• Ekdahl

    Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?

    Jag har funderat på detta och tror att det finns ett samband. Nämligen att ju mer man städar desto större livskvalitet.

    Det finns säkert en topp där det blir för mycket och det istället ger minskad livskvaliteten men det är så få som är där att man kan bortse från dessa.

    Grundtanken är att om man städar har man ordning på sitt liv vilket i sig ger lugn harmoni och lite stress.

    Vad tror ni?
  • Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?
  • nihka

    Ja, perfektionistiskt lagda människor kan städa ut all glädje ur hem och liv om de inte kan lära sig att hejda sig.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Min sanning.)

    Jag är pedant så ordning och reda gör i alla fall mig mycket lyckligare. Jag gillar även fasta rutiner, det ger mig ett inre lugn. 

    Jag vill ha mina saker sorterade på sin plats. Jag vill att mitt hem känns harmoniskt och lugnt. Så därför skulle jag inte klara av att ha barn då de både stökar ner, grisar ner och förorenar omgivningen med icke önskvärda ljud och oönskad rörelse. 

    Har man bra rutiner och genomtänkt inredning och förvaring + rätt verktyg/redskap så behöver man inte lägga så mycket tid på att hålla hemmet + trädgård i perfekt skick. Utöver det krävs inte heller mycket jobb för att resten av livet ska kännas tillfredsställande. Med bara lite framförhållning är det lätt att planera en trevlig och mysig fritid med aktiviteter/evenemang/umgänge/maträtter som ger guldkant i livet. 

    När jag kommer hem från jobbet vill jag känna ett lugn och ha gott om tid för vila och återhämtning. Jag vill inte komma hem till stök och röra. 

    Kronan på verket är att alltid ha en resa till sol, värme och hav att se fram emot, som efterlängtade delmål i livet. 

    Så känner jag i alla fall. Sen finns det ju många som verkar trivas bättre i kaos och stök och då är det ju tur att alla får göra som de vill. 

  • Anonym (Omvänt)

    För mig är orsakssambandet det omvända: när jag mår bra orkar jag hålla snyggt omkring mig.

  • Anonym (Göran)

    Ja det tror jag absolut. Ordning och reda skapar lugn och harmoni. Det skapar även trygghet och förutsägbarhet. 


    det gäller både i hemmet och på arbetet. Att leva bland kaos smuts och lättja är energikrävande. 


    det går utmärkt att ha barn om man tidigt lär dem att vara ordningssamma och att hjälpa till med familjens sysslor. 


    ett välstädat hem skapar en vilsam och harmonisk plats att återhämta sig i. 


    att vara ordningssam och kunna Följa rutiner är ett karaktärsdrag som tyvärr inte alla har. Det märker man på arbetsplatsen föreningar ja överallt där man befinner sig. 


    jag blir tömd på energi i röriga stökiga sammanhang. 

  • Ekdahl
    Anonym (Omvänt) skrev 2023-11-18 13:52:05 följande:

    För mig är orsakssambandet det omvända: när jag mår bra orkar jag hålla snyggt omkring mig.


    Jag tror det är något du får för dig. Oavsett hur mycket energi man har måste man hålla ordning. Man får tvinga sig. Gör man inte det kommer man att få ännu mer att städa och må sämre. Så det blir en ond spiral.

    Som användaren min sanning säger minskar tidsåtgången om man är tidigt ute. Problem växer om man låter de vara. Det gäller inte minst vad gäller hemmet.
    Anonym (Min sanning.) skrev 2023-11-18 13:29:40 följande:

    Har man bra rutiner och genomtänkt inredning och förvaring + rätt verktyg/redskap så behöver man inte lägga så mycket tid på att hålla hemmet + trädgård i perfekt skick. Utöver det krävs inte heller mycket jobb för att resten av livet ska kännas tillfredsställande. Med bara lite framförhållning är det lätt att planera en trevlig och mysig fritid med aktiviteter/evenemang/umgänge/maträtter som ger guldkant i livet. 

