• Anonym (Lagom)

Hur stort lån är lagom

Jag köpte ut mitt ex ur huset för 1 år sedan för jag ville bo kvar med mina tre barn. Jag har därför på tok för stora lån just nu. Jag fokuserar därför på att amortera så mycket som möjligt nu. 

Jag prioriterar inte bort utflykter, mindre resor och annat som har med barnen att göra. Men allt övrigt. Inga sommar eller höstblommor i trädgården, inga kläder, matlåda på jobbet, inget pensionsspar, ingen träning utöver vad friskvårdsbidrager räcker till. Absolut inga renoveringar eller liknande.

Jag tjänar ca 50 000 i månaden. 
    Jag har själv satt en gräns vad jag vill komma ner till innan jag börjar leva mer som förut. tror det tar max tre år till

Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? 

• Svar på tråden Hur stort lån är lagom
  • EnAnonumius
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 13:45:39 följande:

Min fråga ju hur mycket bör jag amortera. Då förstår jag inte varför jag ska skriva hur mycket jag amorterar idagsläget. Då färgar jag ju ditt svar  

Nej din fråga var inte alls hur mycket du bör amortera.. Läs din egna TS så ser du det själv.

Du frågade i din egna TS:
    "Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? "

En väsentlig stor skillnad mellan "vad är ett lagom stort lån" och "hur mycket bör jag amortera".

Hur skulle du kunna färga mitt svar?

När man pratar om "lån" och frågar "om lån" så är de frågor jag ställde helt jävla naturliga. Det är ju samma frågor en bank ställer när man ansöker om lån.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lagom)
    EnAnonumius skrev 2023-11-12 15:42:53 följande:
    Nej din fråga var inte alls hur mycket du bör amortera.. Läs din egna TS så ser du det själv.

Du frågade i din egna TS:
    "Vad tycker du skulle vara lagom
    stort lån för mig? "

En väsentlig stor skillnad mellan "vad är ett lagom stort lån" och "hur mycket bör jag amortera".

Hur skulle du kunna färga mitt svar?

När man pratar om "lån" och frågar "om lån" så är de frågor jag ställde helt jävla naturliga. Det är ju samma frågor en bank ställer när man ansöker om lån.

När man amortera innebär det att lånet minskar och därefter blir den totala lånesumman lägre. således är frågan "hur mycket är lagom att amortera" samma sak som "hur mycket är lagom stort lån". 

Banken ställde frågor och gjorde en bedömning hur mycket jag max får låna. Vilket visade sig vara högre än vad jag tycker är lagom med min inkomst och som ensamstående med tre barn. Nu tog jag lånet ändå för jag ville inte att barnen skulle behöva flytta. Det kändes viktigare. 

Jag är nyfiken på vad folk på FL ser som lagom i min situation. 

Jag kan ju nu (efter att ha fått några svar) skriva att jag själv bedömt att 2 milj är lagom och för att nå det på 3 år behöver jag amortera ca 250 000 om året. Jag ville inte skriva detta i TS, utan först vänta på vad andra tycker utan att skriva vad jag själv tycker. Även om inte du blir färgad av vad jag tycker tror jag det kan hända att andra blir det. 

• Anonym (?)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 16:07:58 följande:

När man amortera innebär det att lånet minskar och därefter blir den totala lånesumman lägre. således är frågan "hur mycket är lagom att amortera" samma sak som "hur mycket är lagom stort lån". 

Banken ställde frågor och gjorde en bedömning hur mycket jag max får låna. Vilket visade sig vara högre än vad jag tycker är lagom med min inkomst och som ensamstående med tre barn. Nu tog jag lånet ändå för jag ville inte att barnen skulle behöva flytta. Det kändes viktigare. 

Jag är nyfiken på vad folk på FL ser som lagom i min situation. 

Jag kan ju nu (efter att ha fått några svar) skriva att jag själv bedömt att 2 milj är lagom och för att nå det på 3 år behöver jag amortera ca 250 000 om året. Jag ville inte skriva detta i TS, utan först vänta på vad andra tycker utan att skriva vad jag själv tycker. Även om inte du blir färgad av vad jag tycker tror jag det kan hända att andra blir det. 

Vilken belåningsgrad har du nu ?
  • Anonym (Hin håle)

Hur mycket man ska amortera och hur mycket är lagom stort lån,  är två helt olika frågor. Du frågade hur mycket lån som är lagom att du har. 

