• Anonym (A)

Du som gått ner i vikt efter många försök - vad blev avgörande?

Jag har gått upp och ner i vikt många gånger. Jag är så trött på det här. Jag vet hur man äter och tränar. Jag har alltså gått ner i vikt i perioder. Jag är mer intresserad av vad som fungerade mentalt. 

Vad blev avgörande? Vad gjorde du för att inte ge upp och falla tillbaka i gamla vanor? 

Min akilleshäl är stress och deppighet så det är väl en form av emotional eating. 

Obs! Jag vänder mig till dig som har erfarenhet av det här. 

• Svar på tråden Du som gått ner i vikt efter många försök - vad blev avgörande?
  • Anonym (Anonymen)

Jag har också pendlat en del och när lockelserna pockade som värst så hjälpte det mig slutligen att tänka på hur livet var som överviktig, hur dåligt man mådde i både kropp och sinne. Den tråkiga syn som mötte en i spegeln varje dag och huruvida det var värt att gå tillbaka till detta dystra tillstånd bara för att få uppleva en kort och flyktig njutning i munnen igen. 

• Anonym (Hemlig)

Hej! 

Jag har så länge jag kan minnas hatat min kropp, för tjock, för stor, för mycket väck bla bla du vet hur det är. Gick på diet efter diet, kaloriunderskott och mycket träning, allt för att gå ner i vikt. Jag har aldrig vägt så mycket som jag gjorde när jag mådde som sämst, hela jag var fel.  

Detta är nog inte det du vill höra, men för ca 2år sen tröttnade jag på mitt ständiga självhat och kropphets så jag intalade mej själv att jag är perfekt jag tjatade på mej själv så mycket om hur bra jag var, helt fantastisk, världens bästa tills jag faktiskt trodde på det. Min kropp har heeelt förändrats, kroppen jag kämpat i så många år för att få kom helt plötsligt nästan utan ansträngning (utom att det krävdes att bli min egen bästa vän). 

Jag har varken sett bättre ut eller mått bättre än jag gör nu! All in the power of self love

• Anonym (ätstörd)

Hoppar över måltider. Har gått ner, men vill gå ner mer.

• Mackan1978

Jag öter enligt LCHF
    Har gått ned över 10 kg, 

• Anonym (B)

kosten och hur mycket jag rörde på mig

• Anonym (Karaktär)
    Anonym (A) skrev 2023-11-18 23:55:04 följande:
    Du som gått ner i vikt efter många försök - vad blev avgörande?

Jag har gått upp och ner i vikt många gånger. Jag är så trött på det här. Jag vet hur man äter och tränar. Jag har alltså gått ner i vikt i perioder. Jag är mer intresserad av vad som fungerade mentalt. 

Vad blev avgörande? Vad gjorde du för att inte ge upp och falla tillbaka i gamla vanor? 

Min akilleshäl är stress och deppighet så det är väl en form av emotional eating. 

Obs! Jag vänder mig till dig som har erfarenhet av det här. 

Det är som Lynx beskriver. Man bestämmer sig på riktigt. Är man fet så får man i sig för mycket och är sedan för mycket still. Det är inte komplicerat.
    Lynx123 skrev 2023-11-19 00:16:06 följande:

Bara bestämde mig. Räknade kalorier och styrketränade tungt.

• Anonym (Liva)

Vi är många som klarar av att gå ner i vikt och hålla den något år, ni som svarat i tråden att ni också gjort det, hur länge har ni haft er nya vikt?

Jag skulle också gärna få svar från andra som äntligen lyckats men inte från nyfrälsta utan från de som faktiskt hållt nya vikten länge, dvs fem år eller mer.

• Maac

Det handlar inte om att lyckas, det har ingenting med dina intentioner eller hur mycket du kämpar att göra. 

Du har en set point och kroppen kommer alltid göra sitt yttersta för att gå upp till den igen. Ju fler bantningsförsök desto sämre förbränning får du, och den ändringen är permanent. 95 procent av de som går ner i vikt har gått upp den vikten inom fem år. Ofta plus något kilo till. 

Vid varje period av minskning anpassar sig kroppens hormoner för att göra dig mindre mätt och tillfredställd. Det är en kamp som inte går att vinna. Hade det varit möjligt hade folk inte varit tjocka. 

Träna för att det är bra. Ät när du är hungrig. Var tjock och låt kroppen vara. Det är ända naturliga sättet att inte bli ännu tjockare. Det är inget fel med att veta tjock, rör på dig och ät bra mat. Lyssna på kroppen. 

Dietindustrin inbillar oss att vi kan hålla oss smala, men det funkar inte och oj vilka pengar de gör på oss, de tjänar på jojobantning och att vi hatar våra kroppar. 

Alla som skryter om att de hittat rätt sätt att gå ner och hålla vikten, kom tillbaka om fem år, de flesta har gått upp. 

Kolla statistiken på de som varit med i biggest looser, de har också gått upp igen.

Jag rekommenderar "min tjockunentär" på svt play. Jag rekommenderar också att följa "tvärtomdieten" på Instagram.

• Anonym (T)

Det man behöver göra är att sluta använda mat som tröst. man kommer alltid bli stressad eller deppig och så behöver man en annan strategi. Man behöver se mat som Föda. sen kan man ha en bestämd mängd snack att äta på kvällen men det ska inte styras av känslor.

Svar på tråden Du som gått ner i vikt efter många försök - vad blev avgörande?