• Anonym (Fått nog)

Uppmanar fler att vägra hyreshöjningarna. Är vi många som vägrar tvingas hyresvärdarna att sänka hyrorna.

Jag har fått nog!!! Vi hyr en 3 r.o.k i ett område i en ganska stor stad. Området är inget attraktivt område och det är endel kriminalitet här. Vi betalar 12477:- i hyra. Vi fick mail idag om att våran hyresvärd vill höja hyran med 11 procent. Jag tycker redan våran hyra är på tok för dyr. Skulle de få igenom den hyreshöjning de vill skulle vår 3:a kosta oss 13849:-/månaden. Så jag vägrar den höjningen. Men det har jag redan framfört till dom. 

Jag uppmanar alla andra att agera också. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn med normal inkomst. Men vill köpa hus i framtiden. Så vi har fått nog på sinnesjukt höga hyror. Så vi har sagt upp våran lägenhet och tog risken att inte kanske hinna få en ny lägenhet. Vår plan var att hitta en liten och billigare lägenhet, hyra förråd på sidan om ifall det behövs och skulle vi inte hitta nytt boende så flyttar vi in i husvagnen tills vidare. Nu hade vi tur och hittade en stor 2 r.o.k för 5390:- 

Det finns fler alternativ. Man behöver inte ha många rum fast man är en barnfamilj. Så gör vad ni kan, våga testa något som går emot normen. Flytta till husvagn, husbil, bo i kollektiv, skaffa mindre lägenheter. Skulle hälften av alla hyresgäster agera så skulle de få problem. Det skulle leda till att de har tre val. Antingen sänka hyran, sälja av bostäder eller tiva . 

• Svar på tråden Uppmanar fler att vägra hyreshöjningarna. Är vi många som vägrar tvingas hyresvärdarna att sänka hyrorna.
  • Anonym (Perspektiv)

Jag håller med om att ni har en hög hyra för en trea. Själv är jag ensamstående med två barn i en brf och min fyra har sedan årsskiftet stigit från 7300/mån till just nu 12.200. När det blir kallare och elen blir dyrare kommer vi hamna runt 14.000. Inget kul det heller och ingen hyresgästförening kämpar för oss som lyckats spara ihop till att bo i brf :(

• Yllop
    Anonym (Perspektiv) skrev 2023-11-03 20:57:23 följande:

Jag håller med om att ni har en hög hyra för en trea. Själv är jag ensamstående med två barn i en brf och min fyra har sedan årsskiftet stigit från 7300/mån till just nu 12.200. När det blir kallare och elen blir dyrare kommer vi hamna runt 14.000. Inget kul det heller och ingen hyresgästförening kämpar för oss som lyckats spara ihop till att bo i brf :(

Givetvis inte.
    Hyresgästföreningen är till för hyresgäster och inte för bostadsrättsinnehavare.
    Jag vill inte att min avgift till hyresgästföreningen ska gå till de som bor i bostadsrätt.

• Anonym (Perspektiv)

Det var heller inte min poäng men det förstod du säkert. Vi är många som har det tufft just nu men man hör nästan bara om hyresgästerna i media. Visst kan vissa som bor i brf eller äger eget boende sälja till förlust nu och byta till en hyresrätt men den möjligheten har inte alla. Det är bara att försöka hålla ut oavsett om man hyr eller äger.

• Anonym (Fått nog)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2023-11-04 00:13:57 följande:

Det var heller inte min poäng men det förstod du säkert. Vi är många som har det tufft just nu men man hör nästan bara om hyresgästerna i media. Visst kan vissa som bor i brf eller äger eget boende sälja till förlust nu och byta till en hyresrätt men den möjligheten har inte alla. Det är bara att försöka hålla ut oavsett om man hyr eller äger.

Precis vi är många som har det tufft just nu. Såklart blir det svårare för de som äger sitt boende eller bor i BRF också när räntor blivit höga, matkostnader och el blir dyrare.
  • Anonym (Fått nog)

Men helt rligt skulle det ändå kunna kännas rimligt att betala mer för ett boende som är köpt. För det är pengar man får igen den dagen man säljer. tex. hyr man får man inte tillbaka ett öre. Därför känns det helt orimligt att betala 13800:- för 3 r.o.k

• Anonym (Fundersam)

Hur tänkte du nu då ts...? Du har meddelat hyresvärden att du vägrar gå med på den nya hyran. Sedan då? Ska du sluta betala hyra helt? Bara betala samma som du har nu? Något mitt emellan? Försöka förhandla till dig något annat? Flytta? Vad är din lösning här egentligen?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-04 00:27:34 följande:

Hur tänkte du nu då ts...? Du har meddelat hyresvärden att du vägrar gå med på den nya hyran. Sedan då? Ska du sluta betala hyra helt? Bara betala samma som du har nu? Något mitt emellan? Försöka förhandla till dig något annat? Flytta? Vad är din lösning här egentligen?

