• Svar på tråden Kommer du med småbarn sluta ge skärmar till barnet?
  • fjanten

Kommer fortsätta som innan; ingen skärm för barn under 2 år, begränsad skärmtid tillsammans med vuxen därefter om intresse finns (t.ex. delta på familjens filmkväll vi har en afton/vecka). 

• Anonym (Freja)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-03 09:47:02 följande:
    Kommer du med småbarn sluta ge skärmar till barnet?

Kommer du som har småbarn tänka till lite mer innan du ger din mobil till ditt lilla barn? Varför/varför inte?

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nya-rad-om-skarmtid-for-sma-barn-pappan-det-ar-svart--myflzq

Mitt yngsta barn är sex år nu och jag är glad att vi aldrig ens "börjat". Så det är ett icke-problem hos oss. Vi tittar på tv ibland men någon padda äger vi inte ens och telefonerna ringer man med. Typ.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Freja) skrev 2023-11-03 10:04:03 följande:
    Mitt yngsta barn är sex år nu och jag är glad att vi aldrig ens "börjat". Så det är ett icke-problem hos oss. Vi tittar på tv ibland men någon padda äger vi inte ens och telefonerna ringer man med. Typ.
    Hur blir det när barnet börjar skolan då? De har väl knappt ens skrivböcker nu för tiden verkar det som. helt galet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-03 10:43:12 följande:
    Hur blir det när barnet börjar skolan då? De har väl knappt ens skrivböcker nu för tiden verkar det som. helt galet.
    Skörmanvändning lär sig barnen sug supersnabbt av sig själva. Det är viktigare att föräldrar lär barnen att rita med kritor och hantera en penna! Det är viktigt för den finmotoriskt utvecklingen  det måste ske i småbarnsåren. 
  • Spucks
    Anonym (TS) skrev 2023-11-03 09:47:02 följande:
    Kommer du med småbarn sluta ge skärmar till barnet?

Kommer du som har småbarn tänka till lite mer innan du ger din mobil till ditt lilla barn? Varför/varför inte?

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nya-rad-om-skarmtid-for-sma-barn-pappan-det-ar-svart--myflzq

Att småbarn inte ska använda skärmar är ingenting nytt, det har varit bekant i minst två decennier och inte hölls det hemligt heller.
    S
    åjag har svårt att tro att föräldrar som itne brydde sig om rekommendationerna innan plötslig börja göra det nu.
  • Anonym (Jessica)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-03 10:47:01 följande:
    Skörmanvändning lär sig barnen sug supersnabbt av sig själva. Det är viktigare att föräldrar lär barnen att rita med kritor och hantera en penna! Det är viktigt för den finmotoriskt utvecklingen  det måste ske i småbarnsåren. 
    Ja det är ju det jag menar; det borde skolan också göra. 
  • Anonym (Jessica)

Men det hoppas jag skolan gör också.

Hoppas paddorna försvinner (nästan iallafall) helt i skolan igen. Att de inser att det inte är bra. 

Padda kan de leka med hemma isåfall. Trams. Fram med skrivböckerna igen och läsböckerna, och kul? Det är det inte hela tiden. man måste kunna göra saker som inte är det också. 

En annan lekte med riktiga paddor, grodorna i skogen. 

• Anonym (Jessica)

Så längesen är det ju inte heller. Skrämmande. 

• Anonym (Elsagate räckte)

Med "Elsagate" (Inte så känt i Sverige) så lärde jag mig att småbarn+skärm=dåligt.

• Anonym (Freja)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-03 10:43:12 följande:
    Vi har en kommunal skola nära oss och de börjar inte med digitala läromedel förrän på högstadiet. 
    Skrivböcker har vi alltid skaffat själva, äldre barnen har gått i olika skolor och det har varit si och så med att lära sig skriva för hand så det har vi övat extra. 
  • Anonvm

Min yngsta fyller 6 om några veckor så jag slipper anpassa mig efter denna skitnödiga moralkärring-hets.....

Båda mina ungar har haft fri tillgång till surfplatta sen de var runt 2år, de kollar nån timme eller så i stöten, sen blir det tråkigt o de börjar leka med nått annat...

Bättre att avdramatisera denna magiska pryl genom att behandla den som en i mängden av alla barnens saker.

• Anonym (TS)
    Anonvm skrev 2023-11-03 22:15:33 följande:

Min yngsta fyller 6 om några veckor så jag slipper anpassa mig efter denna skitnödiga moralkärring-hets.....

Båda mina ungar har haft fri tillgång till surfplatta sen de var runt 2år, de kollar nån timme eller så i stöten, sen blir det tråkigt o de börjar leka med nått annat...

Bättre att avdramatisera denna magiska pryl genom att behandla den som en i mängden av alla barnens saker.

Fast om du kollar på småbarn i en barnvagn som sitter med en mobil (vilket är ganska vanligt). De lägger inte ifrån sig den och kollar på utsikten? 
  • Anonym (Förstår inte)

Nej kommer fortsätta som innan. 

• Anonym (Förstår inte)

Har barn i skola och de använder papper o penna, skriver för hand varje dag

• Anonvm
    Anonym (TS) skrev 2023-11-03 22:17:02 följande:
    Fast om du kollar på småbarn i en barnvagn som sitter med en mobil (vilket är ganska vanligt). De lägger inte ifrån sig den och kollar på utsikten? 
    Tanken har aldrig ens slagit mig att ge dem padda eller telefon när vi är ute, vem gör det?

När man är ute så leker barnen givetvis med kottar, stenar och allt annat vad de nu hittar.....
    Men hemma har de fri tillgång, paddan är bara en sak i mängden av leksaker o de behandlar den som det också, vissa perioder ligger de orörda flera dagar i sträck.

Enda gången jag aktivt använder paddorna som barnvakt/sysselsättning är vid längre bilresor, men inte ens då sitter de några längre stunder.
Svar på tråden Kommer du med småbarn sluta ge skärmar till barnet?