• Anonym (-)

Hund svårt att rapa

Ibland händer det helt plötsligt som taget ifrån luften.. vi ligger o slappar någon timme och helt plötsligt så börjar hunden slicka sig frekvent med tungan mot nos.

Och det börjar droppa vätska ur munnen. 

Hunden ser både ut att må dåligt och blir orolig av sig. Ev uppstår en viss smärta också (då man själv har upplevt det när man inte har kunnat rapa till) 

Försöker få henne att spy ifall hon ätit något ute som man har missat. Men slutar oftast med att hon rapar 2-3 gånger o sedan är det som att det aldrig har hänt. 

Men dessa rapar sitter otroligt långt inne. Kan ta 30 min innan det blir bra igen. Detta sker ca 1 kanske 2 gånger per år

O ingen skillnad i vad den har ätit eller så. Samma som varje dag annars, både foder o hund godis.  

Vad gör att en hund får svårt att få upp rapparna? Såg en annan tråd man skrattade i ang att hunden rapar.

Men detta är alltså en seriös fråga. 

Då hon är rädd för veterinärer så är det ett problem att bara gå dit för en vanlig enklare undersökning utan hon behöver i princip sövas. O de som klarar av henne finns ca 30 mil bort. Därav frågar jag här. 

• Svar på tråden Hund svårt att rapa
  • Anonym (-)
    Dexter dot com skrev 2023-11-18 07:36:24 följande:

Testa att ge pepcid om hon har magkatarr /sura uppstötningar.

Tack ska genast köpa det idag och testa det!

Hon gillar äta gräs för att sedan spy så ska se om hon kan bli bättre av pepcid. 

Tack för ditt inlägg!!!
  • Dexter dot com
    Anonym (-) skrev 2023-11-18 07:49:10 följande:
    Tack ska genast köpa det idag och testa det!

Hon gillar äta gräs för att sedan spy så ska se om hon kan bli bättre av pepcid. 

Tack för ditt inlägg!!!
    Låter som magkatarr. Testa att ge 3-4 mindre mål per dag så magen aldrig är tom vilket ofta ger illamående.
  • Anonym (....)

Hundar äter gräs för att rensa magen, det är därför de spyr av det. Det är alltså inget onormalt med att äta gräs och heller inget onormalt att det tar 30min för de att rapa. 

• Anonym (-)
    Anonym (....) skrev 2023-11-18 11:16:34 följande:

Hundar äter gräs för att rensa magen, det är därför de spyr av det. Det är alltså inget onormalt med att äta gräs och heller inget onormalt att det tar 30min för de att rapa. 

Hon äter inte allt för mycket gräs. Så har inte reagerat så hårt på det. Men när det börjar vätska ur munnen på henne o hon visar starka oros tecken och börjar små skaka o slickar sig frenetiskt om munnen ifrån ingenstans, när vi har legat stilla i 1 h så är det värt att beakta och inse att något är fel. 

Min hund dreglar inte alls i normala fall men i som detta fallet så började det i princip rinna vätska ur munnen på henne o det i kombination med starka oro tecken.
Svar på tråden Hund svårt att rapa