Inlägg från: Anonym (Casanova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Casanova)

Vad gör/är en förundersökningsledare?

En förundersökning är en polisutredning om ett misstänkt brott.

Förundersökningsledaren är den som leder själva arbetet och fattar besluten. I större fall är det en åklagare, i mindre kan det vara en polis som är det. Sen kopplas åklagaren in om det leder till ett åtal.

Så din fråga besvaras med att det betyder inget alls. Alla förundersökningar har en FU-ledare.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (Stina) skrev 2023-11-07 21:32:02 följande:
    Anonym (Wat) skrev 2023-11-07 21:22:17 följande:

En förundersökningsledare är den personen som har ansvaret över ett ärende, jag antar att du menar ett polis ärende.

FU-ledare kan vara en åklagare eller en polisiär vid enklare ärende. 
    I teori så ska FU-ledaren ta beslut och ge uppgifter till utredare att utföra i ett ärende. I praktiken så sköter dem flesta utredarna ärenden ganska själva och kommer till FU ledaren endast när det behövs beslut som t ex husrannsakan, frihetsberövande och så vidare.

Tack! Får man reda på vilka beslut dom tar om man är målsägande?

Ja, du får besked när utredningen är klar och utfallet av den. Tills dess råder något som kallas för förundersökningssekretess. Dvs du får inte reda på vad som finns där.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (Stina) skrev 2023-11-07 21:38:30 följande:
    Så ingenting innan dess? Jag har inte blivit kallad på förhör så därför jag börjar undra.. Dom kan inte ha så mycket att gå på menar jag. 
    Tja... Svenska polisens signum är kanske inte gediget polisarbete. De lägger ner nästan allt oavsett bevisning. Du ska ha tur eller känna polisen.

Hoppas inte på för mycket.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (N) skrev 2023-11-07 23:19:34 följande:
    Du måste bryta med personen med en gång! Helt! Oavsett om han hotar med att sprida nakenbilder. Bryt! Till och med polisen har sagt det! 
    Någon går kanske igenom mobilen regelbundet? Typ den som är anmäld tillika den som orsakat blåmärkerna? 
Svar på tråden Vad gör/är en förundersökningsledare?