Skillnad på högkänslighet och autism?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig.
Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden?
Vilken utredning behöver man kan för att veta om man är högkänslig?
Det där symtomen skulle lika gärna kunna vara autism.
Specialintressen hos kvinnor med autism kan ju vara sånt som djur och mindre stereotypa saker.
Som Therese Lindgrens engagemang för djur. Hon är ju inte stereotypen. vissa verkar ju tro att inte autister kan skratta, ha fina kläder, sminka sig utan man ska gärna ha samma tröja jämt, ha byxorna upp till armhålorna med en söndertvättad t-shirt. Sen ska man gärna lukta svett, för att det gör ont att duscha?.. Det här är sånt jag får höra av folk med fördomar.
Jag har själv autism och tillhör mer typen som har vanliga kläder, jag har inte en monoton röst, jag har inget litet specialintresse utan vill veta lite om mycket men jag får mer höra att jag är ambitiös, vetgirig och liknande.
Jag känner inte igen mig personligen i HSP, jag har mer utmaningar i att jag är extremt principfast, jag söker alltid efter sanning och fakta än saker som känns bra, jag spenderar helst en ledig dag med en avhandling i mitt knä än att vara ute på krogen?
Men tycker det är jobbigt med den stereotypa bilden av autism. Jag pratar helst inte om det alls. Känner mycket skam över det, som att det är något fel på mig. För att alltid om man uttrycker att man har autism så säger folk att man inte har detta för jag har ju jobb, vänner, duschar, är fräsch. Det man samtidigt säger är att det är fel att vara autist, för varför skulle man annars försöka uppmuntra mig om att jag inte har autism? Jo, för att det är fel att ha autism, det är något negativt och något man inte ska ha enligt normen.
Lite som att folk inte vågar vaccinera sina barn för att de kan få autism. Människor vill tydligen inte ha barn med autism då?. Det enda som hörs med autism är ju antagligen extremt normbrytande personer för de andra som lever vanliga liv med diagnosen vill väl som mig, inte skylta med det för att inte bli dömda.