• Anonym (Ledsen)

    Får han ta med henne till mcdonaldhuset mot min vilja?

    Vi kommer behöva bo på ronald mcdonald med vårt barn, senast var innan vi separerade, så är inte helt säker på hur allt kommer fungera som skilda...

    Han vill hur som helst ta med sig sin flickvän, något jag inte alls är okej med. Vi ska vara där för vårt barn punkt. 


    Någon med erfarenhet av hur det fungerar?

  • Svar på tråden Får han ta med henne till mcdonaldhuset mot min vilja?
  • Anonym (k)

    Kan nog rätt säkert hävda att exets nya flickvän inte kommer vara prioriterad. Bara att ha exet i samband med vård är knepigt, att lägga till att sova i samma rum som exet+flickvän. Ytterst tveksam till att det ens är någon procents risk..

  • Anonym (XXX)
    Det är flickvännen som gör fel, om hon envisas med att komma dit och ställa till dålig stämning i en så svår situation. Det är inte HENNES barn. Man kan undra varför detta är viktigt för henne. Kanske är hon svartsjuk, och rädd att de båda biologiska föräldrarna ska hitta tillbaka till varandra igen, i oron över det gemensamma barnet, om inte hon är närvarande och vaktar? Respektlöst hur eller hur. 

    Kom att tänka på en händelse i min vänkrets, det var en kvinna som hatade sin svärmor. Verkligen hatade - de hade en lång konflikt. Kvinnan ville inte träffa svärmodern mer efter ett offentligt uppträde, inte någonsin, och det visste svärmodern om. 

    Sedan avled kvinnans barn mycket tragiskt. Då MÅSTE förstås svärmodern gå på begravningen, fast hon inte var bjuden (ja det var hennes barnbarn, men hon hade inte träffat det många gånger), fast hon visste att kvinnan i så fall inte skulle kunna (som kvinnan själv kände) komma dit. Så kvinnan fick inte gå på sin egen sons begravning, medan svärmodern var där och gjorde sig till, lekte primadonna som vanligt i påkostad sorgstass, låtsasgrät med stora tjut så att hon skulle få allas uppmärksamhet, hängde efter prästen... Gissar att denna flickvän är samma typ av människa.
  • Agda90

    Kollar man Ronald Macdonald husens hemsida så finns frågor och svar. Där står det att det är ansvariga på sjukhuset som bestämmer vem som får bo i husen och bokar rum till familjen. 

    Vistelsen på Ronald McD bekostas av sjukhuset så rent krast: varför ska skattepengar gå till boende för en flickvän ? De behövs väl mer till vård av sjuka?

    TS, prata med den som är ansvarig för att boka boende till er och hör vad de säger. 

  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-21 09:41:56 följande:
    Det är flickvännen som gör fel, om hon envisas med att komma dit och ställa till dålig stämning i en så svår situation. Det är inte HENNES barn. Man kan undra varför detta är viktigt för henne. Kanske är hon svartsjuk, och rädd att de båda biologiska föräldrarna ska hitta tillbaka till varandra igen, i oron över det gemensamma barnet, om inte hon är närvarande och vaktar? Respektlöst hur eller hur. 

    Kom att tänka på en händelse i min vänkrets, det var en kvinna som hatade sin svärmor. Verkligen hatade - de hade en lång konflikt. Kvinnan ville inte träffa svärmodern mer efter ett offentligt uppträde, inte någonsin, och det visste svärmodern om. 

    Sedan avled kvinnans barn mycket tragiskt. Då MÅSTE förstås svärmodern gå på begravningen, fast hon inte var bjuden (ja det var hennes barnbarn, men hon hade inte träffat det många gånger), fast hon visste att kvinnan i så fall inte skulle kunna (som kvinnan själv kände) komma dit. Så kvinnan fick inte gå på sin egen sons begravning, medan svärmodern var där och gjorde sig till, lekte primadonna som vanligt i påkostad sorgstass, låtsasgrät med stora tjut så att hon skulle få allas uppmärksamhet, hängde efter prästen... Gissar att denna flickvän är samma typ av människa.
    Det är då man har anhöriga eller vänner som hjälper till att lösa problemet. Man får helt enkelt se till att personen blir avlägsnad. Så resten av närvarande på begravningen slog blicken i backen och struntade i att mamman inte fick begrava sitt barn. Min vänner hade inte tillåtit det. 
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-11-21 10:10:15 följande:
    Det är då man har anhöriga eller vänner som hjälper till att lösa problemet. Man får helt enkelt se till att personen blir avlägsnad. Så resten av närvarande på begravningen slog blicken i backen och struntade i att mamman inte fick begrava sitt barn. Min vänner hade inte tillåtit det. 
    Problemet är att begravningar, vigslar, dop med flera förrättningar i kyrkan räknas som gudstjänster (vilket de ju också är), och därför är de öppna för allmänheten. Man kan inte "avlägsna" någon därifrån. Det var dessutom redan för sent då, mamman hade inte hunnit åka dit ändå. Kyrkornas scheman är tight på lördagar, som är den dag då de flesta vill ha sina förrättningar - de kan inte vänta med ceremonin... Vi skulle kanske ha kidnappat svärmodern dagen innan, och låst inne i ett skjul över begravningen?

