• Anonym (S)

Vill inte att min dotter blir som jag

Jag har inget facit men jag kan säga vad som känns rätt när.det gäller uppfostran av mina barn. 

*Jag berättar ibland att alla människor är olika och att det är bra att vi alla är unika. 
    *Jag ger barnen komplimanger som tex. att dom är duktig, tackar dom när dom gör något fint, säger att jag tycker om dom och att dom är fin. 
    *Sätter aldrig ord på deras utseende som tex vad lång du är, vad smal du är, vad tjockt hår du har. Tycker det är oviktig info som dessutom kan skada dom ifall det är något de ogillar. Men säger istället att dom är fin osv... 
    *Pratar aldrig negativt om kroppar inför barnen, definitivt inte om vikt. Då jag absolut inte vill få dom att känna press med att sträva efter något ideal. 
    *När vi pratar om att äta hälsosamt och träning så fokuserar vi på att kroppen ska må bra och att vi behöver vitaminer och proteiner medans vi inte behöver socker. Vill inte att dom ska tänka att hälsosamt=sträva efter att vara smal. Tyvärr var det den uppfattningen jag själv fick som barn. 
    *Berömmer när barnen gör rätt. När dom gör fel så pratar vi lungt om det och försöker tillsammans komma på hur man kan göra annorlunda nästa gång. 
    *Stöter inte bort mina barn i samtal eller aktiviteter. Dom är viktiga också.

• Anonym (S)

Det kommer nog gå bra :) Bara att du funderar kring det här gör att du faktiskt kommer göra aktiva val för att göra.det så bra som möjligt för ditt barn. Blir faktiskt glad när jag ser föräldrar som anstränger sig. Tyvärr i vårt bostadsområde kör de flesta på fri uppfostran och skiter i barnen och bryr sig bara om sig själva. 

Anonym (Hanna) skrev 2023-11-07 00:26:23 följande:
    Verkar väldigt vettigt!   Vill uppfostra mina barn så också.
    Tack för ditt svar! 
Svar på tråden Vill inte att min dotter blir som jag