• Anonym (Oroad)

    Svartmålad

    Jag träffade en kvinna en kortare period och hon blev väldigt snabbt gravid. 
    Tyvärr var inte detta en relation som skulle vara, hon var gravid innan vi ens setts i två månader. Jag var på väg att avsluta relationen redan innan jag fick reda på detta.
    Kommentarer om att jag borde använt preventinmedel undanbedes, ni vet inte hur det gick till.
    Iallafall. Jag avslutade relationen och hon är extremt bitter och arg på mig, hon bröt kontakten med mig efter hon varit gravid några månader.
    Nu borde hon föda vilken dag som helst, om hon inte redan har gjort det.
    Jag har fått höra att hon svartmålar mig extremt mycket till olika instanser redan nu, exakt hur jag vet detta vill jag inte riktigt gå in på för att inte outa mig själv.
    Men hon påstår att jag är farlig, ämnar skada henne och/eller barnet och säger att det nu finns många insatser för att hjälpa henne och barnet från mig.
    Vet också att hon har båda sina föräldrar med i allt och de hejar på henne i detta.
    Jag har aldrig hotat henne eller gjort henne illa på något som helst sätt eller gjort något som skulle få mig att framstå som farlig. Jag är en helt vanlig man, akademiker med stabilt jobb och stabil tillvaro. Ostraffad, sysslar inte med droger och dricker otroligt sällan alkohol och då i väldigt små mängder.
    Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i? Ingen myndighet har kontaktat mig, från modern är det knäpptyst och det känns som att jag som far är helt rättslös i detta.
    Hon har tidigare innan hon bröt kontakten uttryckt att det är såhär det blir när jag inte vill vara tillsammans med henne.
    Hon har historia av psykisk ohälsa, inget som jag tror gör henne farlig för någon annan än sig själv, men det kändes relevant att förtälja.
  • Svar på tråden Svartmålad
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 21:13:10 följande:
    Jag vet att det är så det ser ut, det jag frågade var om Molly50 själv skulle vara nöjd med det om det hade gällt hennes bebisar. Kvinnor som själva har haft  sina barn från dag ett, det är lätt för dem att säga att män ska ha det så, men vad hade de själva känt inför ett sånt upplägg? TS har fortfarande inte ens sett sitt barn. Jag skulle gissa att det inte är önskvärt alls.
    Och vem beror det på att TS inte har fått träffa sitt barn?
    Inte är det på TS,i alla fall.
  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 21:30:19 följande:
    Jagh vet att jag inte skulle svara dig mer.
    Men som ett sista svar till dig.

    Jag skulle självklart vilja vara med mina barn på heltid.
    Men nu pratar vi om et barn som är några veckor gammalt och har ett större behov av sin mamma den första tiden med amning osv.
    Så hur tänker du att det ska gå till om TS ska ha barnet på heltid med övernattningar osv direkt med ett så litet barn när han inte vill vara ihop med mamman?
    Tyvärr så är det ju så det ser ut för män,även om man bor tillsammans.
    TS och hans ex är dessutom separerade.
    Så då måste TS kanske vänta med övernattningar osv tills barnet är stort nog att klara av det.
    Men umgänge ska han kunna få tidigare om mamman börjar samarbeta och soc och FR fastställer att TS är pappan.
    Det är barnets rättigheter det handlar om.
    Inte vad som är bäst för föräldrarna.
    Så nu hoppas jag att mitt svar duger för nu kommer jag inte att svara dig mer. 

    Som svar på din fråga hur jag tänker, det jag tänker är att han i så fall, OM han önskar bo med sitt barn på heltid, får bortse från sina önskemål om vem han vill vara ihop med. Som jag redan skrivit så kan man inte få allt man vill.

    Jag förstod att du inte skulle gilla upplägget för egen del. Det skulle inte jag heller. Det blir ju mycket svårare att bygga en relation och anknytning till barnet, plus att man missar mycket tid med barnet när det växer upp.

