• Ascendere

    Kan det funka att vara kompisar?

    Anonym (Confused) skrev 2023-11-18 17:25:46 följande:
    Kan det funka att vara kompisar?

    För 7-8 år sedan var jag kollega med en kille som jag klickar jättebra med. Vi har samma humor och framförallt delar vi samma musikintresse. Vi arbetade i samma projekt under en tid och kom varandra nära även privat, mest messade vi låtar till varandra men det blev en del djupare samtal också. Vi var båda i relationer, han hade småbarn (jag har också barn men de är lite äldre). 


    På en jobbresa blev vi rätt fulla båda två och hamnade i säng. Vi hade båda dåligt samvete efteråt och han mådde ganska dåligt över vad som hänt så jag backade rejält. Sen flyttades han till ett ett annat projekt, jag bytte kort därefter jobb och så gled vi isär. Jag skilde mig rätt snart därefter från barnens pappa också.

    I somras träffade vi på varandra på en konsert. Hans fru vad med, min nya sambo var också med och vi hade en jättetrevlig kväll. Sen dess har jag och killen lunchat några gånger och även gått på en aw då min sambo också hängde på. 


    Till skillnad från förra gången är jag lycklig i min relation, jag känner mig dessutom inte minsta lilla attraherad av killen. Däremot har vi fortfarande en fin och rolig känsla mellan oss, mer som syskon kanske, vi kommer otroligt bra överens och jag har väldigt roligt i hans sällskap. Min sambo gillar honom också men han vet dock inte om att vi gjort ett snedsteg före hans tid.


    Jag skulle gärna ha honom i mitt liv som en vän. Men jag vet inte, kanske är det naivt, eller dumt. 

    Han skickade tidigare idag en spellista på sina nyaste upptäckter på spotify. Det var precis så vi höll på förut. Jag tror verkligen inte jag kommer att vara otrogen men jag vet ju inte alls vad han känner. Kanske leker jag med elden här. Eller så känner han som jag att det var ett snedsteg som inte kommer ske igen men han uppskattar mig ändå som människa.

    Hur ska jag tänka? Borde jag backa?


    Ja du borde backa, respektlöst mot din nuvarande att umgås med ett gammalt ligg och respektlöst att låta honom göra det också utan att ens veta om det. 
  • Ascendere
    Fjäril kär skrev 2023-11-18 19:42:04 följande:
    Här har du all anledning specificerad i detalj varför detta inte är en bra idé. 

    Varför ens utsätta dig för frestelsen? 

    Därför att en del av henne vill att det ska hända nåt. 


    Alltså sätta sig i en sits där den plötsligt åker in och sen kan hon säg till sig själv att  ?Oj hoppsan, det var inte planerat, det bara hände.. jaja ett litet snedsteg, det var ju inte mitt fel egentligen? osv osv 

  • Ascendere

    Men du måste ju begripa att det här ser helt olika ut för någon som ser det utifrån än vad det gör för dig. Jag köper att du har en massa positiva känslor för den här killen, må de vara romantiska eller ej, och att ni har en fin kontakt som känns bra för dig osv osv. 


    men faktum kvarstår, för alla oss som bara ser den faktiska situationen så är det rätt och slätt ett gammalt ligg du umgås med på ett ganska gränslöst sätt. 


     

  • Ascendere
    Anonym (Confused) skrev 2023-11-20 13:52:10 följande:
    För hundrade gången - jag är inte kåt på honom.
    Anonym (rödluvan) skrev 2023-11-20 12:21:32 följande:
    TS är en typisk egoist/narcissist och den enda lojaliteten såna människor har är gentemot sig själva.

    Jag förstår att du blivit sårad av någon men du känner inte mig så du kan sluta projicera dina känslor på min situation. 


