• Tukt

Så frustrerad

Jag tror det behövs en tredje part som tittar både på barn och er relation. Skaffa en terapeut så ni får perspektiv.
    Ofta låser sig sådana där saker och det blir ett skyttegravskrig. En terapeut kan låsa upp de knutarna.

• Tukt
    Shallow skrev 2023-11-12 14:20:17 följande:
    Vi var hos en familjerådgivare som påtalade detta, att det måste till en förändring i föräldraskapet, men det hjälpte inte. 
    Och sedan dess har det bara blivit värre. Fick höra senast idag från sambons morsa att jag är för hård, att jag bara ska strunta i allt och låta han stöka ner. Jag kontra med att jag inte vill leva i ett hem som ser ut så och att jag tycker det är rimligt att ställa kravet på en 13åring att städa upp sitt eget skit. Men icke, jag var för hård. Han är ju så liten. 
    Då antar jag du måste bestämma dig. Antingen vara beredd att släppa och gå vidare, eller stå ut med det hela som det är.
    Det första betyder kanske inte att du måste gå vidare. Men ska en sätta press i en relation så måste man vara beredd att ta konsekvenserna av de krav man  ställer. Annars får de ingen effekt. 
  • Tukt
    Shallow skrev 2023-11-12 17:39:52 följande:
    Jag vet att jag aldrig kommer kunna leva i det som är nu. Men jag blir så sjukt arg över att jag ska behöva göra slut på min relation som faktiskt är helt underbar utan hans son. Och att jag inte får den lilla familj som är på väg. Bara för att hans son förstör precis allt. 
    Tänker att du kanske fokuserar på sonen lite mycket. Sonen är nog mer symptomen på något annat. Förmodligen hanteras andra problem på likartat sätt hos din partner och hans omgivning.
  • Tukt
    Shallow skrev 2023-11-12 18:41:06 följande:
    Ja, eftersom det är han som är det enda problemet så är det ju det jag ser. Veckorna när det bara är jag och sambon är det helt fantastiskt.
    Fast du kan ju ändå inte adressera ett problem i sig till ett så pass ovuxet barn. Det är ju pappa och övriga vuxna som inte tar ansvar för hans problematik, som är problemet.
  • Tukt
    Shallow skrev 2023-11-13 16:28:39 följande:

Spelar ingen roll, vi har tjatat varje dag. Det går inte in. Han skiter i det. Min sambo är alltid fräsch och duschar varje dag osv.. men nej sonen är helt ointresserad av hygien. 

Fast att tjata på barn (eller vuxna) fungerar inte alltid. Man måste skaffa på sig fler verktyg i verktygslådan för att kunna fixa det som fixas bör.
Svar på tråden Så frustrerad