Lagar man aldrig visdomständer? Grät hos tandläkaren i dag. Vill ej ha löständer
Jag gråter typ inför folk. inte ens knappt inför min man jag vart ihop med i 25 år. Men i dag brast det. Orkar inte förklara varför mina tänder är i så dåligt skick. Men det finns anledningar.
jag var tvungen att dra ut tre tänder i övre käken som satt intill varandra, det var bara stumpar. där har jag nu bara en visdomstand. Denna gör ändå så att jag kan tugga på den sidan. Utan den kommer jag inte kunna tugga.
det störande är att tandläkaren gång på gång sagt att jag kan skaffa lös protes, vet inte om hon glömt att jag blev väldigt ledsen första gången över att knappt vara 40 och hållande med lös protes. Det kommer aldrig vara ett alternativ.
i dag när jag satt i stolen sa hon återigen att visdomstanden behöver dras ur, den känns ändå hel jämfört med stumparna jag hade bredvid. Utan den kommer jag inte kunna ha en brygga utan hon sa återigen att jag kan skaffa lös protes. Då grät jag som ett barn.
du kan ju skaffa stifttänder med men det kostar 20.000 kr st.
jag är redan uppe i beloppet då jag har 85% men fick ingen riktig klarhet om det täcker stifttänder.
hur kan man ens föreslå löständer i dag??? Det är sånt min farmor hade!! Känner mig så förnedrad över att det verkar vara hennes enda tips. Sambon har sagt att det för kosta vad det vill. Inte 17 ska jag bli tandlös.
dom planerar dra ut tre till på andra sidan. Min gamla tandläkare som jobbade privat hade vänt sig i graven över att folktandvården verkar anse att jag bara ska dra ut tänder och utan att ha en plan. Och då erbjuda löständer!!