• Agda90

    Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?

    Ni som har hund. Förväntar ni er att era hundar alltid ska följa med hem till era vänner m ni ska dit en kväll?
    Frågar ni om det är ok eller ni tar bara med er hunden?

    Vi har inga husdjur och har inga planer på att skaffa heller. Dels beror det på allergier och dels på att vi har ett aktivt liv och är väldigt lite hemma. Det tränas och tävlas och då hade det inte varit rätt att ha en hund t.ex. 

    Jag har genom åren haft olika allvarliga allergiska reaktioner. Har hamnat på akuten ett par gånger för att jag inte har kunnat andas. Efter mina graviditeter har allergin har förändrats. Jag får nässelutslag. Slickar en hund mig på handen har jag nässelutslag upp till armbågen som kliar som f-n. Det är väldigt skönt att kunna andas och jag håller mig borta från hundar. 
    Tyvärr har stanken av hund satt sig mentalt. Luktar det väldigt mycket hund då får jag panik för jag minns väldigt väl hur illa jag reagerade förr.

    Pga allt det släpper vi inte in hundar i vårt hem. Mitt hem är en frizon och ska förbli så. 

    Efter att ha läst tråden om kvinnan som är hundrädd och har bebis och inte vill vara i närheten av en hund så började jag undra med tanke på viss svar. Tar ni med er hund överallt oavsett vad?

  • Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?
  • Agda90
    Anonym (A) skrev 2023-11-15 09:14:44 följande:

    Vi har själva ingen hund men om vi hade så skulle vi inte ta med den utan att fråga innan. Går det ej så får man lösa det.
    Våra vänner har hund, hon är allergivänlig och får oftast vara med men när det är nej brukar vi ta henne åt dem.


    För mig finns det inga allergivänliga hundar. Jag har reagerat på varje ras som folk har sagt är allergi vänlig. Nu när jag endast reagerar när de slickar eller snuddar vid mig med fuktig nos så kan jag garanterat säga att det inte finns en enda hund jag inte reagerar på. 
  • Agda90
    EpicF skrev 2023-11-15 09:44:25 följande:

    Jag/vi har hund, men jag skulle aldrig förvänta mig att hunden ska med hem till vänner. Varför skulle jag ens det? 

    Min hund är i hundgården när vi är bortbjudna och på jobb. Finns ingen anledning att ta med henne bort. 

    Så nej, tar inte med min hun överallt. Finns ingen anledning till det. 

    Tråden som du refererar till är lite märklig eftersom man normalt sätt kan lämna en hund själv några timmar (även en omplaceringshund) och man behöver inte ha hunden med sig överallt. 


    Gör man inte hunden en björntjänst att inte träna den på att vara själv?
  • Agda90
    Sunflora skrev 2023-11-15 10:43:40 följande:

    Vet inte dina vänner att du är allergisk? Jag har inte hund själv men för mig känns det självklart att hundägare tar med sig hunden när de besöker mig de behöver inte fråga först.


    Jo, de vet och de vet att vi hade inte velat ha djur hemma även om jag inte var allergisk. 
    Vissa vill inte ha hund i hemmet och det får man respektera. 

    Släkten har däremot varit värre. Mina föräldrar hade vänner på besök som hade hund med sig men de tyckte inte att det var nödvändigt att berätta för mig innan jag kom dit. Jag vände i dörren och åkte hem. Jag var gravid och det fanns inga allergimediciner jag kunde ta för jag mådde väldigt illa av det som var ok att ta som gravid. 

    En annan släkting hade kennel. De hade alla hundar i rastgården utom en. "Men det är ju bara EN hund, det är ju inte så farligt" hette det.

    Så min erfarenhet när det gäller människor och hundar är väldigt varierande och det är därför som jag frågar det jag gör. 
  • Agda90
    Anonym (Love) skrev 2023-11-15 11:25:55 följande:

     


    Fast hemma hos folk som har hund så måste man ju förvänta sig att det finns hundar? Det är ju inte märkligt?


    Men om hundarna i vanliga fall är ute i hundgård/rastgård då behöver man ju inte ta in en hund just de två timmarna man vet att någon som är allergisk ska komma på besök, eller?
  • Agda90
    Pope Joan II skrev 2023-11-15 12:09:47 följande:

    Nej, det förväntar jag mig inte. Men jag brukar fasa ut nya bekantskaper som visar sig inte gilla hundar.