  • Anonym (M)
    molly50 skrev 2023-12-05 21:32:03 följande:
    Och vem beror det på att TS inte har fått träffa sitt barn?
    Inte är det på TS,i alla fall.
    Jag vet att det beror på mammans val, men det är ju inte mitt fel. Det jag skriver om är vad TS själv kan göra för att möjligtvis få chansen till att träffa sitt barn så fort som möjligt, och slippa vänta på att myndigheternas kvarnar ska ha sin gång.
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 21:47:14 följande:
    Jag vet att det beror på mammans val, men det är ju inte mitt fel. Det jag skriver om är vad TS själv kan göra för att möjligtvis få chansen till att träffa sitt barn så fort som möjligt, och slippa vänta på att myndigheternas kvarnar ska ha sin gång.
    Du förstår verkligen ingenting. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 22:48:05 följande:
    Du förstår verkligen ingenting. 
    Det jag förstår är att Molly50 verkar vilja att jag ska skriva negativa saker om mamman och om vad fel hon gör. Svara att det är hennes fel. Men hur hjälper det TS situation att vi sitter här och skyller på mamman och håller med varandra? Ingenting alls. Vill man ha rätt eller vill man ha resultat.
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-05 23:08:56 följande:
    Det jag förstår är att Molly50 verkar vilja att jag ska skriva negativa saker om mamman och om vad fel hon gör. Svara att det är hennes fel. Men hur hjälper det TS situation att vi sitter här och skyller på mamman och håller med varandra? Ingenting alls. Vill man ha rätt eller vill man ha resultat.
    Nej, det vill hon inte. Hon vill, likhet med alla inkl ts, att du ska LYSSNA på ts och höra vad han säger. Komma med råd utifrån det han säger. Inte komma med usla råd om att han ska bli tillsammans med mamman, en mamma som dessutom svartmålar honom, har klippt all kontakt, förstör för ts, gör att ts inte har fått träffa sott nyfödda barn och dessutom inte vill ha med ts att göra. 

    Det ts ska göra är att ta det den juridiska vägen. Det är den enda vägen som fungerar i detta läget. Varför kan inte du förstå det? Varför måste du igen, igen, igen och igen säga att ts ska bli tillsammans med mamman eftersom det är enda chansen han har för att få träffa sitt barn och få en vettig relation? 

    I ts fall så handlar det om resultat. Inte vem som har rätt. Förövrigt så har ingen av föräldrar rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar! 

    Du är som en repade gammals skiva som enbart går på repit. 
  • molly50
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 23:17:36 följande:
    Nej, det vill hon inte. Hon vill, likhet med alla inkl ts, att du ska LYSSNA på ts och höra vad han säger. Komma med råd utifrån det han säger. Inte komma med usla råd om att han ska bli tillsammans med mamman, en mamma som dessutom svartmålar honom, har klippt all kontakt, förstör för ts, gör att ts inte har fått träffa sott nyfödda barn och dessutom inte vill ha med ts att göra. 

    Det ts ska göra är att ta det den juridiska vägen. Det är den enda vägen som fungerar i detta läget. Varför kan inte du förstå det? Varför måste du igen, igen, igen och igen säga att ts ska bli tillsammans med mamman eftersom det är enda chansen han har för att få träffa sitt barn och få en vettig relation? 

    I ts fall så handlar det om resultat. Inte vem som har rätt. Förövrigt så har ingen av föräldrar rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar! 

    Du är som en repade gammals skiva som enbart går på repit. 
    Tack! Exakt vad jag menar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 23:17:36 följande:
    Nej, det vill hon inte. Hon vill, likhet med alla inkl ts, att du ska LYSSNA på ts och höra vad han säger. Komma med råd utifrån det han säger. Inte komma med usla råd om att han ska bli tillsammans med mamman, en mamma som dessutom svartmålar honom, har klippt all kontakt, förstör för ts, gör att ts inte har fått träffa sott nyfödda barn och dessutom inte vill ha med ts att göra. 

    Det ts ska göra är att ta det den juridiska vägen. Det är den enda vägen som fungerar i detta läget. Varför kan inte du förstå det? Varför måste du igen, igen, igen och igen säga att ts ska bli tillsammans med mamman eftersom det är enda chansen han har för att få träffa sitt barn och få en vettig relation? 

