• snyfslan

Liknande namn som kusin

Hej!

Vi ska snart få barn och vill gärna kalla henne Holly. Problemet är dock att hon har en kusin som heter Molly och vi är lite orolig att hennes föräldrar ska ta illa vid sig, även om jag själv tycker att namnen är ganska olika.

Hur tänker ni? Hur lika namn får man välja? Stina - Lina? Elna - Ella? Hanna - Anna?

Vore tacksam för era tankar!! 

• Svar på tråden Liknande namn som kusin
  • Anonym (Tyvärr)

Holly är ju inte ett särskilt normalt namn i Sverige. Ni skulle ju kunna döpa henne till något annat. Nu ser det mest ut som ett nödrim för att koppla henne till kusinen.

• Embla twopointoh

Det är så olika hur folk tänker kring det här med liknande, eller för den delen samma, namn på kusiner. En del tycker det inte gör något alls, andra vill att deras barn ska få ha namnet för sig själv.

Det enklaste vore väl att fråga Mollys föräldrar om vad de tycker? Om de nu inte skulle gilla att ni kallar dottern Holly, kan ni antingen lyssna på dem, eller kalla henne det i alla fall. Det handlar om hur viktigt namnet Holly är för er och hur viktig relationen till Mollys föräldrar är.

• snyfslan

Kan väl förtydliga att Holly är ett släktnamn, min man kommer inte från Sverige och hans farmor hette så. Så även om det inte är så vanligt här i Sverige så har vi en varm känsla för namnet.

• Anonym (Tyvärr)
    snyfslan skrev 2023-11-19 14:58:25 följande:

Kan väl förtydliga att Holly är ett släktnamn, min man kommer inte från Sverige och hans farmor hette så. Så även om det inte är så vanligt här i Sverige så har vi en varm känsla för namnet.

Kul för er, men nu är vi i Sverige trots allt och om ni ska bo kvar här kommer namnet inte vara vanligt alls.
  • snyfslan

Huruvida namnet är vanligt eller ej spelar väl inte någon roll? 🤔 Svara gärna på min grundfråga - hur likt namn kan man välja?

Se gärna mina andra exempel också, tycker att det är en intressant frågeställning

• OlgaElvira

Visst kan man välja namn som är väldigt lika som på kusiner och vänners barn. Det är ju allra troligast att de kommer att umgås enbart under några korta barndomsår. Som vuxna kommer kusinerna träffas på mor-/farföräldrars jämna födelsedagar och på begravningar. 

• Anonym (Tyvärr)
    snyfslan skrev 2023-11-19 15:07:48 följande:

Huruvida namnet är vanligt eller ej spelar väl inte någon roll? 🤔 Svara gärna på min grundfråga - hur likt namn kan man välja?

Se gärna mina andra exempel också, tycker att det är en intressant frågeställning

Har redan svarat. Känns som ett nödrim för att koppla dottern till kusinen.
  • Anonym (Nää)

Jag hade VERKLIGEN inte tyckt det var särskilt kul om jag döpt mitt barn till Molly, så kommer kusinen sen och för namnet Holly. Det blir ju som ett skämt, som att ni medvetet härmar kusinens namn. De båda namnen är VÄLDIGT lika varandra, nä gud jag hade blivit både störd och sur av det. ni kan väl ta Holly som ett andranamn istället.

• Anonym (X)

Var inte så ängslig. Kör på det namnet om ni gillar det och dessutom har det i släkten. 

Svar på tråden Liknande namn som kusin