    Och där skiljer vi oss åt. Man kan göra så mycket där man kan ha hund med sig där jag som allergisk inte blir drabbad så man behöver inte säga upp bekantskapen. 
    När jag är hemma hos folk som har hund är det enda jag önskar att kunna sitta någonstans utan att hunden kommer och tigger mat, flåsar mig i ansiktet eller slickar på mig. 
  • Agda90
    Sunflora skrev 2023-11-15 12:21:01 följande:

    Det är stor skillnad på att vara allergisk och situationen i den andra tråden. Där handlade det om att mannen tyckte hundar var orena idéen verkade inte ens komma från ts kompis. Ts vän försökte dessutom diktera vad ts skulle göra i sitt eget hem enligt hennes mans önskemål. 


    Allergier är jätteviktigt att respektera, personen som är allergisk kan få ett astmaanfall eller allergisk chock och dö. Åker jag hem till en pälsdjursallergiker byter jag alltid till nytvättade kläder och ser till att inte klappa mina katter innan jag går. 


    `TS kompis var även hundrädd, något som många glömde bort i den tråden. 
  • Agda90

    Då vet jag, de flesta verkar vettiga och tar inte med sig hunden överallt bara för att de har en hund. Något som uppskattas av mig som allergiker och andra som är hundrädda eller helt enkelt inte vill ha hund i sin närhet. 

  • Agda90
    Sunflora skrev 2023-11-15 13:02:29 följande:
    Det bästa sättet att komma över hundrädsla är att umgås med hundar. 
    Så lätt är det inte. 
    Jag gissar att du inte är rädd för hundar?
  • Agda90
    Pope Joan II skrev 2023-11-15 14:00:45 följande:
    Nej, behöver behöver man inte men jag har inget intresse av människor som inte gillar hundar (eller av allergiker som inte gillar hundar). 
    Där är vi överrens. Jag hade inte varit så intresserad heller av att umgås med någon som inte vill umgås med mig för att jag inte delar personens brinnande intresse
  • Agda90
    Forumvärd skrev 2023-11-15 14:55:59 följande:

    Vi tar aldrig med våra hundar till någon.
    Vi har Kaukasisk ovtjarka. Även om hundarna är lojala och snällast i världen mot oss så är det en ENORMT skarp ras. Används som vakthund och skyddshund. Funkar även bra som herdehund då de inte backar för något.
    Kanske inte den mest lämpligaste hunden att ta med sig.
    FlörtTyst
    Vi har även Fransk bulldogg men det  är en ras som i princip är snälla och goa. Riktiga clowner.
    Även om vi haft en Chihuhua så hade det inte varit självklart att ta den med sig. Man frågar väl värden först? Skrattande

    Kaukasisk Ovtjarka: Inte våra hundar men detta är Ovtjarka
    Lite skämtsamt och i samma veva sant om något hotar deras flock.


    Det där är stor lurvig hund som måste vara helt underbar att gosa med!
    Med tanke på hur du beskriver den rasen så förstår jag att ni inte tar med den. 
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-18 08:26:20 följande:

    Vår hund är en del av vår familj.  Men han är snäll och väluppfostrad, charmig och social, ingen blir rädd för honom. Vi tar med honom i princip överallt. Till vänner, på cafe och restaurang. Innan vi går någonstans kollar vi alltid i Hundguiden om man får ta med hund och går det inte väljer vi ett annat ställe. Ingen har klagat, folk brukar komma fram och vill titta och klappa och säger att han är så söt och charmig. Igår var vi på kalas och en av gästerna sa att hon var hundrädd, men till slut var det hon som gosade mest med vår hund. 


    Kollar ni av innan ni tar med hunden på t. Ex kalas som du nämnde om det finns allergiker?
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-18 12:30:24 följande:
    Vi gör också så sedan vi hämtade vår rescue. Tvärtom mot vad du tror, så blir livet bättre! Vi lever mycket sundare nu när vi följer hans vilja och önskningar - slut med krogen, in med skogen! :) Ner i vikt går man också, jag har blivit slank igen sedan han kom, efter flera år som medelåldersknubbig! :)
    För att få till sundare vanor och komma ut mer i skogen behöver jag ingen hund för

    Nu är jag allergisk och inte ett dugg intresserad av att skaffa hund. Min man som växte upp med föräldrar som hade kennel tyckte att det var skönt att jag är allergisk för då slapp han tjatet om att skaffa hund.
    Vi är ute på tävlingar med barnen ganska ofta och det hade inte varit ett liv för en hund. Sen vill vi åka utomlands 1-2 gånger per år. 
    Så vi hade inte skaffat hund även om jag tålde dem. 
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-20 14:14:33 följande:
    Fördelen med att ha hund är att man MÅSTE ut, och att det är roligare att vara ute! :) Utan hund måste man verkligen motivera sig, om de ska bli av att ta en lång promenad i ösregn eller iskyla. 
    Så olika man är. Det jag ogillar är när det vräker ner men annars kan jag vara ute hur mycket som helst. 

