Det där är svårt. Jag har två vuxna barn, och möjligheten att få fler är förbi sedan minst 10-12 år. Jag ville egentligen från början ha tre, och jag kan fortfarande tänka att jag kanske borde ha skaffat trean. Särskilt när man träffar andra trebarnsfamiljer, då känns det som att man är lite sämre och har det lite sämre... Jag hade gärna haft en större familj NU, när trean i så fall skulle ha varit 17 eller 18 år gammal.
...men bebis-och småbarnsperioden var så oändligt jobbig. Min äldste är en pojke, som under många år var mer vild än tam (numera får jag dock höra att han är "en så trevlig ung man"!
) Han saknade självbevarelsedrift helt, kunde bara hoppa av spårvagnen och springa iväg, jag fick ringa polisen ett par gånger och de fick leta rätt på honom åt mig...
I simhallen hoppade han bara i på det djupa fast han inte kunde simma säkert än, och sådana saker.
Allra värst var dock sömnbristen under perioden innan lillan började sova hela nätter. Då fick jag typ aldrig sova: jag var uppe med lillan om nätterna, och på dagarna hade jag både henne och en vildbasare som inte kunde lämnas ensam en minut, så jag kunde inte sova när bebisen sov som jag kunde när vildbasaren var baby. Min dåvarande man vägrade också att förstå detta, han tyckte att jag hade det bra som fick "gå hemma" när han måste ARBETA... Sedan vet jag inte om han hade kunnat göra så mycket för att hjälpa till ändå, då han hade ett ansträngande och krävande arbete under denna period, och han kunde ju inte bara sluta jobbet heller för att vara hemma och passa sonen, medan jag sov medan lillan sov mellan amningarna...
När lillan började sova hela nätter blev det bättre, för då fick jag åtminstone sova, men den ständiga oron när vi var ute och sonen sprang iväg, samtidigt som jag inte kunde springa lika fort med barnvagen, tog också på mig. Jag drog mig för att gå ut med barnen, men då blev ju sonen oroligare... Jag måste ständigt vakta så att han inte skulle leka för våldsamt med bebissyster.
Att slänga in ännu en bebis i detta hade helt enkelt inte varit ansvarsfullt. Jag skulle inte ha orkat. Det skulle till och med ha kunnat hända någon olycka, när jag hade somnat ifrån alla ungarna... Jag VET att det är så, jag minns fortfarande hur jobbigt det var, men ÄNDÅ kommer den där tanken ibland att andra klarar ju tre barn, och det borde jag också ha gjort bara jag hade bitit ihop... Och då kunde jag ha haft en lite större familj nu. Två barn är rätt "avhugget".