• Anonym (Ledsengravid)

Abort eller behålla?

Jag är gravid i vecka 7 med min kk. Jag vet inte om jag ska göra en abort eller om jag ska behålla det. Personligen har jag en stor barnlängtan. Jag har både fast tjänst, lägenhet. Jag vet att skulle jag behålla barnet så hade det nog löst sig bra. Framför allt så vill jag gärna ha barnet och gjort allting för barnet. 

Problemet sitter i att pappan till barnet vill verkligen inte att jag behåller barnet. Han vill inte att jag behåller det men han känner att han måste vara delaktig i barnets liv av moraliska skäl om jag väljer att behålla det.  Vilket inte är några större problem för mig, klart jag vill att barnet ska ha två föräldrar som samarbetar och respekterar varandra för barnet skull. 

.. fram tills han börjar slänga ur sig massor av skällsord, bla. att han alltid kommer hata mig ifall jag tvingar honom till att bli pappa mot hans vilja. Att jag kommer förstöra hans och barnets liv ifall jag skaffar barnet i dåliga förutsättningar, där pappan inte har en utbildning, jobbar som vikarie. Han vill inte ha ett barn som är oäkting, då han tycker att det kommer förstöra hans chanser med ?sin riktiga familj? i framtiden. Han säger att han aldrig kommer respektera mig för att jag fött hans barn även fast han inte vill det. Samt att jag kommer vara en dålig mamma till hans barn.

Han tycker jag är självisk som skaffar barn under fel omständigheter- enligt honom. 

Jag har flera gånger gett honom alternativet att lämna situationen om det är det han vill, men det vill ?kan? han inte av sin moraliska kompass. Jag försöker komma med olika lösningar om hur man kan få bättre förutsättningar för barnet, då kallar han mig för naiv och att jag inte fattar någonting. 

Jag vill inte göra en abort för att någon tvingar mig till dig. Men jag känner dagligen att jag allt mer blir tvungen till det då han trycker ner mig, tycker synd om sig själv, ber mig om att lösa den här situationen för hans och barnets skull. Enl pappan så skulle barnet lida hela sitt liv av att födas och växa upp i dessa omständigheter. 

Hur i hela friden ska jag tänka i den här situationen? Är jag helt dum i huvudet som inte lyssnar på honom eller är det han som är självisk här? Jag behöver kloka åsikter!

• Svar på tråden Abort eller behålla?
  • Anonym (grund)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-10 08:35:30 följande:
    Bra för vem? 

Inte för barnet i alla fall som måste växa upp utan pappa. Inte för pappan som inte vill ha barn just nu. Inte för mamman som blir en av alla fattiga och slutkörda ensamstående mammor. 

Om man inte är 40 år gammal och måste skaffa barn pga tidsbrist så finns det ju alternativ. Man kan försöka hitta någon som vill samma som en själv. 
    Vem måste skaffa barn pga tidsbrist vid 40 års ålder? 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 13:21:18 följande:
    Vem måste skaffa barn pga tidsbrist vid 40 års ålder? 
    Fertiliteten börjar dala redan vid 35 och när man kommer över 40 börjar man få större risk för fel på fostret, missfall mm. Så lite mer bråttom om man är 40+ och vill ha barn än om man är 25+
  • Anonym (Kim)

Nej du ska inte fortsätta graviditeten. Du blev med barn med en knullkompis. Det räcker som argument. Klantigt af! 

• Anonym (grund)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-11-10 13:27:14 följande:
    Fertiliteten börjar dala redan vid 35 och när man kommer över 40 börjar man få större risk för fel på fostret, missfall mm. Så lite mer bråttom om man är 40+ och vill ha barn än om man är 25+
    Fast ingen måste skaffa barn, barn är varken ett krav eller en rättighet i livet. 

Tänk om folk kunde fundera lite mer över det kommande barnets liv istället för bara sina egna önskningar.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 13:29:54 följande:
    Fast ingen måste skaffa barn, barn är varken ett krav eller en rättighet i livet. 

