer att dra ut dom men ibland kan dom också vara riktigt användbara tänder. Tycker du ska fråga din tandläkare varför den ska dras ut, troligen finns en orsak. Om du inte känner förtroende för hen råder jag dig absolut att söka nån annanstans för second opinion innan du drar ut tanden. Hur tänderna sen ska ersättas bör du få ett behandlingsförslag för. Oftast behöver man vänta minst 3 månader innan man kan sätta implantat för att benet ska läka och då kan man behöva gå med löständer under tiden om man ej vill vara tandlös.

Lycka till!//

• Tow2Mater
    Goneril skrev 2023-11-02 16:28:27 följande:

Men TS, varför är du så bekymrad? Din man säger ju att det får kosta vad det vill? Sätt in implantat, för sjutton! Inte ska du bli tandlös, det är ju katastrof både hälsomässigt och socialt! Jag är i den processen nu, och det som är lite segt är att det tar så lång tid, men du är ju ung och du måste få detta fixat, "köpetänder" som min särbo säger, är en fantastisk uppfinning, Brånemarksmetoden, men det finns andra tillverkare i dag också. När metoden lanserade var detta en sensation; den gav många människor livet åter. En bekant har implantat i nederkäken, rätt många. "Det bästa jag någonsin gjort" säger han.

Om TS kan det är det ju säert värt pengarna. Men det är inte alltid så lätt för alla. En del förlorar ben i käken/munnen med åldern, och det kan påverka implantatmöjligheterna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2023-10-31 01:58:32 följande:

Jag har lagat 3 av mina visdomständer och de lagningarna har nu hållit i närmare 20 år.
    Tycker du ska prata med en annan tandläkare också. De kan ha mycket olika åsikter om vad som är bäst i olika fall. Min tandläkare ville också dra, men jag vägrade.

Jag har lagat alla mina fyra visdomständer och tandläkaren har aldrig föreslagit att de skulle dras ut. En av lagningarna gick sönder efter åtta år men då gjorde tandläkaren en ny, var inga problem. 
  • Anonym (du är inte ensam)

Jag beklagar din situation TS, det låter väldigt jobbigt.

Jag har en kollega som tyvärr har haft väldigt förstörda tänder, som bruna nikotinförstörda stumpar mest, och några som sakandes helt. Det var så att folk ryggade tillbaka när han öppnade munnen. Det märktes också tydligt på hans självförtroende.

Efter en kris vågade han äntligen gå till tandläkare och de fick dra ut tänder och åtgärda det som gick. I väntan på att han har råd eller kan få hjälp med implantat fick han då lösgom.

Och jag lovar dig att fast jag vet om hela historien så glömmer jag det när jag ser honom nu. För han ser så normal ut, hela hans hållning är annorlunda och han ler oftare och är inte lika skygg för folk. Jag tänker då att detta borde ha gjorts mycket tidigare. Samt att det måste vara värt det bara för hur man uppfattas socialt, och hur mycket mer avslappnad man kan vara i tillfälliga kontakter med folk, som i butiker eller på bussen eller så. 

Be om ett andra utlåtande från en tandläkare som verkligen är kunnig inom tandproteser, och se vad du tycker då?

• Anonym (Hej)

Tack snälla ni för era tankar och tips! HjärtaSka fixa en second opinion. 

Svar på tråden Lagar man aldrig visdomständer? Grät hos tandläkaren i dag. Vill ej ha löständer