Hur sitta vid begravning
Det är frun och barnen som är närmast sörjande.
Änkan sitter längst fram, sen beror ju allt på hur gamla barnen är.
Vuxna barn har ju ofta en partner och kanske egna barn då sitter dom också längst fram eller raden efter.
Är dom tonåringar sitter dom själva långt fram men behöver inte sitta sitt bredvid sin bonusmamma, det beror ju på hur nära dom står varandra.
Biomamman om hon ens närvarar sitter längre bak, syskon och andra släktingar sitter efter änkan och barnen.
Är barnen så gå man ju givetvis efter det och barnen kan sitta med sin mamma men då då kan dom sitta raden bakom änkan.
man väljer själv, det finns etikett man kan följa men man måste inte sitta hela familjen på samma rad.
Jag har varit på många begravningar genom åren då flera av båda mina och min mans släktingar gått bort liksom vänners föräldrar.
Det har aldrig varit problem trots bonusfamiljer.
Ex man eller fru sitter långt bak om barnen är stora, det gäller ju även om dom går på sina fd svärföräldrars begravning vilket många har gjort på dom begravningar jag varit på. Ex håller lite lägre profil men är ju där för att hedra den bortgångna eller om barn är yngre stötta dom.
Men släkt brukar sitta på höger sida och vänner på vänster.
Är det en kvinna som mist sin man och bonusbarnen sitter bakom med egna partners har kvinna ibland haft en syster eller en väninna sittandes bredvid sig som stöd. Man gör det dom passat bäst för de inblandade.
Man följer inte allt slaviskt utan anpassar.