Tänk om folk kunde fundera lite mer över det kommande barnets liv istället för bara sina egna önskningar.
    Nej ingen måste skaffa barn men det finns de som vill och då är åldern något man faktiskt måste ta ställning till.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 13:19:59 följande:
    Verkligen

Och med tanke på hur man på det här forumet ser på så kallade styvbarn. Och i det här fallet  är barnet nästan predisponerat att bli styvbarn i någon av sina föräldrafamiljer och därmed oönskat av ytterligare personer i livet. Och allt pga egoism från en förälder som inte tänker längre än sina egna känslor. 
    Ja graviditetshormoner i all ära men man måste använda hjärnan någon gång också!
  • Anonym (grund)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-11-10 13:31:46 följande:
    Nej ingen måste skaffa barn men det finns de som vill och då är åldern något man faktiskt måste ta ställning till.
    Ja, men då ska man kanske inte uttrycka att man måste något. Åldern på mamman kan ju inte vara viktigare än hur det kommande barnets liv ska bli. Tänker man bara på sig själv och sina behov utan en tanke på barnets så kanske man inte bör ha några barn alls?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 13:33:47 följande:
    Ja, men då ska man kanske inte uttrycka att man måste något. Åldern på mamman kan ju inte vara viktigare än hur det kommande barnets liv ska bli. Tänker man bara på sig själv och sina behov utan en tanke på barnets så kanske man inte bör ha några barn alls?
    Jag har aldrig sagt att ts borde behålla barnet oavsett skäl.
  • Anonym (grund)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-11-10 13:36:37 följande:
    Jag har aldrig sagt att ts borde behålla barnet oavsett skäl.
    Nej?
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 13:46:32 följande:
    Nej?
    Jag säger bara att åldern generellt är en faktor för att bestämma sig om man ska behålla ett barn eller inte.
  • Anonym (Bm)

Abort är inte en walk in the park och ett sådant beslut ska inte tas lättvindigt.
    Man är två om att avla barn, oavsett omständigheterna.
    Vill du inte göra abort, ska du inte göra det. Det är du som ska leva med det beslutet. Din kk lär väl inte bry sig efter att du gjort abort, om det blir ditt val.
    Dock verkar han vara ett riktigt manipulativt svin.( som jag personligen inte velat ha som far till mitt barn. )
    Ta hand om dig.

• Anonym (grund)
    Anonym (Bm) skrev 2023-11-10 14:04:50 följande:

Abort är inte en walk in the park och ett sådant beslut ska inte tas lättvindigt.
    Man är två om att avla barn, oavsett omständigheterna.
    Vill du inte göra abort, ska du inte göra det. Det är du som ska leva med det beslutet. Din kk lär väl inte bry sig efter att du gjort abort, om det blir ditt val.
    Dock verkar han vara ett riktigt manipulativt svin.( som jag personligen inte velat ha som far till mitt barn. )
    Ta hand om dig.

Att ha ett barn är inte heller en walk in the park. Beslut om att ett barn ska födas ska verkligen inte  tas lättvindigt, och barnets liv och behov borde vara huvudfaktorn i beslutet. Det blir barnet som får leva med beslutet att födas ovälkommen av en förälder. 
  • Anonym (Viva)

Vill du att ditt liv ska vara besvärligt eller inte? Det är frågan du behöver ställa dig själv. 

• Anonym (Bm)
    Anonym (grund) skrev 2023-11-10 14:37:54 följande:
    Att ha ett barn är inte heller en walk in the park. Beslut om att ett barn ska födas ska verkligen inte  tas lättvindigt, och barnets liv och behov borde vara huvudfaktorn i beslutet. Det blir barnet som får leva med beslutet att födas ovälkommen av en förälder. 
    Du menar att du tror att jag fått för mig att bara för att abort inte är en walk in the park, så har jag fått för mig att att det är en walk in the park att ha barn?
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Viva) skrev 2023-11-10 14:40:02 följande:

Vill du att ditt liv ska vara besvärligt eller inte? Det är frågan du behöver ställa dig själv. 

Livet lär bli besvärligt för TS oavsett beslut.
  • Anonym (Viva)
    Anonym (Bm) skrev 2023-11-10 15:22:55 följande:
    Jaså, på vilket sätt? 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Bm) skrev 2023-11-10 15:22:55 följande:
    Nja, TS liv behöver nog inte bli besvärligt om hon gör abort. Kanske måste hon bearbeta alla jobbiga känslor, men livet i sig kommer ju fortsätta som vanligt. Känslorna är ju ändå något hon kan bearbeta och komma över, eller i alla fall känns att hon gjorde ett beslut som hon kan leva med.
Svar på tråden Abort eller behålla?