• Anonym (Sara)

Barn skada knä

Mitt barn 8 år ramlade på marken i skolan och skar upp ena knät på cass grus. Ett ca 3 mm djupt sår och ca 2 cm långt. När jag tittade på såret såg jag bara vitt, inget blod. Tvättade med tvål och vatten och lade sedan på ett plåster. Detta hände för ca 1,5 vecka sedan. Åkte in för att få såret undersökt några dagar senare och då hade såret (huden) redan läkt igen.Men enligt dem såg det bra ut och ingen infektion. De frågade dock aldrig om hur djupt såret va och jag var så stressad så tänkte inte på att berätta det. Jag borde naturligtvis ha tagit honom till närakut samma dag det hände, men hade mycket att göra och glömde sedan bort skadan. Kom på det ca tre dagar senare och då hade såret redan läkt ihop. Han har inte ont och springer omkring och leker som vanligt. Men har ändå ångest för att jag inte tog honom till akuten samma dag det hände för undersökning och tejpning/syning. Nu är det för sent för en läkare att se i såret. vad tror ni? Vet att jag var korkad och nu sitter jag här och kan inte sova pga dåligt samvete  och orolig. 

• Svar på tråden Barn skada knä
  • Aliona

Du trollar väl? Annars bör du söka hjälp för din oro. 

• Beccus

Man åker inte till akuten för ett skrapsår på knät.. tvätta och plåstra om räcker gott och väl i det läget. 

• Anonym (Sara)

Även om det är djupt och sitter på knät? Det var vitt där inne, vet inte vad det där vita är. Men tänk om det där vita inte läker ihop ordentligt? Kan ett sår på knät bli infekterat utan att man vet om det? 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Sara) skrev 2023-11-06 06:37:59 följande:

Även om det är djupt och sitter på knät? Det var vitt där inne, vet inte vad det där vita är. Men tänk om det där vita inte läker ihop ordentligt? Kan ett sår på knät bli infekterat utan att man vet om det? 

3mm är inte djupt, det är ett skrapsår. 
  • Anonym (Sara)

För att förtydliga, såret ser ut som att man skärt knät med en vass kökskniv. Det där vita är väl själva knät (skelletet?) kan skelettet eller vad det är läka ordentligt eller finns en risk att det aldrig läker ihop och istället blir större och större (djupare och djupare? Antar att risk för blodförgiftning är lika med noll efter så här lång tid? 

problemet med detta sår är dessutom att jag bara satt på ett vanligt plåster och att det ramlade bort av sig själv vid någ tillfälle, vet ej när då jag inte tittade till såret på flera dagar. Det måste ju ha kommit in miljontals bakterier I knät som dessutom bara blivit (slarvigt) tvättat en gång. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Abc) skrev 2023-11-06 06:41:23 följande:
    3mm är inte djupt, det är ett skrapsår. 
    Det kanske var 4-5 mm. Svårt att av ordentligt. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2023-11-06 06:50:09 följande:
    Det kanske var 4-5 mm. Svårt att av ordentligt. 
    avgöra 
  • Anonym (Myran)

Jag var till akuten med sonen nyligen. Han ramlade och slog i huvudet och slog upp ett jack som blödde kraftigt. Var ca 1cm djupt och 3cm långt. Inte änns det syfde dom. De tejpade ihop såret med tejp. Såret syns fortfarande 2 veckor senare och kommer behöva tejpas i 1-2 månader för att minska ärret. 

Sanna sår åker man till akuten för inte för skrapsår som försvunnit på tre dagar och definitivt inte tre dagar efter såret uppstått. Om såret blir infekterad blir det rött, värmeökat och vätskar då söker man sjukvård igen(tex vårdcentral). Det är på grund av sånna här besökt vi andra behöver vänta 5h på akuten/närakuten(finns bara akutmottagning hos oss) för att få våra sår lagade som behövs lagas. 

Om det inte syns något i dag är såret helt läkt och kommer inte bli några ärr till skillnad från sonen som nog kommer få bestående synliga ärr efter sin skada. 

• Anonym (Sara)

Tack för alla svar som inkommit än så länge. Känner mig lugnare nu tack vare er! 

Svar på tråden Barn skada knä