    Nåja, Ronald McDonaldhuset och andra patienthotell är i alla fall inte allmän plats.
  • Anonym (Orsaker)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-21 09:41:56 följande:
    Det är flickvännen som gör fel, om hon envisas med att komma dit och ställa till dålig stämning i en så svår situation. Det är inte HENNES barn. Man kan undra varför detta är viktigt för henne. Kanske är hon svartsjuk, och rädd att de båda biologiska föräldrarna ska hitta tillbaka till varandra igen, i oron över det gemensamma barnet, om inte hon är närvarande och vaktar? Respektlöst hur eller hur. 

    Kom att tänka på en händelse i min vänkrets, det var en kvinna som hatade sin svärmor. Verkligen hatade - de hade en lång konflikt. Kvinnan ville inte träffa svärmodern mer efter ett offentligt uppträde, inte någonsin, och det visste svärmodern om. 

    Sedan avled kvinnans barn mycket tragiskt. Då MÅSTE förstås svärmodern gå på begravningen, fast hon inte var bjuden (ja det var hennes barnbarn, men hon hade inte träffat det många gånger), fast hon visste att kvinnan i så fall inte skulle kunna (som kvinnan själv kände) komma dit. Så kvinnan fick inte gå på sin egen sons begravning, medan svärmodern var där och gjorde sig till, lekte primadonna som vanligt i påkostad sorgstass, låtsasgrät med stora tjut så att hon skulle få allas uppmärksamhet, hängde efter prästen... Gissar att denna flickvän är samma typ av människa.

    Var någonstans läser du att det är flickvännen som tränger sig på?  Jag har bara läst att pappan vill ha med henne.
    Du läser in väldigt mycket i saker som inte står

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Orsaker) skrev 2023-11-21 10:31:09 följande:

    Var någonstans läser du att det är flickvännen som tränger sig på?  Jag har bara läst att pappan vill ha med henne.
    Du läser in väldigt mycket i saker som inte står


    Fast ÄVEN om det skulle vara pappan som vill ha henne där, så har väl hon förhoppningsvis ett eget förnuft och en egen vilja, eller? Hon är dessutom bara en flickvän, hon är inte en hustru (och därmed styvmor).

    Och även om hon officiellt vore styvmor, så skulle det kunna vara olämpligt ändå, för vid sådana tillfällen är det barnet och dess biologiska föräldrar som är närmast varandra och behöver varandra - de har nog ändå. Det måste man inse om man ger sig in med någon som har barn sedan förr, att det kan uppstå sådana situationer där man får stå tillbaka helt enkelt. 
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-21 10:29:37 följande:
    Problemet är att begravningar, vigslar, dop med flera förrättningar i kyrkan räknas som gudstjänster (vilket de ju också är), och därför är de öppna för allmänheten. Man kan inte "avlägsna" någon därifrån. Det var dessutom redan för sent då, mamman hade inte hunnit åka dit ändå. Kyrkornas scheman är tight på lördagar, som är den dag då de flesta vill ha sina förrättningar - de kan inte vänta med ceremonin... Vi skulle kanske ha kidnappat svärmodern dagen innan, och låst inne i ett skjul över begravningen?

    Nåja, Ronald McDonaldhuset och andra patienthotell är i alla fall inte allmän plats.
    Även om det räknas till gudstjänst så går det att lösa. Hellre att två besökare missar en begravning än en förälder. Jag hade lurat ut svärmorn ur kyrkan. Sen finns det kreativa lösningar att ta till som inte innefattar kidnappning. 
  • Anonym (Orsaker)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-21 10:41:38 följande:
    Fast ÄVEN om det skulle vara pappan som vill ha henne där, så har väl hon förhoppningsvis ett eget förnuft och en egen vilja, eller? Hon är dessutom bara en flickvän, hon är inte en hustru (och därmed styvmor).

    Och även om hon officiellt vore styvmor, så skulle det kunna vara olämpligt ändå, för vid sådana tillfällen är det barnet och dess biologiska föräldrar som är närmast varandra och behöver varandra - de har nog ändå. Det måste man inse om man ger sig in med någon som har barn sedan förr, att det kan uppstå sådana situationer där man får stå tillbaka helt enkelt. 
    Beror kanske helt på hur barnets pappa lagt fram allt kring TS och barnet.

