Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

    Vågar man komma ut på jobbet?

    Man 50+

    Har inga fördomar mot homosexuella men anser att det inte finns någon anledning med att skylta med sin sexuella läggning öht på jobbet. Ens kollegor har väl inget att göra med om man föredrar kvinnor, män eller båda två?

    Om en kollega på jobbet kommer ut som gay skulle jag inte tycka något speciellt om det, alla får väl gilla vad de vill MEN jag skulle undra vad som får personen att springa runt och deklarera det för alla, jag menar jag är hetero och ser ingen som helst behov av att förklara för mina kollegor att jag minsann tänder på kvinnor?

  • Anonym (jag)
    Anonym (G) skrev 2023-11-20 13:44:08 följande:
    Om man pratar om sin partner så kommer det ju fram, Det handlar ju inte om sexuell läggning. Eller menar du att om någon man pratar om sin fru på jobbet så tänker folk på sex?
    Vad har det med trådstarten att göra? TS pratar om att komma ut på jobbet
  • Anonym (jag)
    Anonym (M) skrev 2023-11-20 15:12:01 följande:

    Du får komma ihåg TS att de som tror sig vara toleranta och inte har några problem med homopersoner inte alltid har rätt om sig själva i praktiken.


    Håller med, allt är lätt i teorin, men när det kommer till kritan ör det inte alltid man reagerar som man hade velat göra.

    Ex. Lisa har alltid trott att Greta är hetero, och då har hon aldrig haft anledning att tro att Gretas nära vänskap skulle kunna bero på att Greta skulle kunna vara intresserad av henne på annat sätt än ren vänskap, Greta tänder ju på killar, inte tjejer. En kram har alltid bara varit en vänskaplig kram, inget mer. Men vad händer (i praktiken utanför alla fina principer och hur man skulle vilja tänka/reagera) när Lisa får reda på att Greta är flata? Hur kommer hon reagera nästa gång Greta vill kramas? Kommer hon bara fortsätta se det som ren vänskap eller kan andra tankar komma krypandes trotts att hon inte vill tänka så?
  • Anonym (jag)
    Postman skrev 2023-11-20 16:09:22 följande:

    Jag skiter fullständigt i vilken sexuell läggning mina kollegor har. Däremot kan jag bli anti om det är personer som i alla möjliga och omöjliga situationer ständigt måste framhålla sin sexuella läggning eller ska överdriva sin personlighet. 


    Precis, det är inte den sexuella läggningen som då är konstig utan personens behov av att basunera ut det till allt och alla. Och lycka till att få personen att förstå det utan att bli klassad som homofob.

    Hade en intressant konversation med en sån snubbe en gång, som konstant skulle påminna alla om att han minsann inte var straight eller binär och man var inte speciellt bra på att dölja sin avsky mot straigta och binära. En gång (efter ett antal öl) fick jag nog och förklarade för honom att jag skiter väl fullkomligen i vad du tänder på och vad du ser dig själv som, vill du tända på lyktstolpe fine gör det, vill du känna dig som en grävling, fine gör det, det är upp till dig, ingen av oss kommer tro mindre om dig för det. Men måste du springa runt och förklara det för alla hela jävla tiden? Du ser väl ingen av oss som föredrar kvinnor och ser oss själva som män springa runt och påminna dig om det heeeeela jävla tiden?

    Det mottogs INTE bra kan jag säga.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Q) skrev 2023-11-20 17:35:34 följande:

    Anonym (jag)

    varför skulle man plötsligt få problem med att krama en kompis om kompisen skulle komma ut som gay?

    För det första går du väl inte runt och tror att alla män som ger dig en kram vill något mer?

    och för det andra, om den homosexuella kompisen nu skulle önska att det var något mer mellan er, vad gör det att ni kramas vänskapligt för det? Vad spelar det för roll för dig? Går det inte att kramas om en person råkar vara kär i en eller vad?


    I teorin, ingenting.... i praktiken/verkligheten.... väldigt mycket.

