Inlägg från: Anonym (Göran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Göran)

Nyanställda får högre lön...

Min erfarenhet säger mig att chefen tyvärr inte uppskattar dig byt arbete. Jag har själv varit med om samma sak.

• Anonym (Göran)

Min erfarenhet är att den lön företaget ger sällan speglar kunskap. Dessutom så får oftast samma personer mest ökning. ?Potten? används oftast till ett fåtal och majoriteten får bara det som måste ges. 

jag arbetar inom industrin. 

även facket har sin favoriter och hackkycklingar. Ofta så är det vissa av de fackliga representanterna som tillhör gullegrisarna. 

det är ju uppenbart att det är ?belöningar? för att blunda för brister och fel.  

har inget förtroende varken för facket eller arbetsgivaren numera. 

• Anonym (Göran)

Att sätta löner är svårt. Systemet som finns idag är orättvist och individualliserat. det finns en pott som förhandlats fram. 

företagen skjuter nästan aldrig till pengar utöver potten. 

i en del avtal garanteras alla minst 1/3 av potten. Sen får företaget fritt fördela 2/3 av potten som de vill. 

alla kan få lika mycket. Några få kan få dela på övrigas 2/3 delar. Det skapar stora löneskillnader och splittring. 

så fungerade inte lönesättningen när jag som ung kom ut i arbetslivet. Idag kan det skilja flera 1000-lappar i månadslön även om man har samma uppgifter på samma avdelning 

min erfarenhet är att ofta får samma personer alltid mer än den garanterade 1/3.  Samma personer får bara det som garanteras. Ofta är det de som är tysta jobbar på bra men håller en låg profil. 

de som får mest är fräcka tar för sig sprider rykten om andra 
    smickrar cheferna och är ofta inte så omtyckta av kollegerna 

Svar på tråden Nyanställda får högre lön...