• Anonym (Svartjsuk)

Retroaktiv svartsjuka

Hur har ni kommit över retroaktiv svartsjuka? Alltså svartsjuka på partners tidigare relationer.

Jag är svartsjuk på min killes ex och mår dåligt över det. De hade kontakt under en tid när jag och han var tillsammans men inte längre, men det gjorde mig väldigt osäker och jag har svårt att släppa det. Har blockat henne på sociala medier för annars går jag in och snokar och får mig själv att må skit. Jag vet att min kille älskar mig och att han gjorde slut med henne av en anledning men ändå oroar jag mig att han egentligen vill ha henne. Vi bor ihop och planerar vår framtid ihop men ändå är jag helt jävla psykad på tankar att han egentligen vill vara med henne, jag fattar inte. 
  • Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Svartjsuk) skrev 2023-11-15 11:49:10 följande:
    Retroaktiv svartsjuka
    Hur har ni kommit över retroaktiv svartsjuka? Alltså svartsjuka på partners tidigare relationer.

Jag är svartsjuk på min killes ex och mår dåligt över det. De hade kontakt under en tid när jag och han var tillsammans men inte längre, men det gjorde mig väldigt osäker och jag har svårt att släppa det. Har blockat henne på sociala medier för annars går jag in och snokar och får mig själv att må skit. Jag vet att min kille älskar mig och att han gjorde slut med henne av en anledning men ändå oroar jag mig att han egentligen vill ha henne. Vi bor ihop och planerar vår framtid ihop men ändå är jag helt jävla psykad på tankar att han egentligen vill vara med henne, jag fattar inte. 
    Tycker du ska göra slut eller söka hjälp. Att sitta och planera en framtid när du mår skit är inte rätt mot varken honom eller dig själv. 
  • Anonym (Aurora)

Kan förstå hur du känner men samtidigt inser du säkert själv att det inte är hälsosamt. Har du själv inga ex?

Är det något som din kille säger eller gör som får dig att känna att han egentligen vill vara med henne? Har du berättat precis hur du känner eller går du och ältar det inombords?

• Anonym (Svartjsuk)
    Anonym (Aurora) skrev 2023-11-15 13:29:55 följande:

Kan förstå hur du känner men samtidigt inser du säkert själv att det inte är hälsosamt. Har du själv inga ex?

Är det något som din kille säger eller gör som får dig att känna att han egentligen vill vara med henne? Har du berättat precis hur du känner eller går du och ältar det inombords?

Nej jag har inga ex, han är mitt första förhållande. 

Nej det är det inte, men när han hade kontakt med henne under en period kändes det så. Då han även träffade henne bakom ryggen på mig vid ett tillfälle. Jag har berättat hur jag känner men han förstår inte varför jag känner så. 
  • Anonym (Aurora)

Ok, då kan jag egentligen bara råda dig att inte snoka och/eller ställa en massa frågor, samt att fokusera på ert nuvarande förhållande. Han är ju tillsammans med dig och ingen annan - fördärva inte det fina ni har. Kram

• Anonym (d)
    Anonym (Svartjsuk) skrev 2023-11-15 14:05:28 följande:
    Nej jag har inga ex, han är mitt första förhållande. 

Nej det är det inte, men när han hade kontakt med henne under en period kändes det så. Då han även träffade henne bakom ryggen på mig vid ett tillfälle. Jag har berättat hur jag känner men han förstår inte varför jag känner så. 
    Är du väldigt ung och oerfaren så ligger nog svaret där.
  • Anonym (Samma)

Jag har samma problem med retroaktiv svartsjuka. Min hjärna bygger upp fruktansvärda scener i mitt huvud konstant kring hans tidigare samliv. 

Han hade som din kille, också kontakt med sitt ex i början av vår relation, och stötte på hans tidigare knull  i hans umgängeskretsar. 

Skapar de mycket bråk mellan er? Eller kan ni kommunicera bra? Det här (bland annat) har för oss lett till att vi ska gå skilda vägar nu. 

Min första kille var dock i samma sits som dig faktiskt, han hade aldrig varit med någon innan men jag hade det och han kunde inte komma över det. 

Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka