• cleoeme

    Barn huggen med penna

    Min dotter på 9 år blev idag huggen med en blyerspenna i ryggen. Det är ett märke efter, ett sår/hål efter pennspetsen. 
    Hon blev huggen av en kille i samma klass. Denna killen högg även två andra elever.. Jag är väldigt upprörd över händelsen. Fick ingen samtal från läraren utan min dotter berättade när hon kom hem.
    Hur jag jag vidare med detta här? Anmälan till polisen, socialen, få skadan dokumentrad på vårdcentral etc?

  • Svar på tråden Barn huggen med penna
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2023-11-20 19:05:58 följande:

    Nästa gång kan det vara en kniv....


    En kniv-vadå? Knivsäkring? Du avbröt ordet med prickar utan mellanslag för att separera från substantivet.

    Här i kommunen får barnen bära ett slags harnesk på överkroppen eftersom man tappade kontrollen och det till slut ansågs lönlöst. De värsta fick bara hugga vidare, helt enkelt. Så man tog fram en plastgrej som ska se ut lite som ett medeltida harnesk men såklart är mycket lättare, sen får barnen välja om det ska bäras utanpå eller innanför tröjan.
  • Anonym
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-20 19:25:42 följande:

    Eleven ska INTE gå kvar i skolan. Sådana här elever ska placeras i särskilda klasser och genomgå sinnesundersökningar. Familjen ska utredas och stå till svars för vad eleven har gjort. 


    ett skadestånd ska betalas 10,000kr till varje elev. Föräldrarna betalar  


    det är för slappt i Sverige. beteendet är samhällsfarligt och kan utvecklas till något ännu värre. 


     


    För det första: Vad är det för jävla skämtsumma? 10000 har ju varenda värsting råd att fortsätta hugga för.

    För det andra: Du skriver ju inte ens den summan utan 10,0 kr (10-komma-hur-många-nollor-som-helst är samma sak som 10,0). Du vet hur kommatecken fungerar? Det gör ju inte riktigt ditt förslag bättre att det ska handla om 10kr.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-11-20 20:38:48 följande:
    En kniv-vadå? Knivsäkring? Du avbröt ordet med prickar utan mellanslag för att separera från substantivet.

    Här i kommunen får barnen bära ett slags harnesk på överkroppen eftersom man tappade kontrollen och det till slut ansågs lönlöst. De värsta fick bara hugga vidare, helt enkelt. Så man tog fram en plastgrej som ska se ut lite som ett medeltida harnesk men såklart är mycket lättare, sen får barnen välja om det ska bäras utanpå eller innanför tröjan.
    Nästa gång kan det vara en kniv istället för en blyertspenna....
  • Anonym (Kio)
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-20 19:25:42 följande:

    Eleven ska INTE gå kvar i skolan. Sådana här elever ska placeras i särskilda klasser och genomgå sinnesundersökningar. Familjen ska utredas och stå till svars för vad eleven har gjort. 


    ett skadestånd ska betalas 10,000kr till varje elev. Föräldrarna betalar  


    det är för slappt i Sverige. beteendet är samhällsfarligt och kan utvecklas till något ännu värre.  


    Problemet är att såna klasser inte längre finns. I mitt ena barns klass går en elev som en stor del av eleverna är rädda för. Ett stort och starkt barn med funktionsnedsättningar som innebär mycket ilska och våld. Situationen är dålig för precis alla, men vad jag förstått det som finns inget alternativ. Särskola är bara för de med låg intelligens. 
  • Anonym (Lis)
    Agda90 skrev 2023-11-20 14:34:42 följande:

    Skolan ska först och främst göra en tillbudsanmälan. Begär att få en kopia av den så att den verkligen blir gjord!
    Sen hade jag krävt ett samtal med lärarna. Sånt här ska man bli informerad av utav lärarna och inte av sitt barn!
    Fråga hur de tänker arbeta för att förhindra att detta händer igen?
    Var tuff och kräv en åtgärdsplan!


    Skönt med nåt vettigt svar i tråden!

    TS: självklart ska du prata med skolan först, höra vad de gör åt saken.
    Åtgärdsplan, absolut. Antar att du tagit bild på skadan.
    Ev kränkningsanmälan, socanmälan och polisanmälan, beror på hur allvarligt det som skett är.  
    Att en elev hugger flera kamrater med en penna låter inte normalt.


    Hoppas skolan tar det på allvar.

  • Anonym (Göran)
    Anonym (Vad för klass syftar du på?) skrev 2023-11-20 20:13:37 följande:
    Vad är det för särskilda klasser du menar?
    Där våldsamma barn går och får terapi och insikt hur deras liv kan bli om de inte ändrar sitt beteende
  • Anonym (Vad för klass syftar du på?)
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-20 22:53:13 följande:
    Där våldsamma barn går och får terapi och insikt hur deras liv kan bli om de inte ändrar sitt beteende
    Ok men det finns inte sådana klasser för 9 åringar i Sverige och i USA där jag bott. Skolan ska göra en kränkningsanmälan eller anmälan om särskild händelse. Skolan ska göra en åtgärdsplan för att detta inte ska hända igen.
    Men om skolan ser att barnet har upprepade problem kan skolan göra en soc anmälan och barnet få hjälp ifrån dom. Det kan göras via olika insatser som BUP t ex beroende på vad det gäller men "terapi" ges inte genom skolan men om det behövs kan resurs sättas in på skolan.
    Men det finns inga specialklasser för 9 åringar, har barnet en diagnos kan man ibland söka resursklass men barn i resursklasser är ju inte våldsamma utan barn i olika behov av stöd och det är då små klasser men då ska vara pga av diagnos inte våldsamheter.
    Men först och främst måste ju skolan gå igenom vad som hänt och varför för att kunna ta det vidare.
    Har barnet problem sen tidigare osv.
    Men skolan ska göra en plan både för att skydda barn så att dom inte blir utsatta och barnet som är i behov av åtgärder om det är något återkommande.
    Nu vet vi ju inte alls varför detta hände, men skolan är skyldig att göra något.
  • cleoeme

    Jag fick till mig att polisanmälan var onödigt då barnet inte ens är straffmyndigt. Hade det varit fråga om kniv eller annat allvarligt tillhygge hade jag ändå polisanmält.
    Ja jag har fotat skadan. Det blev ett blåmärke, rodnad och ett sår/jack i huden som blödde. Har varit hos vårdcentralen för att få det dokumenterat också.
    Det skolan gjorde var att kontakta pojkens vårdnadshavare och att man skulle gå vidare ytterligare med det som hände då pojken varit våldsam/hotfull mot flera andra elever tidigare. Antar skolan gör en orosanmälan då pojken verkar behöva bättre stöd hemifrån/i skolan. Familjen är inte svensk så kan vara något trauma bakom eventuellt, bara ren spekulation dock.
    Hoppas det inte händer igen.

  • Anonym (Vallon)
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-20 22:53:13 följande:
    Där våldsamma barn går och får terapi och insikt hur deras liv kan bli om de inte ändrar sitt beteende
    Var och när harsåna klasser nånsin funnits?
Svar på tråden Barn huggen med penna