• Anonym (Har)

    Har skurit av en del av fingertoppen, hade ni fått och jobbat?

    Skar av en bit av fingertoppen på mandolinen. Det blödde ganska mkt och pulserade en timme. Har ej kollat nu 2 timmar senare om det blöder men det pulserar inte lika mkt.


    ringde 1177 och skickade bilder, hon tyckte att jag skulle åka in för att jag också har diabetes. Inom närmata dygnet sa hon, jag har dock svårt att lita på 1177 då dom ofta vill ha ryggen fria  för nåt kan ju alltid hända så får den personen skit sen om dom gett fel rekommendation. 


    hon sa att såret inte har några sårsidor och skulle få svårare att läka ihop eller tryckas ihop, men kroppen kan väl läka det själv? 


    det är kanske 3-4 mm djupt på sidan och en bit av nageln  


    har en kompress på. tror att det lugnat ner sig. 


    hade ni gått och jobbat i morgon förresten? Jobbar natt i vården. (Ej sjukvården) egentligen Ska man inte jobba med sårskador. 

  • Svar på tråden Har skurit av en del av fingertoppen, hade ni fått och jobbat?
  • Anonym (Ssk2)
    Anonym (Har) skrev 2023-11-20 23:16:16 följande:

    Har för mig att jag läst mer ingående om det men detta var vad jag hittade nu. 


    https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/vardhygien/basala-hygienrutiner-och-kladregler/kladregler/


    Står inte att man inte för arbeta. 

    Däremot så ska man täcka över såren och vara noggrann med att ha handskar. Hade man inte fått jobba så hade ytterst få person kunnat jobba inom vården. 
  • Anonym (Har)
    Anonym (Ssk2) skrev 2023-11-20 23:37:36 följande:
    Står inte att man inte för arbeta. 

    Däremot så ska man täcka över såren och vara noggrann med att ha handskar. Hade man inte fått jobba så hade ytterst få person kunnat jobba inom vården. 

    Enligt socialstyrelsen ska man inte det. jag har förband på. Blir inte bra att tvätt händerna och dec med förband, rent hygienmässigt


    Hygienkrav

    5 § Den som är yrkesmässigt verksam eller under utbildning i


    1. verksamhet enligt 1 § som innefattar arbetsmoment som innebär fysisk kontakt med patienter (vård), eller
    2. verksamhet enligt 2 eller 3 § som innefattar arbetsmoment som innebär fysisk kontakt med den som har beviljats insatsen (omsorg)


    ska, i situationer där det finns risk för överföring av smittämnen, iaktta följande.


    c) Underarmar och händer ska hållas fria från armbandsur, smycken, bandage, förband, stödskenor eller motsvarande. Naglarna ska vara korta och fria från konstgjorda material.


    d) Händerna ska desinfekteras med ett alkoholbaserat handdesinfektionsmedel, eller något annat medel med motsvarande effekt, omedelbart före och efter ett vård- eller omsorgsmoment. Händerna ska vara torra innan de desinfekteras.


    Händerna ska tvättas med vatten och flytande tvål före desinfektion, om de är eller kan antas vara smutsiga.


    https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/konsoliderade-foreskrifter/201510-om-basal-hygien-i-vard-och-omsorg/

  • Anonym (Har)
    Anonym (Ssk2) skrev 2023-11-20 23:37:36 följande:
    Står inte att man inte för arbeta. 

    Däremot så ska man täcka över såren och vara noggrann med att ha handskar. Hade man inte fått jobba så hade ytterst få person kunnat jobba inom vården. 

    Dom kan ha ändrat detta för jag vet att jag reagerade på att det stod om arbete och sår för några år sen då jag utbildade mig. Men håller med om att det inte står i vårdhandboken att man inte får arbeta. 


    det är flera som sagt detta till mig så undrar var dom fått  detta ifrån. Diskuterade i en grupp på fb. 

  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Har) skrev 2023-11-21 07:35:45 följande:

    Dom kan ha ändrat detta för jag vet att jag reagerade på att det stod om arbete och sår för några år sen då jag utbildade mig. Men håller med om att det inte står i vårdhandboken att man inte får arbeta. 


    det är flera som sagt detta till mig så undrar var dom fått  detta ifrån. Diskuterade i en grupp på fb. 


    Vad sa din chef när du frågade?
  • Anonym (Har)
    Anonym (Jobb) skrev 2023-11-21 07:39:53 följande:
    Vad sa din chef när du frågade?
    Har ej frågat. Vi har inga skyldigheter att uppge orsak när vi är sjuka. men saken är den att jag har en stor linda på fingret och har ont. Dels att jag får svårare att arbeta rent fysiskt men också hygieniskt. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (Har) skrev 2023-11-21 08:50:03 följande:
    Har ej frågat. Vi har inga skyldigheter att uppge orsak när vi är sjuka. men saken är den att jag har en stor linda på fingret och har ont. Dels att jag får svårare att arbeta rent fysiskt men också hygieniskt. 
    Njut av dagen! Jag tror inte att du skall arbeta resten av veckan heller faktiskt.
  • Anonym (Ssk2)

    Ts: Du jobbar inom vården men vet inte att man ska använda handskar. Och du vet inte att man ska täcka till sårskador med plåster och hara wxgra noggrann med handskar i arbetet. 

    Har man stora sårskador får man diskutera med sin chef hur man ska göra. 

  • Anonym (Har)
    Anonym (abc) skrev 2023-11-21 10:06:54 följande:
    Njut av dagen! Jag tror inte att du skall arbeta resten av veckan heller faktiskt.
    Tack Hjärta
  • Anonym (Har)
    Anonym (Ssk2) skrev 2023-11-21 10:14:25 följande:

    Ts: Du jobbar inom vården men vet inte att man ska använda handskar. Och du vet inte att man ska täcka till sårskador med plåster och hara wxgra noggrann med handskar i arbetet. 

    Har man stora sårskador får man diskutera med sin chef hur man ska göra. 


    Va? Handlar har jag alltid. Trodde inte att det skulle behövs nämnas. Men man ska ändå tvätta
    händer och desinficera, det blir svårt med förband som du kanske fattar. 


    jag sjukskrev mig. Behöver inte diskutera nåt. 

Svar på tråden Har skurit av en del av fingertoppen, hade ni fått och jobbat?