Ok såg inte att ni ska flytta, men hur tänker du att andra ska göra? Det är inte bara att flytta liksom... Finns kanske inte det alternativet för de allra flesta. Köpa likaså.
  • Anonym (Fått nog)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-04 00:29:01 följande:
    Ok såg inte att ni ska flytta, men hur tänker du att andra ska göra? Det är inte bara att flytta liksom... Finns kanske inte det alternativet för de allra flesta. Köpa likaså.
    Om du läser mitt inlägg igen så står det att jag sa upp min lägenhet. Så hyresvärden kan inte kräva fler hyror än det vi har kontrakt på. Så därför slipper jag en dyr hyreshöjning på den lägenhet vi har nu. Så tänkte jag och det är helt rimligt att inte betala för en lägenhet jag inte kommer ha. Sen kan man vägra hyreshöjning genom att fortsätta betala samma gamla hyra utan att man behöver betala det. MEN då blir man vräkt. Så det bör man bara göra om man är beredd att flytta. Det var ingen metod jag själv ville göra då jag inte vill få dåliga referenser/rykte. Så därför sa jag upp lägenheten. 

ett tips är att läsa inlägget och inte bara rubriken innan du ifrågasätter 🙂
  • Anonym (Fått nog)
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-11-04 00:29:01 följande:
    Om du läser mitt inlägg en gång till så har du svar på den frågan också :) Jag förstår att alla inte kan göra något. Det jag säger är att jag rekommenderar andra att försöka se över andra alternativ för ju fler som väljer bort dyra lägenheter ju mer problem får hyresvärdarna med tomma lägenheter. Finns flera alternativ. tex köpa husvagn och flytta in i, bosätta sig i mindre lägenhet, söka lägenhet hos någon som inte tar överpriser på hyror, flytta in i kollektiv, flytta tillbaka till föräldrarhem, flytta till annan ort. Sen är vissa mer flexibel än andra. Vissa har svårt eller ingen möjlighet alls att göra något åt detta. Men värt att tänka på är att ju fler som hittar alternativa boenden än stora dyra lägenheter ju mer måste hyresvärdarna tänka om :) Massa tomma lägenheter eller lägre hyror och folk bor kvar? Vad tjänar de mest på? De enda som kan påverka denna negativa trend är vi som hyr. 
  • ViltHane
    Anonym (Fått nog) skrev 2023-11-03 19:49:05 följande:
    Uppmanar fler att vägra hyreshöjningarna. Är vi många som vägrar tvingas hyresvärdarna att sänka hyrorna.

Jag har fått nog!!! Vi hyr en 3 r.o.k i ett område i en ganska stor stad. Området är inget attraktivt område och det är endel kriminalitet här. Vi betalar 12477:- i hyra. Vi fick mail idag om att våran hyresvärd vill höja hyran med 11 procent. Jag tycker redan våran hyra är på tok för dyr. Skulle de få igenom den hyreshöjning de vill skulle vår 3:a kosta oss 13849:-/månaden. Så jag vägrar den höjningen. Men det har jag redan framfört till dom. 

Jag uppmanar alla andra att agera också. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn med normal inkomst. Men vill köpa hus i framtiden. Så vi har fått nog på sinnesjukt höga hyror. Så vi har sagt upp våran lägenhet och tog risken att inte kanske hinna få en ny lägenhet. Vår plan var att hitta en liten och billigare lägenhet, hyra förråd på sidan om ifall det behövs och skulle vi inte hitta nytt boende så flyttar vi in i husvagnen tills vidare. Nu hade vi tur och hittade en stor 2 r.o.k för 5390:- 

Det finns fler alternativ. Man behöver inte ha många rum fast man är en barnfamilj. Så gör vad ni kan, våga testa något som går emot normen. Flytta till husvagn, husbil, bo i kollektiv, skaffa mindre lägenheter. Skulle hälften av alla hyresgäster agera så skulle de få problem. Det skulle leda till att de har tre val. Antingen sänka hyran, sälja av bostäder eller tiva . 

Men varför säger du det till oss för? De du ska prata med är dom människorna i det hyreshuset som du bor i då det är dom människorna och erat hus som det gäller..

Sen får ni förmodligen brev vissa månader om att ni är bjudna att komma in på möte om ni vill det? Jag får nog ett sånt brev var 3dje till fjärde månad kan jag tänka..  

Dessa möten är för att förbättra området.. Det vill säga har ni några klagomål om tex för lite ställen att kasta sopor på, för högljudd park, etc etc. Då är det dessa ställen ni kan ta upp sånt och dela med er av förbättringar ni skulle vilja se, och alla era klagomål. Och nu har jag aldrig varit på ett sånt möte själv, men jag gissar på att det även är där ni ska vara om ni vill passa på att protestera över höjd hyra med..

Nu höjs hyrorna överallt här i Sverige och allt verkar bli dyrare, förutom mjölken som nu drog tillbaka iaf i mitt område.. Men det är nog också pga osäkerheten i världen, och då måste sånt höjas för att dra in en jäkla massa mer pengar. 
Svar på tråden Uppmanar fler att vägra hyreshöjningarna. Är vi många som vägrar tvingas hyresvärdarna att sänka hyrorna.