Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

    Varför tar kvinnor illa upp när det påtalas att fetma är ohälsosamt?

    Vad säger de då i detta program för viktnedgång hos överviktiga efter graviditet?  Barnvagnspromenader, babygympa, babysim, lättare egen gympa tills man läkt, etc har val alltid belysts efter graviditet? Och att inte overäta under graviditet. Vad vill de gora annorlunda?

  • Tow2Mater

    Hittade detta, låter ju toppen. Erbjuds, inte tvingas.

    Du som har BMI 27?35 erbjuds en kostbehandling som kallas LEVA-metoden. Leva-metoden står för Livsstil vid effektiv viktminskning efter graviditet under amning (både för den som ammar eller inte ammar).
    Du får stöd i att förändra dina mat- och levnadsvanor.
    Kostbehandlingen går ut på att du med hjälp av en dietist på vårdcentral får en kostplan som passar dig och dina behov. Du och dietisten kommer ha en tät kontakt med några fysiska träffar men framför allt kommer stöttningen att ske digitalt via 1177.se.  Målet är att hitta hälsosamma förändringar som går att bibehålla över tid och som är bra för dig och din familj.

    www.1177.se/Varmland/barn--gravid/graviditet/livsstil-och-halsa-under-graviditeten/tankar-pa-din-vikt-efter-din-graviditet/

  • Tow2Mater
    enfunderandeman skrev 2023-11-10 09:43:46 följande:

    Alltså det här är så jävla tramsigt och tjatigt. All denna vikthets hit och dit. Jag tror de flesta vet att fetma är ohälsosamt. Är nog ingen som motsätter sig det, om man inte är svagbegåvad eller något.

    Problemet är ju snarare hur det lyfts fram, och hånfullheten i tonen. Det stjälper mer än det hjälper om något. Och är det verkligen prioritet, när en kvinna precis fött barn? Jag tycker det skvallrar lite om hetsen i sig självt. 

    Dessutom, kommer folk i olika storlekar precis som i hudfärg. Det är bara ren okunskap. Att tro att alla är smala naturligt. Sen kan de även bero på folk som överäter absolut. 

    Andra saker spelar in, längd, gener. Ålder. Alla har inte samma förutsättningar. Metabolismen blir dessutom mycket sämre, när man blir äldre. Jag är över 40. Helt ärligt, vill jag inte leva på en så strikt diet. Att jag hela tiden måste tänka exakt på vad jag stoppar i mig. Och svälta mig själv, för komma ner på den vikten. Jag har varken tid eller ork. Nu äter jag någorlunda bra. Men kommer aldrig vara den typen av smal. Som jag var när jag var 25.

    Folk åldras dessutom, det är dags att man lär sig acceptera även sådant .Detta landet är verkligen ålders och utseende fixerat. Till den graden att det är onaturligt. Hälsa är bra, men det kan gå även till överstyr där. Samhället har blivit sjukt.

    Skit i vad jag gör med min kropp, mitt liv. Jag lägger mig inte i andras. Dessutom betalar jag skatt. Har rätt till sjukvård precis som alla andra. Även de som röker och dricker for mycket. Jag betalar även för andras ungar. Så vi betalar för varandra. I slutändan.


    Anledningen till satsningen att uppmärksamma Leva-metoden var enligt Marja Rudenhed att man tidigare inte kunnat erbjuda gravida överviktiga som vill ha hjälp och då kritiserats för det.

    www.expressen.se/mama/nyblivenmama/efter-kritiken-mot-instagraminlagg-till-nya-mammor-regionen-backar/
  • Tow2Mater
    LaFontaine skrev 2023-11-11 22:27:39 följande:
    Cathariiina skrev 2023-11-11 19:23:05 följande:
    Det är ju precis det som har skett här.Och NEJ jag tror inte att barnmorskan ger en broschyr om viktminskning till en anorexipatient...
    Det här visar bara hur oerhört lite du känner till om ätstörningar.

