Anonym (trött in i själen) skrev 2023-11-16 09:55:53 följande:
Inga tips?
NÅGON som har en solskenshistoria, där poletten trillat ner, och mannen börjat se hushållet som ett GEMENSAMT ansvarsområde?
Under många många år var det jag som skötte all markservice gällande matlagning hemma. Jag var först hemma (med barnen) och började ju så klart med middagen...
Jag ville göra annat, gå på gym, träffa vänner någon gång. Men jag kände mig tvingad att alltid vara hemma och fixa den jäkla middagen!
Sen hände något. Vi hamnade i en jättekris som han orsakat och pandemin slog till och han började jobba hemifrån. Polletten ramlade ner på honom då, när jag hamnade i en sådan personlig sits (orsakad av krisen) att jag inte klarade av att fungera. Jag kunde ta mig till jobb, släppa av barnen på skolan och sedan hem efter arbetsdagen. Men jag var helt slutkörd både fysiskt och psykiskt så när jag kom hem störtade jag i säng, oförmögen att göra något alls!
Han tog all matlagning, tvätt och städ. Skjutsade barnen till träningarna, handlade. Ja han tog över alla hushållssysslor under 3 veckor. Efter 3 veckor började jag känna att jag fick tillbaka lite krafter så jag tog mig ut i köket och försökte återta lite av det jag gjort innan. Jag fick inte.
När han förstod att jag började bli lite bättre ändrade vi rutinerna på ett annat sätt. Efter middagen lämnade vi disken till barnen och gick ut och gick tillsammans, en promenad på 30-45 minuter.
Sakta med säkert kom mina krafter tillbaka. Då började vi gå i terapi.
Sen har livet fortsatt. Så länge pandemin pågick och han jobbade hemifrån var tvättkorgarna tomma och maten stod på bordet när jag kom hem från jobb.
Idag har mer hänt i våra liv. Vi delar på det dagliga beroende på vem som tränar på kvällen och hjälps åt.
Du får nog prata allvar med din man om du känner att han inte räcker till eller bidrar. Servera inte tomma hot utan var saklig och även allvarlig.