Med den infom du ger är det omöjligt att svara på. 

Vad du amortera idag är en vesentlig inromation samt hur mycket dina utgifter är per månad, eller ett snitt av det. 

• MsM84

I min värld är en viktig komponent vad man har råd att amortera. En person med din inkomst kan anse sig ha råd med 5-20 tkr, vilka övriga kostnader man har påverkar detta rätt mycket. Få personer skulle anse sig kunna amortera 250 tkr/år.

• Anonym (M)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 16:25:25 följande:

Hur mycket man ska amortera och hur mycket är lagom stort lån,  är två helt olika frågor. Du frågade hur mycket lån som är lagom att du har. 

Med den infom du ger är det omöjligt att svara på. 

Vad du amortera idag är en vesentlig inromation samt hur mycket dina utgifter är per månad, eller ett snitt av det. 

TS menar givetvis hur stort/litet lån hon bör sträva efter att ha, med hjälp av amorteringarna.
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (?) skrev 2023-11-12 16:14:42 följande:
    Vilken belåningsgrad har du nu ?
    Huspriserna går ju upp och ner men kring 50% tror jag
  • Anonym (Lagom)
    MsM84 skrev 2023-11-12 16:30:11 följande:

I min värld är en viktig komponent vad man har råd att amortera. En person med din inkomst kan anse sig ha råd med 5-20 tkr, vilka övriga kostnader man har påverkar detta rätt mycket. Få personer skulle anse sig kunna amortera 250 tkr/år.

Övriga kostnader är nog ungefär som alla andra svenskar vill ha som minimum. Mat, el, värme, sophämtning, hemförsäkring. Ett par mobil abonnemang. Spotify, Netflix och nån tidning kan vara trevligt men vi klarar oss utan. Kläder till barnen. Lite fritidsaktiviteter till barnen, typ simskola. Basic. Sånt kostar ungefär samma för all väl.

Där vi lyxar till det är som jag skrivit att vi åker på mindre resor. Inte Thailand, men kanske Lalandia, hyr en stuga vid stranden några dagar och nån nöjespark då och då. 

Så jag tror nog att man med min inkomst KAN amortera i alla fall 200 000 per år.  Beroende på hur höga räntekostnader man har. Sen kanske man inte vill göra det. Beror på hur man prioriterar. 
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 21:06:13 följande:
    Övriga kostnader är nog ungefär som alla andra svenskar vill ha som minimum. Mat, el, värme, sophämtning, hemförsäkring. Ett par mobil abonnemang. Spotify, Netflix och nån tidning kan vara trevligt men vi klarar oss utan. Kläder till barnen. Lite fritidsaktiviteter till barnen, typ simskola. Basic. Sånt kostar ungefär samma för all väl.

Där vi lyxar till det är som jag skrivit att vi åker på mindre resor. Inte Thailand, men kanske Lalandia, hyr en stuga vid stranden några dagar och nån nöjespark då och då. 

Så jag tror nog att man med min inkomst KAN amortera i alla fall 200 000 per år.  Beroende på hur höga räntekostnader man har. Sen kanske man inte vill göra det. Beror på hur man prioriterar. 

Precis, det beror på hur man prioriterar. Lånet blir ju en del av en helhet. Är också själv med tre barn och hus, och jag tänker att en bra riktlinje är att försöka lägga sig under amorteringskraven. Belåningsgrad Max 50%, lån på Max 4.5 ggr bruttoinkomsten.

Sen har jag själv försökt hålla bostadskostnaden på 25-30% av inkomsten vilket gick bra ett antal år. Nu när räntor och el ökat så mycket så ligger jag snarare på 40% för ränta och drift. Har fortfarande marginaler för sparande och oförutsedda utgifter så det är ändå OK. 

Sen är det ju en tidsaspekt också, det är ju skillnad om barnen är i tonåren och man tänker sig att bo kvar några år eller om barnen är små och man vill bo kvar kanske 15 år.

• Anonym (?)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-11-12 20:50:49 följande:
    Huspriserna går ju upp och ner men kring 50% tror jag
    Då ifrågasätter jag verkligen poängen med att leva väldigt snålt och ammortera massor nu med tre barn hemma för att sen ha låga omkostnader och ett stort kapital om 10 år när barnen är på väg ut. Det är nu som cash är viktigt

Vad ska du använda kapitalet och dina låga omkostnader till om 10 år?
Svar på tråden Hur stort lån är lagom