• Agdaa

    Ta bort kattkissfläck från ny dyr madrass

    Vet att det finns tips om bikarbonat men om man blöter fläcken så blir det en gul ring runt fläcken så hur får man bort det? Det sprider sig liksom o blir större område när man blöter o hur får man rent inuti för madrassen är ganska tjock. Det är från en liten kattunge så det var inte så stor fläck från början men blev 30 cm rund gul ring runt nu. Tar gärna emot tips på hur jag ska rädda madrassen 

  • Svar på tråden Ta bort kattkissfläck från ny dyr madrass
  • Minkoppte

    Hej! Jag vet inte hur själva fläcken försvinner, men det är viktigt att få bort lukten ordentligt då katten annars kan tro att det är ?rätt? ställe att gå till. Det finns medel på marknaden som verkar genom att bakterier i lösningen ?äter upp? det som luktar. Hur gammal är katten? Det kan vara dags att kastrera. 

  • Phalaenopsis

    Mitt bästa tips är Simple Solution Cat Extreme. Finns bl a på Arken Zoo, men kan beställas billigare på nätet. Har en rätt stark tuttifrutti-doft men den försvinner på något dygn. Funkar svettluktande skor etc. också. 


    /Kattuppfödare som också har ett autistiskt barn som tog evigheter att få torrt

  • Ekdahl
    Agdaa skrev 2023-11-13 16:16:17 följande:
    Ta bort kattkissfläck från ny dyr madrass

    Vet att det finns tips om bikarbonat men om man blöter fläcken så blir det en gul ring runt fläcken så hur får man bort det? Det sprider sig liksom o blir större område när man blöter o hur får man rent inuti för madrassen är ganska tjock. Det är från en liten kattunge så det var inte så stor fläck från början men blev 30 cm rund gul ring runt nu. Tar gärna emot tips på hur jag ska rädda madrassen 


    Trodde jag skulle behöva slänga madrassen till vår kontinentalsäng efter att barnen kissat ner den. Fanns ingrodda kissfläckar sedan flera månader. 

    Kollade efter ny men gjorde ett försök att bada madrassenhöljet i badkaret med schampoo i flera timmar. Gjorde om proceduren två gånger. Sedan sköljde jag av innanmätet separat. Det funkade jättebra. Madrassen blev som ny.

    Oavsett vad man gör så skulle jag säga att det viktigaste för att få ett bra resultat är att använda rikligt med vatten. Förlita dig inte på massa medel. Det är bara komplement.
  • Maymom

    Bikarbonat hjälper nog inte mot lukt.
    (inget vatten används när man kör bikarbonat, du dammsuger bort det)
    Ättiksspray kan ju hjälpa mot lukten men där blir kanske fläck kvar. Du får ta av och tvätta i maskin det som går.

    spännande tips från phalaenopsis, det ska jag testa nu när det är dags med blöjavvänjning.😊

Svar på tråden Ta bort kattkissfläck från ny dyr madrass