Inlägg från: Anonym (Carinata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carinata)

Skillnad på högkänslighet och autism?

Klart det är skillnad på autism och högkänsliget. Fler har skrivit om det här. Tycker det är bättre att screenat en högkänslig för EIPS istället. Men då blir det livat. Jag tycker att högkänslig är en hittepådiagnos för lättkränkta latmaskar. 

• Anonym (Carinata)
    Anonym (E) skrev 2023-11-17 20:21:30 följande:
    Inget konkret. Jag håller inte med att HSP är en diagnos för lättkränkta latmaskar men jag kan inte köpa en ogrundande hittepådiagnos ändå.
    HSP är inte en diagnos. Finns inte kriterier för det. Det är du själv som bedömer om du är HSP eller inte. Vissa personlighetsdrag är överrepresenterade hos HSP. Inte liknande autister utan mer liknande ADHD-drag. Det som ofta sker är att HSP-personer drabbas just när de inte har lust eller orkar. När någon i deras vänkrets behöver hjälp. Får de välja själva kan de delta i ravepartyn. Ja jag raljerar. Men det är jävligt lämpligt att dra upp det när något går emot eller krävs. Därför säger jag att HSP är lättkränkta latmaskar. Med en stor nypa ironi. 
  • Anonym (Carinata)
    Anonym (.) skrev 2023-11-17 22:44:33 följande:
    Vad tråkigt att du fått den erfarenheten av HSP människor. Jag är HSP och känd för att finnas där när någon har det svårt vilket jag inte tänkt på ens utan tar som naturligt. Är heller ingen latmask, aldrig varit. Har inga ADHD drag. 
    Det förstår jag. Har några väninnor som man kan få fullständigt fnatt på. Du anser dig vara HSP men framförallt allt härlig empatisk person man gärna vill ha nära. 
Svar på tråden Skillnad på högkänslighet och autism?