Börja äta kött igen efter 21 år
snigeln123 skrev 2023-11-13 11:32:39 följande:
Jo men problemet är att när jag testade fisk i helgen så kräktes jag. inte för att det var äckligt, jag tyckte det var riktigt gott, men min hjärna är inställd på att jag äter mord. Hur ska jag vänja om min hjärna?
Äter du ägg, ost, baljväxter och mycket fullkornsprodukter så borde du ha ganska goda förutsättningar för att ha bra järnvärden... Men om det inte räcker och du tror att kött är lösningen tror jag bara att det är att börja med väldigt lite i taget, att inte ha några förväntningar på att det ska funka. Typ att börja med en liten tugga till varje måltider, och sedan äta massa annat. Så typ en liten, liten bit fisk och sedan tio stora tuggor potatismos... Ett alternativ är väl annars att gömma det i maten så att du inte ser att det är där, typ som buljonger, tror dock att jag hade haft väldigt svårt för det.... Kanske skulle du kunna föra det ute på restaurang där du inte vet om det är köttbuljonger i saker, bara för att vänja dig långsamt typ... Jag är förövrigt vegetarian och äter bara fisk ibland (främst på grund av att jag är gravid och då har det känts bra) men har alltid haft bra järnvärden. Så det kanske är så att det kan vara bra med järntillskott oavsett för dig, åtminstone tills du lyckats öva upp ditt intag så att du kan äta leverprodukter...