• ollan1

    Kronisk svamp

    Hej. Har nu haft kronisk svamp i ca 8 månader. Det började i samband med att jag började med p-piller och skaffade pojkvän. Har testat alla olika möjliga mediciner. Fluconazol, Itrokonazol. Just nu har jag börjat med borsyra vagitorier, inget verkar fungera. Har även testat att göra ett avbrott med p-piller i en månad. Funkade ej. Så märkligt? Ska nu på Onsdag byta p-piller till ett som inte är östrogendominerat (käkar Rosal p piller) och har köpt probiotika samt svaveltabletter eftersom jag har hört att det ska hjälpa. 


    Mina besvär med rodnad och sprickor har avtagit men lider fortfarande av torra slemhinnor, mycket få och krämiga flytningar samt ett molande värk som sitter djupt inne i vaginan. Vid sidorna om livmodertappen. Svider även något när jag kissar. Den senaste svampodlingen visa negativt?men mina symptom tyder på svamp och vet från erfarenhet att resultaten från svampodlingarna inte är 100% trovärdiga. Känns som att sjukvården har gett upp på mig. Har varit hos två olika gynekologmottagningar.

    Finns det någon som lider av samma besvär!! Eller som har tips? 🙏🏼

  • Svar på tråden Kronisk svamp
  • ollan1
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-20 13:07:18 följande:

    Du Får ta bort allt socker i din kost. Det inkluderar ris pasta potatis bröd godis kakor bullar mjöl jäst osv osv? Käka lchf/keto. Alltså kött, fett och grönsaker. Kleta in muffen med kefir, helst hemmagjord på ekologisk lantmjölk.


    Tack för svaret! Har funderat på det... Men samtidigt är jag en människa som alltid ätit relativt nyttigt, och har bokstavligen aldrig haft besvär med svamp förut, vare sig vid mens eller ifall jag tryckt en hel chokladkaka. Kan vara värt att testa att ta bort allt socker men känns som att problemet grundar sig i något annat...Ibland kan östrogenet som finns i östrogendominerande p-piller på något sätt omvandlas till glukos eller liknande och "livnära" svampen...

    Hur länge bör man gå på en sådan diet i sådana fall? 
  • ollan1
    Anonym (Zvampen) skrev 2023-11-20 13:14:45 följande:

    1 Testa med receptfritt antihistamin ett par veckor. Jag kan inte läka mina slemhinnor efter svamp utan det men förbrukade 5-6 gyn innan en kom med förslaget.

    2. Sluta med de p-pillren och testa kopparspiral eller något annat p-medel en period.

    3. Byt kille.

    Jag skämtar inte ens.

    Men en första fråga är om du låter satsen vara kvar i dig över natten och sånt?

    För det rubbar pH, det är hela poängen med sperma att den innehåller ämnen som gör det, så att den fientliga miljön i slidan blir överlevbar för simmarna.

    Jag måste snabbt till badrummet efter sex och krysta/gräva ut det, och sen skölja försiktigt med vatten för att inte få problem.


    Hej, tack för ditt svar! 

    1. Min nuvarande gynekolog misstänker eksem...men har bokstavligen inte ett enda tecken på eksem på utsidan av vaginan. Allt ser normalt ut och det kliar/svider sällan. Problemet är torka och molande verk inuti slidan. Undrar dock ifall sådana svampdödande mediciner man tar oralt (fluconazol, itrokonazol) kan förstöra slemhinnorna? Har endast tagit lokal svampmedicin (vagitorier) vid två tillfällen. 

    Blir utöver detta orolig att jag har något annat problem med fiffin...endometrios pga verket som sitter djupt upp eller någon konstig parasit i mig. Blir tokig...

    2. Yes! SKA ske. Problemet är bara att jag "måste" käka p piller för drabbas annars av kraftiga blödningar och yrsel i flera dagar efter mensen, vilket är första anledningen till att jag började med p-piller över huvudtaget och i stort sett har p-piller hjälpt mig väldigt mycket. Kopparspiral är inte en dum ide men undrar om det är dåligt att lägga upp i vaginan ifall mina slemhinnor är sköra? 

    3. Måste prata ut mig!! För att förtydliga äter jag endast p-piller för min egna skull av hälsoskäl, inte för hans skull. Vi har haft perioder då vi inte legat eftersom jag testat en ny medicin och sagt att jag vill vara avhållsam i ett tag. Det längsta vi gick var en månad utan sex i somras...men det var inte tillräcklig tid för slemhinnorna att återhämta sig från varken svamp eller annat verkar det som...

    Han är stöttande och respekterar mig men känner ibland att han har svårt att VERKLIGEN förstå vad svamp är eller hur jobbigt det är att leva med svamp. Det är som att han glömmer att den finns, eftersom min vagina från utsidan ser helt normal ut trots att jag kan ha testat positivt för svamp. Fick frågan: "Fattar, vad jobbigt, så när kan vi ligga igen?" i helgen och det blev väldigt känsligt. Blev rejält sur. Fråga hur jag mår istället?? 

    Jag brukar låta satsen vara kvar i kanske hälften av fallen...Ska definitivt sluta med det. 
Svar på tråden Kronisk svamp