Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Försörjningsplikt

Cathariiina skrev 2023-11-09 17:21:50 följande:
    Du lyckas skriva konstiga saker i varje tråd där du deltar. Jag har aldrig förstått om du trollar med flit, för att skapa irritation?

I dagens Sverige förhåller det sig som följer. Om ett barn blir föräldralöst - låt oss säga att barnet överlever en bilolycka där båda föräldrarna dör. Då kan inte barnets moster bara åka till sjukhuset och hämta hem barnet till sig. Utan personalen ringer socialen, en socialsekreterare (eller ett par) åker dit, det finns även en socialjour utanför kontorstid. Socialsekreteraren bestämmer om barnet ska få följa med mostern hem, eller om hon (socialsekreteraren) i stället ska köra barnet till ett av kommunens jourhem. 

Om mostern får med sig barnet, så blir hon tillfördnad som familjehemsmamma till syskonbarnet, och efter en utredning kan hon även bli det permanent. En uppväxtplacering alltså. Men självfallet kallas hennes hem formellt för ett familjehem, även om det bara är det egna syskonbarnet som bor där! Och hon får lika mycket betalt som ett av kommunens vanliga familjehem skulle ha fått. *I och med att båda föräldrarna är döda så kan hon även bli juridisk vårdnadshavare, men ibland gör soc så att DE har kvar den juridiska vårdnaden under en övergångsperiod. 
    * Detta blev lite otydligt. Familjehemmet kan ibland få den juridiska vårdnaden även om en eller två föräldrar är i livet. Jag tror att det är efter tre års placering, som socialen kan börja ta ställning till detta. Formellt är det Tingsrätten som klubbar igenom vårdnadsförflyttningen i så fall.
  • Anonym (XXX)
    oland4ever skrev 2023-11-09 17:34:52 följande:

Begreppet "gudföräldrar" dök väl efter vad jag vet upp alt efter andra världskriget då någon eller båda föräldrarna kunde komma till skada efter kriget eller komma i ekonomisk knipa och behövde någon som kunde stå för barnets försörjning. Jag har iof sig svårt att tro att detta var någon juridisk överenskommelse utan mer att det möjligen var nedskrivet och dokumenterat. Om sedan båda föräldrarna hastigt omkom och det var gudföräldrarna som automatiskt blev vårdnadshavare känner jag inte till. Men juridiskt hade inte gudföräldrarna någon försörjningsplikt!

Varken då, efter andra världskriget, eller idag 2023.

Nej, begreppet "gudföräldrar" är uråldrigt, det har funnits så länge som vi haft kristna kyrkor och dopceremonier i Sverige. Dessutom var Sverige aldrig inblandat i WWII. 

EpicF skrev 2023-11-09 18:51:21 följande:

CATHARIIINA: Vad  pratar du om? Familjehem är en helt annan sak och har inget att göra med vem som får vårdnaden. 

Nej, den som får vårdnaden om ett barn där föräldrarna har dött blir inte automatiskt familjehem. De blir inte familjehem alls. 

Påstod jag att "mostern" kunde komma och hämta barnet? 

Ända jag skrivit (igen) är att enda gångerna gudföräldrar kan bli (inte blir automatisk) är om föräldrar dör. Jag har skrivit hur det går till, eftersom det är irrelevant. Det är dock inget som händer automatiskt och inget som tänks ut i första hand. 

Så vad är det DU vill med ditt långa irrelevanta inlägg? 

Den person/det par som har fått uppdraget av soc att ta hand om barnen hemma hos sig, kallas för "familjehem" vare sig det finns ett släktförhållande till barnet eller inte, och de har normalt också den juridiska vårdnaden. MEN den sociala förvaltningen kan också välja att ha kvar den juridiska vårdnaden hos sig. 

Jag har också skrivit i ett tidigare inlägg, att det är irrelevant (nuförtiden) om de som ansöker om att bli familjehem är gudföräldrar till barnet eller inte. (Eller I OCH FÖR SIG... lite kan det kanske påverka de enskilda socialsekreterarna som utreder, det vet vi ju inte. Gudföräldraskapet visar ju att de avlidna föräldrarna litade på detta par.)
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2023-11-09 19:35:38 följande:
    De blir inte godkända som familjehem eftersom de aldrig blir familjehem (om de nu inte är familjehem sedan innan). 

Ja, det samma krav. Men fortfarande man blir familjehem. Familjehem är något helt annat. 
    "Det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta"?  Tomte

Jag ger upp.
Svar på tråden Försörjningsplikt