    I ts fall så handlar det om resultat. Inte vem som har rätt. Förövrigt så har ingen av föräldrar rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar! 

    Du är som en repade gammals skiva som enbart går på repit. 
    Om ni inte vill höra mina svar på hur jag tänkte så ställ då inga frågor om det. Jag har redan lyssnat på TS. Men sen frågar ni upprepade gånger frågor om mitt resonemang som jag skrivit om, då kommer jag också upprepade gånger att svara på de frågorna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-12-05 23:17:36 följande:
    Nej, det vill hon inte. Hon vill, likhet med alla inkl ts, att du ska LYSSNA på ts och höra vad han säger. Komma med råd utifrån det han säger. Inte komma med usla råd om att han ska bli tillsammans med mamman, en mamma som dessutom svartmålar honom, har klippt all kontakt, förstör för ts, gör att ts inte har fått träffa sott nyfödda barn och dessutom inte vill ha med ts att göra. 

    Det ts ska göra är att ta det den juridiska vägen. Det är den enda vägen som fungerar i detta läget. Varför kan inte du förstå det? Varför måste du igen, igen, igen och igen säga att ts ska bli tillsammans med mamman eftersom det är enda chansen han har för att få träffa sitt barn och få en vettig relation? 

    I ts fall så handlar det om resultat. Inte vem som har rätt. Förövrigt så har ingen av föräldrar rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar! 

    Du är som en repade gammals skiva som enbart går på repit. 
    Och nej hon skrev INGENTING om att lyssna i inlägget jag pratar om, där du svarar mig att jag inte förstår henne. Hon frågar mig om vems fel det är. Så jag tror faktiskt att det hon vill är att jag ska skylla på mamman och att vi här i tråden ska sitta och hålla med varandra om att det är mamman som är boven i dramat. Men att jag och alla andra här tycker mamman gör fel förändrar ju ingenting alls i det vi diskuterade. Jag konstaterade att föregående talare hade själv inte gillat att ha det upplägget som ni skriver att TS ska ha, det var vad hon svarade mig. Men då svarar hon till mig, och vems fel är det. Det hjälper som sagt inte att sitta här och konstatera vems fel det är, fortfarande är det upplägget inte önskvärt alls, det höll hon ju med om. 
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-12-06 00:02:11 följande:
    Och nej hon skrev INGENTING om att lyssna i inlägget jag pratar om, där du svarar mig att jag inte förstår henne. Hon frågar mig om vems fel det är. Så jag tror faktiskt att det hon vill är att jag ska skylla på mamman och att vi här i tråden ska sitta och hålla med varandra om att det är mamman som är boven i dramat. Men att jag och alla andra här tycker mamman gör fel förändrar ju ingenting alls i det vi diskuterade. Jag konstaterade att föregående talare hade själv inte gillat att ha det upplägget som ni skriver att TS ska ha, det var vad hon svarade mig. Men då svarar hon till mig, och vems fel är det. Det hjälper som sagt inte att sitta här och konstatera vems fel det är, fortfarande är det upplägget inte önskvärt alls, det höll hon ju med om. 
    Vi är rätt många som i flera inlägg sagt att du ska lyssna/se vad ts har skrivit. Till och med ts har bett dig göra det. 

    Du är den enda som pratar om "vems fel det är". Faktum är att det är ingens fel, dvs ingen har fel och ingen har rätt. 

    Du har skrivit att antigen så blir ts tillsammans med mamman, bor med henne och får ha sitt barn på heltid. Eller så får han inte alls ha sitt barn, kanske umgänge då och då. Det är de alternativen du har skrivit att ts har. 

    Ts ska ta kontakt med familjerätten och be att då göra faderskapatest. Sedan ska han tillsammans med mamman ha samtal med familjerätten om hur de ska lösa umgänge med med barnet. Kanske även också få till gemensam vårdnad, om mamma vill. I dagsläget har mamman ensam vårdnad. 

    Om man öht ska skylla på någon så kan man skylla på båda två då de hade oskyddat sex utan att tänka på eventuella konsekvenser. 
Svar på tråden Svartmålad