• Tyra myra

Tror du att det är vanligt att man letar efter en ny medan man fortfarande är i en relation

Frågvis som jag är undrar jag hur ofta man fortsätter leva i en relation medan man är på jakt efter en ny?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-12 15:06
    Det var klantigt av mig att inte inse att man bara kunde svara på ett alternativ.
    Eftersom jag inte kan redigera detta så få jag be er att ha överseende med detta

Ni får väl svara så gott ni kan ändå

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att det är vanligt att man letar efter en ny medan man fortfarande är i en relation
  • Anonym (Hannes)
    Anonym (Sugen) skrev 2025-01-26 21:23:29 följande:

Är själv i en längre relation, Har barn tillsammans men relationen är riktigt dålig. hänger kvar bara för barnens skull. är själv skillsmässobarn och inget jag önskar någon, särskilt inte mina egna barn.

kollar regelbundet in andra tjejer men inser att man inte är attraktiv på begagnat marknaden. skulle någon nappa och det slog gnistor skulle jag lämna direk. utan att tveka. 

Jag får inte ihop logiken. Om du, på riktigt, inte vill utsätta dina barn för en skilsmässa så borde du inte leta efter en ny kvinna.

Vad är den egentliga anledningen till att du inte skiljer dig?
  • Anonym (C)

Jag tror inte att det är så vanligt att man gör det aktivt. Däremot kan man bli mer mottaglig för intresse utifrån om man är i en dålig relation.

• Anonym (Anonym)

Jag har varit i en relation i 2 år och skulle aldrig kolla efter något nytt. Tror en stor anledning till att varför folk gör så som några tidigare skrivit att man antingen att man är i en dålig relation eller vill inte vara ensam. 

Tycker däremot om man är i en relation och man börjar kolla aktivt så borde man avbryta den relationen och söka aktivt när man är singel. Så vill man uppenbarligen inte vara tillsammans med personen och sparar tid för dig och den du är tillsammans med än att gå flera år och ha det tankesättet.

• Anonym (Juni)

Jag känner till de som gjort det och upplevt samma sak, men med en före detta partner. I alla fall en man som behöll mig och vägrade låta mig lämna honom samtidigt som han såg sig om efter någon annan. Hans problem var att han verkligen inte klarade av att vara ensam, han slängde sig in och ut i förhållanden och flyttade gärna ihop efter några veckor, och när förhållandet började knaka i fogarna hotade han att han skulle ta livet av sig om man lämnade honom. Så fort han hittat en ny tjej att flytta ihop med så stack han.

Det sjukaste var att han gjort exakt samma sak mot sitt ex, som han tydligen bodde ihop med när han började träffa mig. Det var inte förrän han flyttat ut från min lägenhet som jag fick reda på det. Och såklart hände samma sak för den nya tjejen.
    Numra ser jag det som ett varningstecken om någon går alldeles för fort fram.

Jag förstår att man kanske fortsätter bo ihop tills man hittar något nytt även om relationen tar slut, det är inte konstigt. Men att se sig om efter andra när man fortfarande är i relation är ett svek mot partnern.

• Tyra myra

Kan det vara så att när förälskelsen är över och man inte lyckas få den att övergå i kärlek så blir man äter igen mottaglig för andras intresse? 

Kanske inser man att relationen aldrig kommer att övergå i kärlek och därmed börjar man omedvetet leta efter någon igen?

• Anonym (C)
    Tyra myra skrev 2025-01-31 17:15:01 följande:

Kan det vara så att när förälskelsen är över och man inte lyckas få den att övergå i kärlek så blir man äter igen mottaglig för andras intresse? 

Kanske inser man att relationen aldrig kommer att övergå i kärlek och därmed börjar man omedvetet leta efter någon igen?

Antingen det, eller så har kärleken funnits men försvunnit av någon anledning.
  • Just Precis

Jag tror att det är väääääldigt ovanligt att någon gör det som en medveten strategi men att många blir kvar i en relation för att det är bekvämt/ tryggt/ de tvekar tills de plötsligt blir kär i någon ny som får utgöra den där putten ut ur relationen.

Och ska vi sterotypisera (vilket vi förstås ska, pga skoj) så är det män som oftast gör som ovan för att de, som i så många andra aspekter av livet, är sämre på att få tummen ur, inte minst när det gäller relationsarbete :)

• Anonym (Jo)
    Anonym (C) skrev 2025-01-27 11:50:57 följande:

Jag tror inte att det är så vanligt att man gör det aktivt. Däremot kan man bli mer mottaglig för intresse utifrån om man är i en dålig relation.

Det ligger mycket i det.
  • Anonym (Inte direkt, men)

Inte direkt men när jag var i en misshandelsrelation brukade jag fantisera om att min ungdomskärlek (Han var underbar) skulle rädda mig från den här mannen och hans sunkiga polare. Jag var väldigt mottaglig för att bli räddad från den relationen så om en bra man sett det, gillat mig och räddat mig hade jag direkt hoppat till en ny relation. Jag hade fantasier om att min ungdomskärlek skulle sparka upp dörren med ett hagelgevär och skjuta min misshandlande pojkvän och hans äckliga polare, kyssa mig och att vi sedan skulle flytta iväg ihop och lämna allt. 

