• Anonym (olika åsikter)

    Vad räknar du som en stor hund?

    En person kommer hälsar på hos en annan person som har en hund. Hunden väger nästan 55 kg. Oj, vilken stor hund du har, säger den första personen, men det tycker hundägaren är lite konstigt av gästen att säga, eftersom gästen själv är mer än dubbelt så stor som hunden, 115 kg. Hundägaren tycker att gästen borde tycka att hunden är ganska liten eftersom hunden är mycket mindre än gästen. Hundägaren, som själv väger ca 50 kg, tycker även att hundar större än hundägaren själv är stora hundar, medan en mycket mindre hund kändes liten mot hundägaren själv. Gästen håller inte med utan vidhåller att hunden är stor ändå för att den träffar sällan så stora hundar, och är mer van vid hundar 25-30 kg.


    Vad tycker just du är en stor, medelstor och liten hund? Alltså inte vad SKK, böcker eller något annat klassar det som, utan hur räknar du? 

  • Svar på tråden Vad räknar du som en stor hund?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (olika åsikter) skrev 2023-11-19 19:30:44 följande:

    Alltså hundägaren tycker själv att hunden är stor, men tycker inte att en stor person borde känna/uppleva detsamma.


    Alltså, hunden upplevs ju inte som lika stor i förhållande till en själv (eftersom den inte är det), men det är ju vanligtvis inte det människor menar när de kommenterar att en hund är stor. 

    När jag säger "oj, vilken stor hund!" så betyder inte det "oj, vad jag känner mig liten i förhållande till hunden!". Är det det jag vill säga så säger jag just precis det. 
  • Anonym (Gulligt)

    Gulligt sätt att resonera att man avgör storlek utifrån en själv. Visst stämmer det på ett sätt: "stora backen" från när jag var liten är ju bara en liten kulle nu.

    Jag har aldrig varit med om att vuxna människor uppskattar storlekar på hundar utifrån sin egen storlek. Men, varför inte? Precis som en tröja kan vara för stor eller för liten så kanske en hund kan vara det med för en person?

  • Anonym (olika åsikter)
    nihka skrev 2023-11-19 20:27:33 följande:

    En hund som kan dra omkull mig räknar jag som stor. 


    Ok, vilken hund är stor att dra omkull dig? Golden retriever, Schäfer, Sankt Bernard?
  • Anonym (olika åsikter)
    Lynx123 skrev 2023-11-20 08:11:43 följande:

    Alla vovvar är småttingar men rent fysiskt så är stora hundar typ St. Bernhard, Grand Danois eller Mastiff.  


    Så typ schäfer tycker du når inte upp till att klassas som stor?
  • nihka
    Anonym (olika åsikter) skrev 2023-11-20 13:27:07 följande:
    Ok, vilken hund är stor att dra omkull dig? Golden retriever, Schäfer, Sankt Bernard?
    Det vet jag säkert när den lyckas dra omkull mig men om jag är osäker låter jag bli att vara personen som håller i kopplet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (X)

    Är hundägaren lite knepig vad gäller annat också?

  • Anonym (Chow)

    Allt under 10 kg är en liten hund. 

    10-25kg är en mellanstor hund.


    25-40 är en stor hund, men det innebär inte alltid att den är hög. Har en chowchow som jag tycker är rätt liten och spontant inte skulle beskriva som en stor hund. Han är ca 50 cm i mank men väger 31kg. Däremot uppfattar andra (även jag på håll) att han är stor eftersom Chow är så maffigt byggda med mycket päls. 


    40+ väldigt stor hund. 

  • Anonym (Stor är...)

    Stor är labrador/Golden retriever och större. Små är taxar mopsar...ungefär stor som en katt eller mindre, det är små.

    Men mellanstora kraftfulla hundar som tex pitbull vill jag klassa som "stora" ändå för det känns tex. I koppel som att man håller en stor hund som att de är tyngre än de är på en våg. 

    En annan svårklassad är Corgi. Den ser liten ut men är tung om man lyfter den.

  • Anonym (olika åsikter)
    Anonym (X) skrev 2023-11-20 21:42:36 följande:

    Är hundägaren lite knepig vad gäller annat också?


    Ja vissa andra saker kanske
  • Anonym (olika åsikter)
    nihka skrev 2023-11-20 21:38:58 följande:
    Det vet jag säkert när den lyckas dra omkull mig men om jag är osäker låter jag bli att vara personen som håller i kopplet.
    Så det har aldrig hänt? Då kan man nästan säga att ingen hund är stor enligt dig, iallafall osäkert
  • Anonym (Ok)
    Anonym (olika åsikter) skrev 2023-11-21 14:40:21 följande:
    Så det har aldrig hänt? Då kan man nästan säga att ingen hund är stor enligt dig, iallafall osäkert
    Konstig slutsats. Är det du som är hundägaren?
  • Anonym (Va?)

    Hahaha.... vad är det för mupp som jämför hundar och människor Skrikandes

    55kg är en stor hund, det är skitsamma hur stor människan är

  • Ess

    Om man anser en hund stor eller inte, beror på ens egna referensramar. Är man van vid hundar i kattungestorlek, så är ju en som når en till knäna stor. 

  • Aniiee
    Anonym (olika åsikter) skrev 2023-11-21 14:40:21 följande:
    Så det har aldrig hänt? Då kan man nästan säga att ingen hund är stor enligt dig, iallafall osäkert
    Jag har heller aldrig blivit omkulldragen av en hund, men det beror ju mer på att jag är van hundförare, själv är rätt stark och kan hålla emot de flesta, vanliga hundar om de skulle dra eller rycka till i koppel, och aldrig stött på en hund jag inte kan samarbeta med. Det betyder inte att inga hundar är stora enligt mig, utan att deinte är kriterier för stora hundar.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • nihka
    Anonym (olika åsikter) skrev 2023-11-21 14:40:21 följande:
    Så det har aldrig hänt? Då kan man nästan säga att ingen hund är stor enligt dig, iallafall osäkert
    Jodå, det har hänt men det var längesen. Man lär sig av sina misstag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nej tack jag röker inte- jag bits)

    Den hundägaren är jädrigt konstig, klart som fan att 50 kilo hund är en stor hund.

Svar på tråden Vad räknar du som en stor hund?