• Anonym (Toker)

Kan en psykoterapeut låsa in dig? (besluta)

Var hos en hjärnskrynklare för typ första gången idag. De tog kontakten med mig i slutet av förra veckan via uppsökande verksamhet.

Hon, psykoterapeuten verkar angelägen om att jag kommer tillbaka nästa vecka.

Jag blir ju lite nyfiken. Vad har de för befogenheter om de bedömer mig som tokig på riktigt? Något jag ska akta mig för? Hur vanligt är det? Vill inte bli inlåst.

• Svar på tråden Kan en psykoterapeut låsa in dig? (besluta)
  • Fjäril kär

Eh dom kanske bara är intresserad av att erbjuda hjälp och ser att det är det du behöver? Varför så misstänksam? 

En terapeut har inga befogenheter,  det är läkare som har. 

• Anonym (Toker)
    Fjäril kär skrev 2023-11-06 20:16:49 följande:

Eh dom kanske bara är intresserad av att erbjuda hjälp och ser att det är det du behöver? Varför så misstänksam? 

En terapeut har inga befogenheter,  det är läkare som har. 

Om jag tackar nej till hjälpen, vad händer då?

Hon har inga sådana befogenheter, tack för den informationen.
  • Anonym (lava)

Det ska såå mycket till för att bli intagen idag, det är överfullt på både häkte och psykvårdsplatser. Det räcker inte ens om du hotar skada andra, det tas mer allvar om du hotar skada dig själv.

Hur jag vet? Jo kanske för jag ville ha hjälp innan jag kör två timmar och bränner ner någons hus för han hotar mig men jag fick inte ens svar efter att ha sökt hjälp i 1177-appen.

Nu har jag inte gjort det ändå men det finns ingen hjälp idag ens när man håller på och explodera.

• Anonym (Toker)
    Anonym skrev 2023-11-06 20:32:29 följande:

Uppsökande verksamhet?

Ja, de tog kontakt med mig. Frågade om de fick hjälpa mig. Jag blev nyfiken och svarade. Skoj grej. Men nu börjar jag få mina dubier.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (lava) skrev 2023-11-06 20:39:07 följande:

Det ska såå mycket till för att bli intagen idag, det är överfullt på både häkte och psykvårdsplatser. Det räcker inte ens om du hotar skada andra, det tas mer allvar om du hotar skada dig själv.

Hur jag vet? Jo kanske för jag ville ha hjälp innan jag kör två timmar och bränner ner någons hus för han hotar mig men jag fick inte ens svar efter att ha sökt hjälp i 1177-appen.

Nu har jag inte gjort det ändå men det finns ingen hjälp idag ens när man håller på och explodera.

Okej, intressant. Nä, jag är inte alls sån. Jag har inte hotat att ta livet av någon, eller mig själv. Jag mår inte heller dåligt som du tycks ha gjort.

Att du ringer och berättar att du tänker bränna ner ett hus skulle jag tolka som ett rop på hjälp. Hade du menat allvar hade du bara gjort det. Synd att du inte fick den hjälpen dock.
  • Anonym (Annie)

Nej det kan de inte. Det är bara en chefsöverläkare som kan besluta om tvångsvård det och då enbart om du är i fara för dig själv eller andra och motsätter dig den vanliga vården, eller lider av väldigt psykiska vanföreställningar. Det finns massa lagar och bestämmelser hur det får gå till.

• Anonym (Guhri)
    Anonym (Toker) skrev 2023-11-06 20:39:52 följande:
    Ja, de tog kontakt med mig. Frågade om de fick hjälpa mig. Jag blev nyfiken och svarade. Skoj grej. Men nu börjar jag få mina dubier.
    Spännande! Berätta mer!
  • Anonym
    Anonym (Toker) skrev 2023-11-06 20:39:52 följande:
    Har aldrig hört talas om något liknande. Mycket förvånad, måste jag erkänna.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Annie) skrev 2023-11-06 20:45:59 följande:

Nej det kan de inte. Det är bara en chefsöverläkare som kan besluta om tvångsvård det och då enbart om du är i fara för dig själv eller andra och motsätter dig den vanliga vården, eller lider av väldigt psykiska vanföreställningar. Det finns massa lagar och bestämmelser hur det får gå till.

Tack för infon. Nu kom jag frivilligt. Jag är nyfiken på vad som händer om jag säger nej givet läget jag befinner mig i nu.

Tiden idag bokade vi idag. Jag fick tiden inom två timmar. I princip hann jag äta lunch och åka.

Men efter mötet då jag fått analyserat samtalet och smälta det hela så inser jag att hon inte är rakt igenom nöjd. Jag märkte det ibland på hennes minspel och att hon var ganska påstridig med att jag skulle komma tillbaka.
Svar på tråden Kan en psykoterapeut låsa in dig? (besluta)