    Jag har väl aldrig skrivit att det skulle hända något? Om killen visar sig ha andra tankar kan det bli en känslomässigt jobbig sits så tillvida att jag får säga till och sen backa men inget kommer att hända. Jag har verkligen ingen aning om den risken heller. Han har aldrig uttryckt känslor för mig (och inte jag för honom heller för den delen).
    Varför starta en tråd, be om åsikter och sen bli triggad av folks svar?
    Det är ju ändå du som bestämmer hur du gör i slutändan. 
  • Ascendere
    Anonym (Confused) skrev 2023-11-20 14:31:41 följande:
    Jag hade gärna hört reflektioner, erfarenheter mm. Och det skulle jag fortsatt gärna höra om. Tyvärr har det enda lite mer nyanserade inlägg som skrivits här inte följts upp efter att jag ställde en följdfråga.

    Det är väl inte konstigt att jag reagerar när jag blir påhoppad och kallad narcissist etc. 
    Låter mer som du vill höra reflektioner och erfarenheter från folk som tycker det är OK att göra som du gör. "Nyanserade inlägg" som du kallar det. 

    De flesta tycker inte det är OK att hålla på som du gör, men det är inte olagligt och ingen kommer att hindra dig. 
  • Ascendere
    Anonym (Confused) skrev 2023-11-20 14:52:37 följande:
    Det var It?s complicateds inägg jag syftade på. Hon beskrev en situation där de fortsatte flirta med varandra, kyssas osv. 
    Du får nog leva med att många, kanske de flesta, inte har speciellt nyanserade åsikter i frågan utan tycker det är fel helt enkelt. 
  • Ascendere
    Anonym (Confused) skrev 2023-11-20 16:37:20 följande:

    Det är sjukt svårt att diskutera en fråga som man har tänkt igenom och reflekterar kring, försöker beskriva den på ett korrekt sätt och sen bara få tillbaka att den verklighet man beskriver inte stämmer, att man känner känslor man inte har, tänker tankar man inte tänker och att man har en agenda som känns helt främmande.

    Vad ni än tror är jag ingen naiv barnunge med huvudet i det blå. Jag är förmodligen äldre än de flesta av er. Det svart-vita tänk flera av er uppvisar brukar filas av med mer erfarenhet. Jag inser att jag inte kommer få något mer än påhopp här så feel free att diskutera hur hemsk jag är som inte vill tappa bort en värdefull vän. Jag går vidare.


    Med all respekt så är det precis här du verkar ha lite av en blind fläck. Vi förstår alla att du känner och tänker på ett visst sätt kring din situation och har en tydlig inre bild för hur du tänkt dig att agera framåt. 


    Det som jag och många med mig tycker är problematiskt är att du agerar enbart utifrån detta utan att alls väga in vad andra människor i din närhet känner och tänker, då detta antagligen skiljer sig väldigt mycket från ditt synsätt. 


     


     

  • Ascendere
    Anonym (Klart det kan funka!) skrev 2023-11-21 10:57:21 följande:

    Jag har många manliga vänner. Det finns alla nivåer där det ibland inte är någon attraktion från någon sida. Ibland finns det från en eller båda sidor men man kommer överens om att inte agera på den. 

    Har aldrig varit otrogen med någon men absolut att man hamnat i lägen där man flirtat, konstaterat att det finns en attraktion och sen bestämt att fortsätta vara vänner men backat lite från vissa delar.

    Prata med vännen i fråga. Se till att ni är överens om att det som hände sist inte ska hända igen.

    Se till att inte bli fulla ihop själva igen, iaf till en början tills du är helt säker på var ni står.

    Följ din magkänsla. Känns det som det blir för mycket spänning mellan er. Backa.

    Klart som f-n två vuxna människor kan välja att inte ligga bara för att man är vänner. Jag vägrar tro att man inte kan göra både kloka och bra val bara för att man är av olika kön och bara för att man gjort ett annat val för massor av år sen. Men man ska absolut vara lyhörd för både sig själv och den andre.