    Vad min kompis tycker och känner är upp till honom men JAG är inte gay och jag är absolut inte bekväm med tanken på att en man är kåt/kär i mig. Så mao, vad min kompis känner och gör bryr jag mig inte om så länge det inte involverar mig, men blir jag involverad i det det något helt annat. Och nej jag har inte lust att krama en kompis med stans råbånge, och nej en sån kram är absolut inte en vänskaplig kram. Är man vänner så är man vänner och INGET mer än vänner, är man kåt på en vän så är det MER än en vän.
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2023-11-20 17:39:57 följande:
    Gissar att detta är riktat till mig.

    Det skulle ge mig obehagskänslor. Och jag har rätt att neka kramar från vem som helst av vilken anledning jag vill.

    Kanske jag är lite hobbyhomofob, men det får vara så. JAg vill inte kramas med en lesbisk kvinna.
    Att inte gilla att en annan kvinna tänder på dig som heterosexuellt är INTE homofobiskt.

    Samma regler gäller för ALLA ink homosexuella, om ens känslor är obesvarade/oönskade så får man helt enkelt acceptera det, punkt slut.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Anne) skrev 2023-11-20 18:15:04 följande:
    Är det där en beskrivning av dig själv när du kramar kvinnor? Jag frågar eftersom jag inte fattar var du annars fått den idén ifrån.

    Jag är kvinna och gillar inte heller tanken på att krama män som är tända på mig, när jag själv inte känner likadant. Likväl har jag inga problem med att krama killkompisar, för de är mina kompisar. De går inte runt och är vrålkåta på mig. Och jag kan lova dig att gemene homosexuelle man inte går runt och är vrålkåt på dig.
    Jag kramar inte kvinnor om de är obekväma med att jag gör det. 

    Jag sitter inte heller och hycklar och kallar att ge en kvinna som jag är kåt på en kram för "vänskapligt"

    Och JA om en kvinna inte gillar att jag är kåt på henne så accepterar jag det rakt av utan att dra på mig offerkoftan och känna mig kränk och jag förväntar mig att andra ska acceptera mig med.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Bitjejen) skrev 2023-11-22 07:37:21 följande:
    Det där blir ju knepigt, att du har tagit det så långt att du kontaktat en man som du inte har intresse av. Jag hade satt stopp för sånt åtminstone, det blir som att du ljuger för dina arbetskamrater. Det kan inte vara så att dina arbetskompisar gjort sådär för att dom misstänker och vill få dig att berätta? Jag har fått välmenande och retsamma kommentarer under säkert 10 år där jag skojat tillbaka ärligt eller varit undvikande beroende på vem det gäller.

    Jag förstår precis vad du menar med att du är rädd för att tappa vissa kontakter som kan vara homofober. Har lesbiska kompisar som menar att då är dom där kontakterna inte värda att ha. Jag förstår vad dom menar men i arbetslivet är det lite annorlunda än privat. Själv har jag den sitsen att jag för karriärens skull är beroende av andras gillande, både för min kompetens och sociala förmåga. Jag vill ju lyckas så bra som möjligt och har svårt att släppa ut detaljer som skulle kunna försämra mitt läge. Inte självklart detta.

    Ni som tycker att det är 2023 och ingen bryr sig, så tänkte jag ungefär själv för några år sen när jag dejtade män. Men det är skillnad när det är en själv det gäller. Kan vara jag som tänker fel här, att man ska stå för vem man är oavsett konsekvenser.
    Men om homosexuella / bi skulle kunna ge fan i att klassa alla som själva inte delar deras läggning / preferenser som "homofober" så skulle de kanske kunna behålla kontakten?

    Man kan tycka vad man vill om homosexuella, bisexuella, etc men man kommer inte ifrån att de faktiskt ÄR undantag, dvs faller utanför normen och det som folk är vana vid. Och folk kommer ALLTID initialt vara lite försiktigare med saker de inte är vana vid, men det betyder INTE att de har fobier och per automatik hatar det. För en bisexuell är att ha sex/relationer med både kvinnor och män kanske det mest naturliga i världen, men för en person som är heterosexuell så är det otänkbart och det behöver man kunna både förstå och acceptera.