    Jag levde med ätstörningar i 15 år. Jag var smal, men aldrig anoreximager. Men i tio av de 15 åren, vaknade jag varje morgon och planerade hur jag skulle äta för att få i mig så lite kalorier som möjligt. Hela min självbild baserades på min vikt.

    Nu lever jag med sviterna av ätstörningen. Ofta funkar det bra. Ibland kommer bakslag. Stora delar av sommaren var av sådan art. I somras köpte jag enbart Piggelin när familjen åt glass. Inte för att Piggelin är så gott, utan för att den innehåller tillräckligt få kalorier. Och för att jag tyckte att jag skulle vara en så genomusel människa om jag åt en annan glass. Vilken svag och karaktärslös typ jag skulle varit, om jag smällde i mig en hel Magnum en enda gång! Nu mår jag bra igen, och äter utan att tänka för mycket, men visst granskar jag både min kropp, mitt intag och min träning med kritisk blick. Saken är att jag är fullt normalviktig. Jag har ett helt normalt BMI. Jag har en stark och frisk kropp. "Slank och vältränad", som en läkare skrev i journalen för en tid sen. Jag framstår inte det minsta ätstörd, när man ser mig. 

    När Region Värmland körde sin kampanj i sina sociala medier och på sina mottagningar, har de ingen aning om vem de träffar. De vet inte om den som läser, just slutat stoppa fingrarna i halsen efter sina måltider. De vet inte om kvinnan som sitter framför dem, vaknade samma morgon och tyckte att hon var en usel människa som åt en kaka igår. Som inte orkade stå emot. Som värderar sig själv efter vad som äts. När Region Värmland stötte på kritik, valde man att sätta på skygglapparna och fortsätta. Man besvarade inte kritiken på ett vettigt sätt en enda gång. Istället fortsatte man kampanjen. Bland annat med det fräscha budskapet att mamman skulle vara en god förebild för sitt barn, genom att vara normalviktig, illustrerat med en kvinna som satt med en barntallrik framför sig. Pappan kan tydligen var tjock och trycka i sig godsaker, och äta på normalt porslin. Mammans uppgift är att vara normalviktig. 

    Förstår du nu, varför så många anser kampanjen problematisk?
    Men BM har ju träffat kvinnorna de vänder sig till under hela graviditeten, borde de då inte lärt känna dem en del? Vilka andra saker ska de inte få ta upp med motivationen att de inte vet vem de har framfor sig? De frågar ju om misshandel och andra integritetskränkande saker, så vikt och ätstoningar borde ju också tas upp under dessa 9 månader?
  • Tow2Mater
    LaFontaine skrev 2023-11-13 00:16:27 följande:
    Missade du den kampanj som gick på regionens sociala medier under en vecka? Det är alltså inte enbart något som erbjuds kvinnor med viss vikt när dessa möter barnmorska, där barnmorskan kan sålla vilka som ska få erbjudandet. Det är en kampanj som gått på sociala medier och vänt sig till hela allmänheten. Där man fått massiv kritik, valt att inte besvara kritiken (eller frågor för den delen) och fortsatta att mata ut samma inlägg, dag efter dag.
    Jag vet bara vad jag läst om kampanjen och erbjudandet om programmet efter graviditet. Har inte sett den på social media nej. Om programmet har en specifik målgrupp forstår jag inte varfor de inte sagt det på sociala media. Eller om det gjort det varfor de som inte är i målgruppen tar åt sig.

    Men det är ju ditåt all kommunikation går idag - mindre och mindre text, mera bilder och mera reklam. Viktiga detaljer som målgruppsdefinition kanske prioriterats bort eller drunknade i all reklam.
  • Tow2Mater
    LaFontaine skrev 2023-11-13 06:47:56 följande:
    Då rekommenderar jag dig att läsa på, innan du kastar dig in i diskussionen. Det blir svårt att föra en ordentligt diskussion om man inte är insatt.
    läsa på om vad? jag har läst allt jag kan hitta om kampanjen och vad LEVA metoden är, TS link i trådstarten är en betalartikel så den kan jag inte läsa.
Svar på tråden Varför tar kvinnor illa upp när det påtalas att fetma är ohälsosamt?