Inlägg från: husdjursdisco |Visa alla inlägg
  • husdjursdisco

Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?

Jag söker namn till kommande dotter och vill ha ett unikt och tidlöst namn men samtidigt undvika så kallade modenamn som riskerar att vara en fluga som efter några år känns otrendiga. Vilka flicknamn tycker ni känns uttjatade generellt? Vilka listar ni som trendnamn? 

• Svar på tråden Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?
  • husdjursdisco
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-15 22:14:28 följande:

Jag tror alla generationer har sina flugor. :) i min dotters klass och skola finns det mängder med Alma. Så många Alma. Alla har samma namn Så det är för mig helt sjukt uttjatat, även om betydelsen av namnet (spanska) är riktigt vackert. 

vet inte hur tidlösa det är men namnen Helena och Cecilia har alltid klingat så mjukt och fint för mig. Alice är ett namn jag gillar, men det är definitivt uttjatat. :)

Där ser man, går hon förskoleklass? Både Alma och Alva hör jag titt som tätt vid lekparken faktiskt. 

Hur är det med namnen Stella, Saga, Tuva och Lo? Tänker spontant att det också kan finnas ett gäng numera?
  • husdjursdisco
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-15 22:32:16 följande:
    Hon går 2:an :) men kan säga att lillasyster på förskola har nästan lika många Alma omkring sig hon också. Tuva och Lo finns, det har du rätt i. jag är inte ett superstort fan av namnet Tuva, men är fruktansvärt förtjust i namnet Lo. Lo är ett häftigt namn med pondus tycker jag. 
    Håller med om att Lo är fint, men känns lite föör trendigt just nu. För mig blir det något urmjölkat efter ett tag. Men annars så gillar jag den typen av namn som liksom står för sig själva. Det är precis som med Rut, jättefint, men varför måste alla döpa sina barn till samma namn? :)
  • husdjursdisco
    OlgaElvira skrev 2023-11-16 05:55:41 följande:

Det går ju mode i namn, de går i cykler på 90-100 år. De namn som är populärast nu kan du lätt undvika. Se listan från SCB på populöra namn på nyfldda, undvik då dessa.
    https://www.scb.se/pressmeddelande/astrid-petar-alice-i-namntoppen--nils-ny-pa-topp-tio-listan/

Namn där det nog tar ett tag innan de blir populära igen är nog dubbelnamnen, Anna-Lena, Maj-Britt, Eva-Lena. Andra namn som inte är så vanliga på nyfödda idag är Karin, Kerstin, Gunilla och ?sessorna på Haga? Margareta, Birgitta, Christina, Desiree. Vår nuvarande kungs äldre systrar. 

Du kan gå ännu längre tillbaka till fornnordiska namn, där finns en många att välja bland, några av den ör namn som trendar idag.
    https://www.motherhood.se/bebis-och-smabarn/fornnordiska-namn-barnnamn-pojke-flicka-inspiration/8848883

Lycka till, det brukar vara ett roligt besvär.

Tack, det ska jag göra! Hur tråkigt att namnstistiken på nyfödda kommer att upphöra? :(  Vad ska man nu roa sig med haha.
  • husdjursdisco
    Anonym (44) skrev 2023-11-16 17:58:19 följande:
    Va? Kommer namnstatistiken på nyfödda att upphöra?! 

Varför då? I ett land där man älskar att föra statistik över det mesta. Loove SCB♡

Upplys mig, snälla: )
    Ja, det är för jävligt! Regeringens beslut Guld i mun

"Nästa år upphör SCB att publicera namnstatistik. Beslutet är en konsekvens av ett pressat ekonomiskt läge där SCB måste prioritera framställning och publicering av officiell statistik. Den officiella statistiken regleras i lagen, och det är regeringen som beslutar om vilka ämnesområden och statistikområden som det ska finnas officiell statistik för."
  • husdjursdisco

*puffar för fler svar på detta inlägg*

Jag söker alltså namn till kommande dotter och vill undvika så kallade modenamn, som var och varannan flicka riskerar att heta framöver. Vilka flicknamn tycker du har blivit uttjatade? Hjälp mig att lista!

• husdjursdisco
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-23 04:54:57 följande:
    Jag både håller med och inte håller med! Jag är 60-talist, och det hade varit en mardröm att heta Hulda, Agda, Hjördis eller Augusta på skolgården. Jag vill inte ens tänka på hur hemskt det skulle ha varit!

...men samtidigt har jag just ett sådant typiskt trendnamn, som daterar mig precis som du säger. Jag är döpt efter en kvinna som var väldigt populär några få år på 60-talet, och då blev många flickor döpta efter henne. Sedan tappade kvinnan sin popularitet av en speciell anledning, och då försvann namnet helt. Jag har fördelen att se ung ut, men namnet daterar mig ändå. Det är liksom inte troligt, att jag skulle vara tio år yngre än jag är, med det namnet. För mina egna barn tänkte jag därför "tidlösa namn", och jag tycker att jag lyckades hitta ett par sådana.

"Äldre" namn funkar också om de varit så ovanliga även i den äldre generationen, att inte var och en förknippar namnet med den generationen. 
    Jag håller med dig här och blir väldigt nyfiken på vad du har för namn?
Svar på tråden Vilka flicknamn tycker ni är uttjatade?