    Så som svar på din fråga, ja du kan stå för den du är OM du själv har lika mycket förståelse och tolerans som du kräver av andra och inte förväntar dig att de ska dela dina preferenser. Förståelse och acceptans behöver gå åt båda hållen för att det ska fungera. Man kan inte kräva full förståelse, tolerans, flexibilitet och objektivitet från andra om man själv inte lever upp till de kraven.

    Och det är tyvärr något man ofta ser, dvs man verkar se ner på de som absolut inte kan tänka sig ha sex med någon av samma kön, tycker de är inskränkta och dömande.... men de som säger att de skulle kunna tänka sig det (dvs delar ens preferenser/läggning) är genast lite mer upplysta och bättre vilket är ett hål i huvudet sätt att resonera för då är man ju själv dömande och inskränkt som inte kan acceptera att andra inte delar ens läggning/preferenser. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Inger) skrev 2023-11-22 08:11:26 följande:

     


    Jag har varit i sällskap där jag var den enda som var hetero och det är en upplevelse jag önskar att alla heteron fick någon gång. Att få prova på hur det är att veta att när jag såger: jag och min kille, så kommer alla reagera eftersom de tagit för givet att du, om något, har flickvän. Och då var jag ju ändå 100% säker på att ingen skulle ha någon negativ åsikt om min läggning. 


    Det är just denna inställning som jag tycker är så konstig, varför MÅSTE heterosexuella umgås i homosexuella kretsar för att kunna respektera homosexuellas läggning? Räcker det inte med att bara kunna acceptera att var och en gillar vad de vill, punkt slut?

    Om du gillar veggo men din kompis kött, MÅSTE du oxå prova på att äta kött eller iaf kunna tänka dig prova det för att anses vara en förstående och tolerant person? Varför kan inte din köttätande vän bara acceptera att du inte gillar det han/hon gillar? Och om personen kräver att du delvist ska göra avkall på dina preferenser och/eller principer till fördel för hans/hennes, vad säger det om personen? Är personen själv då lika förstående och accepterande som han/hon kräver att du ska vara?

    Jag tror många tyvärr blandar ihop förståelse och tolerans med att göra avkall på sina egna preferenser/principer, etc vilket är hål i huvudet. Man behöver inte gilla eller delvist gilla samma saker andra gillar för att kunna förstå och acceptera det.
     Det är helt ok att tycka att det andra gillar är jäkligt äckligt och något man själv aldrig skulle vilja prova men att andra har rätt att gilla vad de vill.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Bitjejen) skrev 2023-11-22 14:01:18 följande:
    Undrar vad du upplevt för att skriva detta. Självklart har olika människor olika läggning och preferenser, varför skulle jag bry mig om andra delar min? Jag tänker rättså ofta på hur i helsike folk kan vara attraherade av sina partners, det är för det mesta en gåta för mig. Betyder inte att jag inte tycker om dom med sina preferenser och accepterar dom för dom människor dom är. Jag undviker bara att tänka mig hur dom är nakna med sin oattraktiva partner.
    Jag syftade inte på just dig eller TS utan i allmänhet. Ni representerar väl inte alla bi eller homosexuella i Sverige/världen?

    Vad jag upplevt är vad jag beskrev, bisexuella eller homosexuella människor som själva verkar ha väldigt svårt att respektera heterosexualitet men kräver att andra ska respektera deras läggning. 

    För ja, dubbelmoral och hyckleri är inte enbart begränsat till heterosexuella, det ser man precis lika ofta hos människor med annan läggning. Och konstigt skulle väl vara annars för vilken sexuell läggning man har förändrar ju inte personlighet och värderingar. Så det där med att kunna behålla eller förlora sina vänner och bekanta hänger på BÅDA och att det skiter sig beror inte alltid enbart på homofobi. 

    Det är i princip ganska ganska enkelt, man får gilla eller ogilla precis vad man vill så länge man inte förväntar sig eller kräver att andra ska gilla eller ogilla samma saker man själv gör. Det här är något de flesta säger sig kunna fatta men i praktiken är det lång ifrån alla som gör.
Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?