• Anonym (Hjälp!)

Hur öka vikten på tonåring

Jag har en son med adhd som också har tendenser till selektiv ätstörning och äter medicin som gör att han tappar aptiten på dagtid. Han får specialkost i skolan men äter dåligt av den.

Hemma äter han alltid okej frukost och kvällsfika men middagen är lite varierad. Han glömmer att han ska äta mellanmål trots att vi pratat om det massor. Han tar ofta med sig proteinbar till skolan men glömmer nästan lika ofta att äta den. Vi har testat näringsdrycker från dietist men de kräks han nästan av.

Nu har det varit en kontroll och han har växt över en dm på ett år men gått ned ett kilo. Vi måste få in mer energi i hans mat! Jag har satt upp en påminnelselapp på dörren till hans rum om mellanmål. Ska köpa hem storpack med jordnötter och börja klicka smör på potatis och pasta. 

Vad mer kan vi göra? Jag kan ju inte tvinga honom att äta och är försiktig med att tjata för jag är rädd att det slår bakut. Han är själv väldigt medveten om att det är problematiskt att han inte går upp i vikt och han vill inte vara så smal som han är. Men har man inte aptit eller om man får kväljningar av viss mat så är det ju svårt.

Alla tips mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Hur öka vikten på tonåring
  • Anonym (Qwa)

Ät mer fisk och potatis. Det hjälper ge aptit. 

Snacks och grejer, det kan ni byta ut mot nötter men det verkar du redan ha listat ut. 

Små mål under dagen, och gör inte så att den måltiden blir stressig. Igenom att kritisera hur han äter etc. Tjat kommer bara göra så han mår dåligt.

Lösningen blir att ändra eran kost så den blir bättre, och bättre passar er.

• Anonym (E)

Ställ mellanmål i närheten av där han är. Gör han läxorna vid datorn så ställ en skål nötter där. Sånt som står bredvid en är lättare att råka äta.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (E) skrev 2023-11-09 09:50:23 följande:

Ställ mellanmål i närheten av där han är. Gör han läxorna vid datorn så ställ en skål nötter där. Sånt som står bredvid en är lättare att råka äta.

Bra idé, nötter kan man ju ställa fram på morgonen. Annars är problemet med mellanmål att jag oftast inte är hemma och kan påminna honom.
  • zelgon
    Anonym (Qwa) skrev 2023-11-09 08:36:51 följande:

Ät mer fisk och potatis. Det hjälper ge aptit. 

Snacks och grejer, det kan ni byta ut mot nötter men det verkar du redan ha listat ut. 

Små mål under dagen, och gör inte så att den måltiden blir stressig. Igenom att kritisera hur han äter etc. Tjat kommer bara göra så han mår dåligt.

Lösningen blir att ändra eran kost så den blir bättre, och bättre passar er.

Fisk och potatis för att få gå upp i vikt? En stor tallrik broccoli också? Proteinbarer smakar piss när man ätit dem ett tag.

Jösses...

Prova spagetti och köttfärssås och maträtter barn brukar tycka om. Köp pizza på fredagar. Är det viktuppgång du söker så kolla vad feta människor äter. Det fungerar bevisligen.
  • Anonym (Hej)

Vi körde typ fri tillgång till chips, oboy, risifritti och allt sånt onyttigt med högt kaloriinnehåll ett tag. Så länge tänderna inte tog för mycket stryk. Det fungerade. Nu har min son ingen diagnos utan bara hög förbränning. Och han äter nästan allt också, men man blir inte jöttetjock på morötter. 

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-09 10:35:11 följande:

Vi körde typ fri tillgång till chips, oboy, risifritti och allt sånt onyttigt med högt kaloriinnehåll ett tag. Så länge tänderna inte tog för mycket stryk. Det fungerade. Nu har min son ingen diagnos utan bara hög förbränning. Och han äter nästan allt också, men man blir inte jöttetjock på morötter. 

Jo, jag uppmuntrar honom till att även äta onyttiga saker. Inte smågodis men oboy och fikabröd mm. Han har fått okej från dietisten att småäta. 

Min mamma var förbi förra veckan med kakor och bullar. Lite absurt att tjata på sitt barn att ta en bulle efter middagen men man gör det man måste. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-11-09 11:14:53 följande:

Jo, jag uppmuntrar honom till att även äta onyttiga saker. Inte smågodis men oboy och fikabröd mm. Han har fått okej från dietisten att småäta. 

Min mamma var förbi förra veckan med kakor och bullar. Lite absurt att tjata på sitt barn att ta en bulle efter middagen men man gör det man måste. 

Jag vet, men bättre än att dom är undernärda. Tips på bra kalorität mat. 

Pasta carbonara med grädde, eller alla pasta med grädde och smör. 

Lasagne med extra mycket smör. 

Pannkaka med glass eller Grädde. 

Kladdkaka med glass eller Grädde. 

Ungspannaka med extra mycket smör. 

Kebabtallrik. 

Fet vaniljkvarg. 

Såser som Bea och sånt till kött, gärna hemmagjord med riktigt mycket smör. 
  • Agda90

Finns det mat han har svårt för med undantag för näringsdryckerna?

Om du gör grytor, använd riktig fullfet grädde.
    Mer smör på mackorna. Och använd RIKTIGT smör, inte Lätta eller liknande skitfett.
    Äter han sallad? Gör en dressing på olivolja.
    Potatismos brukar vara sånt som går ner extra mycket av på en del barn. Ha i fet mjölk och ordentligt med smör när du gör den. 

Mellanmål, gör overnight oats på fetmjölk och grädde (inte enbart grädde för det blir inte gott). 
    Vi brukar göra risgrynsgröt till våra barn som vi portionsfryser så att de kan ta som mellanmål de dagar de har träning. 
    Grekisk yoghurt med frukt i kan vara ett bra mellanmål. 

• Anonym (Hjälp!)
    Agda90 skrev 2023-11-09 11:28:51 följande:

Finns det mat han har svårt för med undantag för näringsdryckerna?

Om du gör grytor, använd riktig fullfet grädde.
    Mer smör på mackorna. Och använd RIKTIGT smör, inte Lätta eller liknande skitfett.
    Äter han sallad? Gör en dressing på olivolja.
    Potatismos brukar vara sånt som går ner extra mycket av på en del barn. Ha i fet mjölk och ordentligt med smör när du gör den. 

Mellanmål, gör overnight oats på fetmjölk och grädde (inte enbart grädde för det blir inte gott). 
    Vi brukar göra risgrynsgröt till våra barn som vi portionsfryser så att de kan ta som mellanmål de dagar de har träning. 
    Grekisk yoghurt med frukt i kan vara ett bra mellanmål. 

Han tycker inte om saker som är för ihopblandade (grytor) och inte så många såser tyvärr. Potatis var länge svårt men börjar lätta lite. Han äter inte ost eller ägg. 

Risgrynsgröt gillar han, det ska jag testa att frysa in i lagoma portioner. 
  • Sunflora

Har du provat att ställa en mellanmålslåda i hans rum? En genomskinlig plastlåda fylld med mellanmål som nötter, små chipspåsar, torkad frukt eller vad han nu gillar är det saker som behöver vara kylda kan du köpa en minikyl (sådana man har läsk i) Ställ den synligt på exempelvis skrivbordet. 

Svar på tråden Hur öka vikten på tonåring