Lena Endre, vacker?
Det var en mycket intressant artikel om belyste dessa frågor från olika och nya vinklar igår i Svd.
Journalisten själv (hon var ca 50-60 år) hade undvikit ingrepp än så länge och försökte åldras naturligt, och hade det som ambition men började finna det svårare och svårare. Hon såg också en ny trend där varje gång hon träffade sina väninnor efter lång tid hade de åldrats tillbaks och såg numera yngre ut för varje år vilket fick henne själv att känna sig udda.
Det är så stora delar av världen och media börjat se på naturligt åldrande, och att det är en statusfråga så att de som låter bli, kommer framstå som riktigt konstiga, en underklass eller misslyckade på något sätt. Om inte så lång tid kommer det helt naturligt att ifrågasättas varför man inte tar bort hamsterkinderna, bekymmersynkorna, gör hårtransplantation eller hängiga ögonlock, när man nu äntligen kan?
Det finns en våg av några få Hollywoodkvinnor som bestämt sig för att våga stå emot men de än ännu bara runt 50 så frågan är hur länge det klarar det?
En av de stora förespråkarna är Justine Bateman, här en video och intervju.
Som svar på din fråga, så blir min spontana tanke och mitt svar; Lena endre "var" vacker, för att jag är en av de förstörda och hatar mitt eget åldrande.
people.com/health/justine-bateman-my-face-represents-who-i-am-i-like-it/
www.svd.se/a/nQwngm/bokmassan-erik-galli-och-asa-linderborg-om-skonhetsingrepp