    Men du måste erkänna att när vädret är riktigt kasst då blir det inte super långa promenader. Hunden gillar ju inte att frysa den heller. Eller?
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-20 16:19:05 följande:
    Kyla bryr sig vare sig vår hund eller familjen så mycket om, om den inte är extrem.
    Vi har bra kläder och hunden har rejäl päls, 
    Regn är däremot trist , men vi har regnskydd till vår hund, det hjälper en hel del när man tex skall gå in på ett café, då är han inte genomblöt. Till tassarna har vi en tassrengörare i mikrofiber som är supereffektiv plus speciell hundhandduk i mikrofiber att torka av benen med. 
    Och jag med min allergi hade lämnat det cafeet omedelbart om en blöt hund hade kommit in. Blöt hund luktar ännu mer och det triggar min allergi ytterligare. 

    Jag anser inte att hundar ska följa med på restaurang/cafe och liknande. 
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-21 12:54:19 följande:

    Ja, det finns ju många ställen som inte tillåter hundar. Är man mycket allergisk kanske det är bäst att man kollar upp innan om cafeet är hundtilllåtet. Är man inte så allergisk brukar det för många räcka att inte vidröra hunden. 


    Jag kollar alltid innan jag tar med hunden att det är ok.

    Läste också att det finns behandling mot svår hundallergi. Allergen immunterapi eller allergivaccination, kallas det. Man får små sprutor och vänjer sig långsamt vid allergenet, till slut blir man frisk från allergin. 


    Jag har gått på en sådan. Det funkade INTE på mig. 
    Min allergi förändrades däremot och blev lite lättare efter mina graviditeter. Nu får jag inte akut andnöd längre. 

    Att folk har med sig hundar på cafe i icke regniga dagar är lugnt. Det klarar jag. 
    Men vid regn luktar hunden enormt mycket för min allerginäsa. 

    Men det som stör mig mest är folk som anser att hunden ska sitta i soffan på caféer de är på. Det är att gå för långt. 
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-21 12:54:19 följande:

    Ja, det finns ju många ställen som inte tillåter hundar. Är man mycket allergisk kanske det är bäst att man kollar upp innan om cafeet är hundtilllåtet. Är man inte så allergisk brukar det för många räcka att inte vidröra hunden. 


    Jag kollar alltid innan jag tar med hunden att det är ok.

    Läste också att det finns behandling mot svår hundallergi. Allergen immunterapi eller allergivaccination, kallas det. Man får små sprutor och vänjer sig långsamt vid allergenet, till slut blir man frisk från allergin. 


    Jag har gått på en sådan. Det funkade INTE på mig. 
    Min allergi förändrades däremot och blev lite lättare efter mina graviditeter. Nu får jag inte akut andnöd längre. 

    Att folk har med sig hundar på cafe i icke regniga dagar är lugnt. Det klarar jag. 
    Men vid regn luktar hunden enormt mycket för min allerginäsa. 

    Men det som stör mig mest är folk som anser att hunden ska sitta i soffan på caféer de är på. Det är att gå för långt. 
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-21 13:54:16 följande:

    Det är intressant att kroppen ofta läker sig under graviditeter, jag blev tex mycket mindre närsynt efter min graviditet. 


    Nej i sofforna skall hunden inte vara, det håller jag med om, vår hund håller sig i lugn och ro på golvet, när han är på café, det tror jag de flesta cafeeägare också vill. 


    Jag måste säga att det är kul att höra att någon annan har fått en förändring som de kan relatera till graviditeten än bara jag. Många har tyckt att jag är knäpp som sagt att min allergi har förändrats i samband med graviditet. 
    Kroppen är fantastisk!
Svar på tråden Förväntar ni att er hund ska följa med hem till era vänner?