• Anonym (Ines)

Hantera labil person

Jag undrar hur jag kan stötta min kompis som är tsm med en extremt labil person?

Han har varit tillsammans med tjejen i 12 år och sedan de fick barn så har det varit kaos. Först kasta hon ut honom direkt efter födseln, sedan skäller hon ut honom för att han då gick hemifrån och sov över hos sin syster som bor nära.

Sedan har hon åsikter om precis allt. Alltifrån vad han har får strumpor på sig, han måste gå på tårna, han ska vara i en viss sinnesstämning när han är med barnet. Hon låser in hans mobiltelefon när han kommer hem.

Han vet varken ut eller in och försöker man samtala med henne så skriker hon bara.

Hon har även när jag varit med slitit tag i min telefon och börjat undersöka min kropp för att se så jag inte har några dolda kameror eller liknande på kroppen.

Barnet är idag runt 1 år och han får enbart träffa sitt barn på hennes sätt. Han kan typ få sitta i ett hörn och titta på barnet. Han får inte själv prata med barnet men barnet får krypa fram till honom om barnet har intresse av detta. Ena dagen vill hon gifta sig med honom, gå på husvisningar och sedan vill hon tvinga honom att sova i badkaret nästa stund.

Hur löser man detta? 

• Svar på tråden Hantera labil person
  • Anonym (qwerty)

Hon behöver terapi, det låter som om hon lider av Borderline. 
    Be honom kontakta socialtjänsten familjeenhet, där kan de får komma på samtal och eventuellt också juridiskt stöd om han vill separera och behålla vårdnaden om barnet. Inget barn mår bra av att bo i det där.

Annars kontaktar du socialtjänsten själv och gör en orosanmälan kring barnet, det kan du göra anonym.

• Anonym (Ines)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-11-08 14:58:03 följande:

Be honom kontakta socialtjänsten familjeenhet, där kan de får komma på samtal och eventuellt också juridiskt stöd om han vill separera och behålla vårdnaden om barnet. Inget barn mår bra av att bo i det där.

Annars kontaktar du socialtjänsten själv och gör en orosanmälan kring barnet, det kan du göra anonym.

Det får massa insatser men han förbjuds att säga hur hon är och vad hon gör. Det gör henne bara ännu mer galen liksom. och att fysiskt hoppa på mig och kolla i min handväska och liknande va ju helt sjukt men det har slagit slint verkligen 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Ines) skrev 2023-11-08 15:37:57 följande:
    Det får massa insatser men han förbjuds att säga hur hon är och vad hon gör. Det gör henne bara ännu mer galen liksom. och att fysiskt hoppa på mig och kolla i min handväska och liknande va ju helt sjukt men det har slagit slint verkligen 
    Han måste själv sätta stopp för detta. Vad säger han när ni pratar om det? 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (Ann) skrev 2023-11-08 15:53:55 följande:
    Han måste själv sätta stopp för detta. Vad säger han när ni pratar om det? 
    Mest knäckt då detta pågått i ett år nu. Ena stunden vill hon en sak, andra stunden raka motsatsen. Vad han än säger så kan detta sedan vändas emot honom. Så han vågar knappt prata längre 
  • Anonym (Ines)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-11-08 14:58:03 följande:

Om inte personen är mottaglig alls blir det svårt 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ines) skrev 2023-11-08 15:37:57 följande:
    Så då måste ju DU göra det
Svar på tråden Hantera labil person