Men det blev inte så, utan jag behövde ta mig ur den relationen själv vilket jag gjorde.

• Tyra myra
    Anonym (Inte direkt, men) skrev 2025-01-31 21:35:03 följande:

Inte direkt men när jag var i en misshandelsrelation brukade jag fantisera om att min ungdomskärlek (Han var underbar) skulle rädda mig från den här mannen och hans sunkiga polare. Jag var väldigt mottaglig för att bli räddad från den relationen så om en bra man sett det, gillat mig och räddat mig hade jag direkt hoppat till en ny relation. Jag hade fantasier om att min ungdomskärlek skulle sparka upp dörren med ett hagelgevär och skjuta min misshandlande pojkvän och hans äckliga polare, kyssa mig och att vi sedan skulle flytta iväg ihop och lämna allt. 

Men det blev inte så, utan jag behövde ta mig ur den relationen själv vilket jag gjorde.

Starkt av dig att ta dig ur relationen. 

Hoppas att livet är snällare mot dig framöver {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Inte direkt, men)
    Tyra myra skrev 2025-01-31 22:08:14 följande:
    Starkt av dig att ta dig ur relationen. 

Hoppas att livet är snällare mot dig framöver {#emotions_dlg.flower}
    Ja det är det. Hjärta Är lyckligt gift idag med en annan man.
  • Tyra myra

Jag tror att det är väldigt vanligt när det knakar i relationen. Kanske inte medvetet men som sagt öppnar man sig för möjligheten att kanske hitta någon som kan ge vad man känner sig inte få i relationen.

• Anonym (M)
    Just Precis skrev 2025-01-31 21:16:49 följande:

Jag tror att det är väääääldigt ovanligt att någon gör det som en medveten strategi men att många blir kvar i en relation för att det är bekvämt/ tryggt/ de tvekar tills de plötsligt blir kär i någon ny som får utgöra den där putten ut ur relationen.

Och ska vi sterotypisera (vilket vi förstås ska, pga skoj) så är det män som oftast gör som ovan för att de, som i så många andra aspekter av livet, är sämre på att få tummen ur, inte minst när det gäller relationsarbete :)

Håller med om det första stycket, däremot tror jag inte det är så värst mycket vanligare att män gör det än kvinnor. Däremot tror jag att anledningen oftast är olika. Kvinnor håller ihop oftare för barnen och/eller ekonomin, männen mer för att slippa vara själva, speciellt med barn. Men vet inte, finns det några undersökningar om sånt här? Hade varit intressant. 
  • Just Precis
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 13:44:09 följande:
    Håller med om det första stycket, däremot tror jag inte det är så värst mycket vanligare att män gör det än kvinnor. Däremot tror jag att anledningen oftast är olika. Kvinnor håller ihop oftare för barnen och/eller ekonomin, männen mer för att slippa vara själva, speciellt med barn. Men vet inte, finns det några undersökningar om sånt här? Hade varit intressant. 

Hm inte hört om någon sån studie men däremot finns det ju lycko- och hälsostudier som visar att kvinnor som lever ensamma generellt mår bättre än kvinnor som lever i par, medan det omvända förhållandet råder för män, de mår bättre fysiskt och psykiskt i tvåsamhet.

Så den vetskapen/känslan skulle kanske kunna påverka män till att gå direkt från relation till relation, i större utsträckning än kvinnor? Om vi släpper den slängiga tummen fast-teorin :D

• Tyra myra

Jag tror inte att det skiljer sig så mycket mellan könen.  Däremot kanske kvinnor tar itu med det tidigare.  

Precis som det är verkar vara vanligare att kvinnor tar initiativet till separationer.

Varför det är så kan nog ingen svara på men kanske beror det på att kvinnan tänker lite längre fram i tiden än vad män gör. Detta är bara en hypotes 

• Anonym (S)
    Tyra myra skrev 2025-02-02 13:32:15 följande:

Jag tror att det är väldigt vanligt när det knakar i relationen. Kanske inte medvetet men som sagt öppnar man sig för möjligheten att kanske hitta någon som kan ge vad man känner sig inte få i relationen.

Ibland händer det att man helt och hållet avslutat en relation mentalt, men inte i praktiken för det är dålig tajming. Då är man öppen för att hitta någon ny. I mitt fall var sambon sjuk väldigt länge och då hade jag inte hjärta att kasta ut honom förrän han blev friskare, men jag var långt innan slutet öppen för någon ny.
  • Tyra myra
    Anonym (S) skrev 2025-02-02 22:31:07 följande:
    Ibland händer det att man helt och hållet avslutat en relation mentalt, men inte i praktiken för det är dålig tajming. Då är man öppen för att hitta någon ny. I mitt fall var sambon sjuk väldigt länge och då hade jag inte hjärta att kasta ut honom förrän han blev friskare, men jag var långt innan slutet öppen för någon ny.
    Ja, så kan det absolut vara ibland.
Svar på tråden Tror du att det är vanligt att man letar efter en ny medan man fortfarande är i en relation