• Anonym (Anonym)

Helammar och bebis går inte upp??

Behöver hjälp att hitta möjliga skäl.

Har en helammad bebis på 9 v som står och stampar viktmässigt sen knappt 2v. Vi ammar var 2-3 h hela dagen, tills barnet somnar eller släpper taget med mjölk rinnande från mungipan och rullande ögon av nöjdhet. nattetid blir det 2-3 amningar när bebis vaknar. Brösten blir markant slappare efter amning med.

Bebis kissar och bajsar mycket, ibland känns det som det kommer ut mer än jag rinligen kan tillföra. Men det blir många blöjor på en dag.

Växer gör barnet, och utvecklas både motoriskt och i sin kontakt med mig. 

Men vikten går långsamt, kanske 80 g i v nu, vilket ju är lite.

Vad kan det vara? BVC är informerade och säger bara att vi avvaktar men mammaoron är ju där när vi ammar och ammar men vikten inte svarar.

Nån som varit med om detta? Vad berodde det på?

• Svar på tråden Helammar och bebis går inte upp??
  • Anonym (Anonym)

Tillägg är stt bebis sjunkit en halv kurva med i vikt sen en topp tidigare. Det är det som oroar mig.

• Anonym (....)

Då får du ge ersättning på flaska i tillägg eftersom ditt barn inte tar upp näringen i bröstmjölken ordentligt och därför inte får upp i vikt. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2023-11-01 21:42:43 följande:

Då får du ge ersättning på flaska i tillägg eftersom ditt barn inte tar upp näringen i bröstmjölken ordentligt och därför inte får upp i vikt. 

Men bebis växer? 

Hsr du haft bsrn som slutat gå upp i vikt eller killgissar du bara?

• Anonym (Trebarnsmamman)

Amma mycket oftare, du behöver antagligen dra upp produktionen. Om bebisen har andra problem, hudutslag, kräkningar, magproblem så kan du testa att ta bort komjölksprotein. Många är känsliga mot det när dom är så små.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-11-02 07:17:51 följande:

Amma mycket oftare, du behöver antagligen dra upp produktionen. Om bebisen har andra problem, hudutslag, kräkningar, magproblem så kan du testa att ta bort komjölksprotein. Många är känsliga mot det när dom är så små.

Oftare än varanann timme dygnet runt känns helt omöjligt, då jag har andra barn med. Vi gjorde så första månaden. Bebis äter ju också så det rinner ur munnen och går det längre än 3 h spänner brösten så det nästan känns ont.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-02 07:25:58 följande:
    Oftare än varanann timme dygnet runt känns helt omöjligt, då jag har andra barn med. Vi gjorde så första månaden. Bebis äter ju också så det rinner ur munnen och går det längre än 3 h spänner brösten så det nästan känns ont.
    Ja, du gör ju som du vill. Det går ju att ge flaska med ersättning istället. Jag ammade mycket oftare än så i tillväxtperioder. Men vi har haft syskon på förskola och det underlättar förstås.
  • Saffran2337

Varannan timme är minimum är min erfarenhet i tillväxtperioder kan ett friskt spädbarn amma flera gånger i timmen. Du kan kolla om barnet vill amma oftare när det är valet. Kanske vill det inte amma oftare eller så vill det amma. Ammar man oftare man de ofta gå rätt fort. Då kanske barnet bara ammar 5 min.

Uppenbarligen så upplever du att du inte får i barnet tillräckligt med mat. Har barnet tillräckligt med kläder på sig? En mössa kan räcka ibland även inne för att minska på energin som går till att hålla värmen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-11-02 07:39:10 följande:
    Ja, du gör ju som du vill. Det går ju att ge flaska med ersättning istället. Jag ammade mycket oftare än så i tillväxtperioder. Men vi har haft syskon på förskola och det underlättar förstås.
    Men bebisen vill ju inte? Jag har testat att ge bröstet mellan nu och det är typ ett sug och sen nej? 
  • Anonym (Anonym)
    Saffran2337 skrev 2023-11-02 08:17:51 följande:

Varannan timme är minimum är min erfarenhet i tillväxtperioder kan ett friskt spädbarn amma flera gånger i timmen. Du kan kolla om barnet vill amma oftare när det är valet. Kanske vill det inte amma oftare eller så vill det amma. Ammar man oftare man de ofta gå rätt fort. Då kanske barnet bara ammar 5 min.

Uppenbarligen så upplever du att du inte får i barnet tillräckligt med mat. Har barnet tillräckligt med kläder på sig? En mössa kan räcka ibland även inne för att minska på energin som går till att hålla värmen.

Bebisen är rätt ?sprattlig? så det känns som energi måste gå dit med. Har testat oftare amning men då är det tal om 20 sek och sen är det nej tack. Bebisen sover ju också mellan amningarna och att konstant bryta sömn känns också dumt ur utvecklingsperspektiv.

Mössa inne läste jag en skarp avrådan för vet jag, att det lätt blir alldeles för varmt för en bebis.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-11-02 07:39:10 följande:
    Förskolan är ju också bara en begränsad deltid. Hur löste du det tiden barnet inte var där? 
Svar på tråden Helammar och bebis går inte upp??