    När jag kommer hem från jobbet vill jag känna ett lugn och ha gott om tid för vila och återhämtning. Jag vill inte komma hem till stök och röra. 



  • Hjelm

    Det behövs knappast någon omfattande forskning för att förstå att man mår bra av att ha det något sånär ordningsamt och rent omkring sig.

    Lagom är bäst är ett talesätt som nästan alltid är sanning. Överdriven besatthet kring städning sker förstås ofta på bekostnad av annat som också har ett stort värde.

  • Anonym (Tekk)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 12:58:37 följande:
    Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?
    Nej, det är snarare hur framgångsrik man är i kärlekslivet.
  • Anonym (Omvänt)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 15:43:48 följande:
    Jag tror det är något du får för dig. Oavsett hur mycket energi man har måste man hålla ordning. Man får tvinga sig. Gör man inte det kommer man att få ännu mer att städa och må sämre. Så det blir en ond spiral.

    Som användaren min sanning säger minskar tidsåtgången om man är tidigt ute. Problem växer om man låter de vara. Det gäller inte minst vad gäller hemmet.
    Anonym (Min sanning.) skrev 2023-11-18 13:29:40 följande:

    Har man bra rutiner och genomtänkt inredning och förvaring + rätt verktyg/redskap så behöver man inte lägga så mycket tid på att hålla hemmet + trädgård i perfekt skick. Utöver det krävs inte heller mycket jobb för att resten av livet ska kännas tillfredsställande. Med bara lite framförhållning är det lätt att planera en trevlig och mysig fritid med aktiviteter/evenemang/umgänge/maträtter som ger guldkant i livet. 

    När jag kommer hem från jobbet vill jag känna ett lugn och ha gott om tid för vila och återhämtning. Jag vill inte komma hem till stök och röra. 


    Oavsett vad man måste så är det inte alltid man förmår. Men grattis till dig för att du aldrig mått så dåligt att du bara överlevt från dag till dag!
  • Anonym (t)
    Ekdahl skrev 2023-11-18 15:43:48 följande:
    Jag tror det är något du får för dig. Oavsett hur mycket energi man har måste man hålla ordning. Man får tvinga sig. Gör man inte det kommer man att få ännu mer att städa och må sämre. Så det blir en ond spiral.

    Som användaren min sanning säger minskar tidsåtgången om man är tidigt ute. Problem växer om man låter de vara. Det gäller inte minst vad gäller hemmet.
    Anonym (Min sanning.) skrev 2023-11-18 13:29:40 följande:

    Har man bra rutiner och genomtänkt inredning och förvaring + rätt verktyg/redskap så behöver man inte lägga så mycket tid på att hålla hemmet + trädgård i perfekt skick. Utöver det krävs inte heller mycket jobb för att resten av livet ska kännas tillfredsställande. Med bara lite framförhållning är det lätt att planera en trevlig och mysig fritid med aktiviteter/evenemang/umgänge/maträtter som ger guldkant i livet. 

    När jag kommer hem från jobbet vill jag känna ett lugn och ha gott om tid för vila och återhämtning. Jag vill inte komma hem till stök och röra. 


    Snacka om nedsättande babbel. Fördelar med att ha rent omkring sig, ja. Att tro att det är bara att tvinga sig, nej.
  • Anonym (Rent kaos)

    En del mår bra av ordning, andra mår bra av oordning/kaos. Eller sånt som för andra ser ut som kaos.

    Själv mår jag bra i oredan. Till skillnad från min mamma. Det var alltid en sak som vi inte drog jämt kring. Mina egna barn är mer som mig. Det är våra oredor och de makes sense för oss. 

    Oreda och stök betyder dock inte smutsigt. 

Svar på tråden Finns det ett samband mellan hur mycket man städar och hur bra liv man har?