    Ja om båda är singel kan jag köpa ditt resonemang. Om en eller bägge personerna har partners är det fler  inblandade att ta hänsyn till. 
  • Ascendere
    Anonym (Klart det kan funka!) skrev 2023-11-21 10:57:21 följande:

    Jag har många manliga vänner. Det finns alla nivåer där det ibland inte är någon attraktion från någon sida. Ibland finns det från en eller båda sidor men man kommer överens om att inte agera på den. 

    Har aldrig varit otrogen med någon men absolut att man hamnat i lägen där man flirtat, konstaterat att det finns en attraktion och sen bestämt att fortsätta vara vänner men backat lite från vissa delar.

    Prata med vännen i fråga. Se till att ni är överens om att det som hände sist inte ska hända igen.

    Se till att inte bli fulla ihop själva igen, iaf till en början tills du är helt säker på var ni står.

    Följ din magkänsla. Känns det som det blir för mycket spänning mellan er. Backa.

    Klart som f-n två vuxna människor kan välja att inte ligga bara för att man är vänner. Jag vägrar tro att man inte kan göra både kloka och bra val bara för att man är av olika kön och bara för att man gjort ett annat val för massor av år sen. Men man ska absolut vara lyhörd för både sig själv och den andre.


    Ja om båda är singel kan jag köpa ditt resonemang. Om en eller bägge personerna har partners är det fler  inblandade att ta hänsyn till. 
  • Ascendere
    Anonym (Klart det kan funka!) skrev 2023-11-21 10:57:21 följande:

    Jag har många manliga vänner. Det finns alla nivåer där det ibland inte är någon attraktion från någon sida. Ibland finns det från en eller båda sidor men man kommer överens om att inte agera på den. 

    Har aldrig varit otrogen med någon men absolut att man hamnat i lägen där man flirtat, konstaterat att det finns en attraktion och sen bestämt att fortsätta vara vänner men backat lite från vissa delar.

    Prata med vännen i fråga. Se till att ni är överens om att det som hände sist inte ska hända igen.

    Se till att inte bli fulla ihop själva igen, iaf till en början tills du är helt säker på var ni står.

    Följ din magkänsla. Känns det som det blir för mycket spänning mellan er. Backa.

    Klart som f-n två vuxna människor kan välja att inte ligga bara för att man är vänner. Jag vägrar tro att man inte kan göra både kloka och bra val bara för att man är av olika kön och bara för att man gjort ett annat val för massor av år sen. Men man ska absolut vara lyhörd för både sig själv och den andre.


    Ja om båda är singel kan jag köpa ditt resonemang. Om en eller bägge personerna har partners är det fler  inblandade att ta hänsyn till. 
  • Ascendere
    Anonym (Klart det kan funka!) skrev 2023-11-21 10:57:21 följande:

    Jag har många manliga vänner. Det finns alla nivåer där det ibland inte är någon attraktion från någon sida. Ibland finns det från en eller båda sidor men man kommer överens om att inte agera på den. 

    Har aldrig varit otrogen med någon men absolut att man hamnat i lägen där man flirtat, konstaterat att det finns en attraktion och sen bestämt att fortsätta vara vänner men backat lite från vissa delar.

    Prata med vännen i fråga. Se till att ni är överens om att det som hände sist inte ska hända igen.

    Se till att inte bli fulla ihop själva igen, iaf till en början tills du är helt säker på var ni står.

    Följ din magkänsla. Känns det som det blir för mycket spänning mellan er. Backa.

    Klart som f-n två vuxna människor kan välja att inte ligga bara för att man är vänner. Jag vägrar tro att man inte kan göra både kloka och bra val bara för att man är av olika kön och bara för att man gjort ett annat val för massor av år sen. Men man ska absolut vara lyhörd för både sig själv och den andre.


    Ja om båda är singel kan jag köpa ditt resonemang. Om en eller bägge personerna har partners är det fler  inblandade att ta hänsyn till. 
Svar på tråden Kan det funka att vara kompisar?