    Min sambo är bara en sambo och vi har levt ihop i 20 år snart han ser sig som förälder till mitt äldsta barn, och barnet ser honom som sin pappa och skulle vi hamnat på sjukhus när barnet var litet så hade han följt med tillsammans med vårt gemensamma barn. Barnets bio-pappa är ej med, det har iofs gjort allt enklare intrånget kring såna här saker.

    Pappan kanske känner ett behov av att ha henne där pga relationen han har till TS den verkar inte särskilt bra när man läser hennes text, men det de kan göra är ju att flickvännen bor på hotell i närheten antingen själv eller med pappan.
    För då är pappan när hela tiden men TS slipper ju dessutom dela boende med honom 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Orsaker) skrev 2023-11-21 11:12:01 följande:
    Beror kanske helt på hur barnets pappa lagt fram allt kring TS och barnet.

    Min sambo är bara en sambo och vi har levt ihop i 20 år snart han ser sig som förälder till mitt äldsta barn, och barnet ser honom som sin pappa och skulle vi hamnat på sjukhus när barnet var litet så hade han följt med tillsammans med vårt gemensamma barn. Barnets bio-pappa är ej med, det har iofs gjort allt enklare intrånget kring såna här saker.

    Pappan kanske känner ett behov av att ha henne där pga relationen han har till TS den verkar inte särskilt bra när man läser hennes text, men det de kan göra är ju att flickvännen bor på hotell i närheten antingen själv eller med pappan.
    För då är pappan när hela tiden men TS slipper ju dessutom dela boende med honom 
    Fast i fallet som vi diskuterar, har ju barnet både sin riktiga mamma och sin riktiga pappa. Det är inte samma sak alls som i ditt fall.
  • Krocko

    Det här barnet har ju två närvarande föräldrar, även om de ä skilda. Ronald mac donald hus bor man i för att man bor för långt bort för att kunna penda.

    De två föräldrarna som är med och bor i huset under sjukhusvistelse får vab-intyg från vårdavdelningen, vilket ju inte en flickvän kan få. Så skulle hon i så fall ta ledigt från jobbet och följa med? Verkar väldigt långsökt.

    TS. Jag tror inte du behöver oroa sig alls. Det kommer inte att bli aktuellt för någon flickvän att följa med er och bo med er under vistelsen. Hon får komma och hälsa på om hon vill träffa sin pojkvän och antingen ta in på hotell eller åka hem igen.

  • Anonym (Ok)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-21 09:41:56 följande:
    Det är flickvännen som gör fel, om hon envisas med att komma dit och ställa till dålig stämning i en så svår situation. Det är inte HENNES barn. Man kan undra varför detta är viktigt för henne. Kanske är hon svartsjuk, och rädd att de båda biologiska föräldrarna ska hitta tillbaka till varandra igen, i oron över det gemensamma barnet, om inte hon är närvarande och vaktar? Respektlöst hur eller hur. 

    Kom att tänka på en händelse i min vänkrets, det var en kvinna som hatade sin svärmor. Verkligen hatade - de hade en lång konflikt. Kvinnan ville inte träffa svärmodern mer efter ett offentligt uppträde, inte någonsin, och det visste svärmodern om. 

    Sedan avled kvinnans barn mycket tragiskt. Då MÅSTE förstås svärmodern gå på begravningen, fast hon inte var bjuden (ja det var hennes barnbarn, men hon hade inte träffat det många gånger), fast hon visste att kvinnan i så fall inte skulle kunna (som kvinnan själv kände) komma dit. Så kvinnan fick inte gå på sin egen sons begravning, medan svärmodern var där och gjorde sig till, lekte primadonna som vanligt i påkostad sorgstass, låtsasgrät med stora tjut så att hon skulle få allas uppmärksamhet, hängde efter prästen... Gissar att denna flickvän är samma typ av människa.

    Så mamman kunde inte lägga sitt hat åt sidan för att begrava sitt barn? Ja då gjorde hon det valet, tragiskt. Hon hade inte behövt umgås eller prata med svärmodern. Hon valde att avstå. 


    Man slutar aldrig förundras över folk. 

  • Anonym (Ui)

    Ring dem och fråga? Men jag tänker att det är sekretess och hon kan inte begäras vara med då. 

  • Anonym (Mimi)

    Välja bort sitt eget barns begravning för att man avskyr någon som kommer vara där? Är hatet för svärmor viktigare än kärleken för barnet?

    Dessutom hade de ju kunnat välja att ha en borgerlig begravning, då väljer man helt själv vilka som får komma. Man måste ju inte vara i kyrkan.

Svar på tråden Får han ta med henne till mcdonaldhuset mot min vilja?