Inlägg från: Anonym (Wera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wera)

Skillnad på högkänslighet och autism?

Lyssnade imorse på ett inslag på nyhetsmorgon om en tjej som va högkänslig. 

Men alla det där punkterna går in under autism också. Vad är skillnaden? 

• Svar på tråden Skillnad på högkänslighet och autism?
  • Anonym (Wera)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-11-16 18:48:59 följande:
    Skillnaden är väl troligtvis att en autistisk person har fler autistiska drag än enbart högkänslighet att dras med.

Sen är det inte alla autistiska som har högkänslighet heller. Variationen är större än så.
    Nej men alla tecken på HSP är samma tecken som autism. Och man behöver inte ha fler symtom vid autism. Alla med autism är ju inte likadana. Men exakt samma utmaningar finnas som kriterier i autism.

varför vill man distansera sig från autism? Som att det skulle vara något helt annorlunda 
  • Anonym (Wera)
    Anonym (Maja) skrev 2023-11-16 22:44:30 följande:

Vilken utredning behöver man kan för att veta om man är högkänslig?

Finns ingen sådan då det inte är en diagnos 
  • Anonym (Wera)
    Aniiee skrev 2023-11-16 21:50:45 följande:
    Det är sant att alla autister inte är högkänsliga. En del är hyposensitiva. Men det är ju inte heller frågan. Den stora "frågan" är väl snarare om alla som är hsp är autistiska.

"HSP" handlar inte bara om mottaglighet för sinnesintryck, utan även om sociala "besvär", specialintressen, mm. 

Här är den vanliga listan över "HSP".
    Väldigt empatisk
    Detalj-orienterade och lägger märke till små saker som går andra förbi
    Känner av andras sinnesstämning
    Låg förmåga att läsa av/avkoda andras ansiktsuttryck
    Känslig för intryck
    Stresskänslig med en tendens att frysa
    Stimming
    Sensory seeking (ge mig gärna ett bra svenskt uttryck om du kan något...)
    Blir ofta överväldigade av för mycket intryck och/eller information
    Introversion/blir trötta av social interaktion (och sociala förväntningar)
    Dagdrömmeri och rik fantasi
    //Över//analyserar ofta sig själv och situationer
    Blir överväldigad av nya platser och/eller situationer och tenderar att planera sådant långt i förväg för att undvika dessa eller för att kunna hantera dessa bättre
    Kan få panik eller stänga av på nya platser eller i nya situationer, särskilt oplanerade sådana, inklusive tendens till vad som vi i vardagligt tall på svenska kallar att få tunghäfta
    Svårt för förändringar
    Maskerar

Allt detta är väldigt typisk autism, särskilt bland kvinnor. 

Sedan har vi orsakerna till varför Aron (eller är det 2 a? ids inte kolla) säger att HSP inte är autism, vilket är 3 saker. Hon säger att 1) Personer med autism inte har mentaliseringsförmåga eller självmedvetenhet, 2) personer med autism är inte hypersensitiva utan endast hyposensitiva (jag tror att hon har ändrat detta på senare år till att hsp inte är hyposensitiva på något plan), och 3) personer med autism har (stereotypa) specialintressen (som att läsa tågtabellen och lära sig 50 decimaler av pi utantill) och det har inte personer med HSP. 

Och när jag skriver "personer med autism" så menar jag att hon menar ALLA personer med autism.

Aron påstår även att en stor skillnad mellan HSP och autism är att HSP är något man föds med, autism är något man utvecklar.

Det där symtomen skulle lika gärna kunna vara autism.

Specialintressen hos kvinnor med autism kan ju vara sånt som djur och mindre stereotypa saker.

Som Therese Lindgrens engagemang för djur. Hon är ju inte stereotypen. vissa verkar ju tro att inte autister kan skratta, ha fina kläder, sminka sig utan man ska gärna ha samma tröja jämt, ha byxorna upp till armhålorna med en söndertvättad t-shirt. Sen ska man gärna lukta svett, för att det gör ont att duscha?.. Det här är sånt jag får höra av folk med fördomar. 

Jag har själv autism och tillhör mer typen som har vanliga kläder, jag har inte en monoton röst, jag har inget litet specialintresse utan vill veta lite om mycket men jag får mer höra att jag är ambitiös, vetgirig och liknande. 

Jag känner inte igen mig personligen i HSP, jag har mer utmaningar i att jag är extremt principfast, jag söker alltid efter sanning och fakta än saker som känns bra, jag spenderar helst en ledig dag med en avhandling i mitt knä än att vara ute på krogen?

Men tycker det är jobbigt med den stereotypa bilden av autism. Jag pratar helst inte om det alls. Känner mycket skam över det, som att det är något fel på mig. För att alltid om man uttrycker att man har autism så säger folk att man inte har detta för jag har ju jobb, vänner, duschar, är fräsch. Det man samtidigt säger är att det är fel att vara autist, för varför skulle man annars försöka uppmuntra mig om att jag inte har autism? Jo, för att det är fel att ha autism, det är något negativt och något man inte ska ha enligt normen.

Lite som att folk inte vågar vaccinera sina barn för att de kan få autism. Människor vill tydligen inte ha barn med autism då?. Det enda som hörs med autism är ju antagligen extremt normbrytande personer för de andra som lever vanliga liv med diagnosen  vill väl som mig, inte skylta med det för att inte bli dömda. 

• Anonym (Wera)
    Anonym (Q) skrev 2023-11-17 15:15:07 följande:
    Menar du att autister har hög kognitiv empati, affektiv empati, eller både och? Om du menar att de har hög kogntiv empati, så får du görna ange källa, för överallt jag läser står det precis tvärtom. Däremot står det att autister har normal, eller t.o.m. hög, affektiv empati.

Det framgick inte att du citerade Aron, eller någon annan heller för den delen. Därför ställde jag frågan om motsägelsen.
    Jag skulle nog mer säga att personer med autism har mer svårt att läsa av att någon är ledsen. men om någon säger att den är ledsen så skulle personen verkligen vara empatisk och vara stöttande men det är för att den vet att personen är ledsen då 
Svar på tråden Skillnad på högkänslighet och autism?