• Anonym (Undran)

Självmordstankar, hur hanterar du dem?

Hej!

Jag är intresserad av hur andra hanterar självmordstankar. Har haft dem i några års tid men de har blivit mer frekventa under de senaste året. Tar SSRI och tränar regelbundet. Är det någon som fått dem att sluta? Känner ofta att det bästa för alla hade varit om jag försvann. 

Hur hanterar du dem och vad har fungerat bäst? 

• Svar på tråden Självmordstankar, hur hanterar du dem?
  • Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:24:43 följande:

Några källor vore trevligt, engelska får jag anta med svårigheterna att hitta på svenska?

Skriv ett pm så kan jag dela.
  • Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 20:29:32 följande:
    Jag tänkte att det kunde vara bra tips, ifall det är något som personen inte kollat upp än. Och allt jag säger det är fakta och det stämmer. 

Det är bra att du inte har gjort det. Någon gjorde det. Antar att den inte vill ha hjälp med sitt problem. 

Blir så när man försöker lösa det igenom att kolla i mobilen, eller tv skärmen så fort känslorna kommer upp, eller att man bara försöker lasta över sina problem och alla känslorna på alla andra så man själv ska slippa göra det. 

Fast det är rätt otrevligt att tillskriva en person diagnos bara sådär, på noll info.

Du kan säkert ha rätt, jag hittar iaf inget om saken just nu. Nämligen intressant för mig av även personlig skäl. Mina egna självmordstankar är iaf inte relaterade till min ADD även om funktionsnedsättningen inte direkt hjälper livet.

Det sista förstod jag inte riktigt faktiskt.

• Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 20:30:57 följande:
    Skriv ett pm så kan jag dela.
    Ah. Nej det kommer inte att ske, känns inte säkert.
  • Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:33:39 följande:

Fast det är rätt otrevligt att tillskriva en person diagnos bara sådär, på noll info

Jag skulle påstå att det är mer otrevligt att bli påhoppad på det sättet du håller på. 

Än att jag säger att det kan vara ADD om det inte är nått som TS har kollat redan.
  • Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:34:30 följande:
    Ah. Nej det kommer inte att ske, känns inte säkert.
    And that's not my problem. 

Håll era fördomar om mig för er själv. 
  • Anonym (Undran)
    Anonym (3) skrev 2023-11-08 19:26:09 följande:

Hej! Har tyvärr inga tips, men vill bara skicka en kram.

Jag har också tänkt på självmord, konstant i fem år. 

Då är vi i samma båt. Jag känner inte att jag kan anförtro mig till vänner eller familj för jag vill inte att människor runt omkring mig ska veta om det. Även om jag vet att de hade stöttat mig vill jag inte att det ska tynga dem själva eller vår relation. Som att de måste behandla mig på ett annat sätt, att de blir rädda och försiktiga runt omkring mig. Hade varit hemskt om folk i min närhet visste.
    Hur har du gjort, vet någon av dina nära?

Många kramar till dig också :)
  • Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 20:36:19 följande:
    And that's not my problem. 

Håll era fördomar om mig för er själv. 

Fördomar? Jaha. Jag vill bara ha en källa på vad du påstår pga eget intresse på området. Tråden går utmärkt att länka i om användare inte känner sig trygga med att pm:a en speciell medlem men denne medlemmen ändå vill tillskriva något så vanligt som självmordstankar till en specifik NPF.

Jag hade tyckt det var lika korkat att tillskriva mig diverse diagnoser på ett forum innan jag var diagnostiserad även diagnoserna redan fanns fast visste ej om det. Detta är inte som när folk beskriver en klockren adhd-person och undrar vad det kan vara.

• Wildmane
    Anonym (f) skrev 2023-11-08 20:44:51 följande:

Jag hade tyckt det var lika korkat att tillskriva mig diverse diagnoser på ett forum innan jag var diagnostiserad även diagnoserna redan fanns fast visste ej om det.

Måste vara jobbigt för dig..
  • Anonym (f)
    Wildmane skrev 2023-11-08 20:46:09 följande:
    Måste vara jobbigt för dig..

Jobbigare för dig som inte ens kan ge en källaOskyldig

Svar på tråden Självmordstankar, hur hanterar du dem?